Jump to content

Bredband blir långsamt på måfå.


Rixxz
 Share

Recommended Posts

Har kört med Telias fasta bredband i sex år nu, och det har aldrig varit några problem. Fram tills nu.

Själva problemet är att hastigheten har en tendens att falla från, mina normala, 7 mbit/s, till 0,11 mbit/s, något som till synes händer på random, dock räcker det med en omstart av modemet för att temporärt få tillbaka mina 7mbit/s igen. Ringde till Telia, som kollade upp mitt nätverk, och sa att allting såg bra ut, och att problemet förmodligen låg i mitt sex år gamla modem (Något som även jag trodde), och sa att de skulle skicka ett nytt modem inom fem arbetsdagar.

En dag senare dimper modemet ner i brevlådan, och jag kopplar in det. Men till min besvikelse är problemet kvar.

Gräjjs jag prövat med, för att utesluta fel på t.ex nätverkskort:

Anslutit min Netbook till min trådlösa router, hade samma problem.

Kopplat ur min router för att utesluta problem med den, var ej problemet.

Bytt splitterdosor för att utesluta problem med dom, var ej problemet.

Det jobbiga är att uppkopplingen blir långsam på måfå, då det kan vara 5 minuter till 3 timmar innan den blir det, tänker ansluta Netbooken till routern, och stänga av den stationära när problemet uppstår, för att utesluta t.ex Spyware eller annat skräp som potentiellt kan söla ner uppkopplingen.

(Notera att jag tar väl hand om mina datorer, så detta är något jag betvivlar).

Så innan jag ringer till Telia igen, för att få en tekniker skickad till mig, vänder jag mig till er. Vad i helvete kan detta bero på?

Ädit:

Uppkopplingen blev seg igen, så jag gjorde följande:

Öppnade kommandotolken och skrev in

"Ipconfig /release"

"Ipconfig /renew"

Poff så hade jag 7 mbit/s igen, AKA. ett bättre alternativ än att starta om modemet hela tiden.

Skit som detta kan knappast orsakas av skräpiga sladdar. Är det min dator som spökar?

Redigerad av Rixxz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har kört med Telias fasta bredband i sex år nu, och det har aldrig varit några problem. Fram tills nu.

Själva problemet är att hastigheten har en tendens att falla från, mina normala, 7 mbit/s, till 0,11 mbit/s, något som till synes händer på random, dock räcker det med en omstart av modemet för att temporärt få tillbaka mina 7mbit/s igen. Ringde till Telia, som kollade upp mitt nätverk, och sa att allting såg bra ut, och att problemet förmodligen låg i mitt sex år gamla modem (Något som även jag trodde), och sa att de skulle skicka ett nytt modem inom fem arbetsdagar.

En dag senare dimper modemet ner i brevlådan, och jag kopplar in det. Men till min besvikelse är problemet kvar.

Gräjjs jag prövat med, för att utesluta fel på t.ex nätverkskort:

Anslutit min Netbook till min trådlösa router, hade samma problem.

Kopplat ur min router för att utesluta problem med den, var ej problemet.

Bytt splitterdosor för att utesluta problem med dom, var ej problemet.

Det jobbiga är att uppkopplingen blir långsam på måfå, då det kan vara 5 minuter till 3 timmar innan den blir det, tänker ansluta Netbooken till routern, och stänga av den stationära när problemet uppstår, för att utesluta t.ex Spyware eller annat skräp som potentiellt kan söla ner uppkopplingen.

(Notera att jag tar väl hand om mina datorer, så detta är något jag betvivlar).

Så innan jag ringer till Telia igen, för att få en tekniker skickad till mig, vänder jag mig till er. Vad i helvete kan detta bero på?

Ädit:

Uppkopplingen blev seg igen, så jag gjorde följande:

Öppnade kommandotolken och skrev in

"Ipconfig /release"

"Ipconfig /renew"

Poff så hade jag 7 mbit/s igen, AKA. ett bättre alternativ än att starta om modemet hela tiden.

Skit som detta kan knappast orsakas av skräpiga sladdar. Är det min dator som spökar?

Är väl enklast att testa med den bärbara datorn? (att endast köra med den)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är väl enklast att testa med den bärbara datorn? (att endast köra med den)

Jo, men om det är den stationära som spökar känns det jobbigt att sitta med en 10 tumsskärm i typ 3 timmar i onödan. :P

Förresten var jag på ett lan i helgen, hade inga som helst problem med det nätverket, så det känns inte som att det skulle vara datorn som fular. Blir till att ringa Telia imorgon.

Redigerad av Rixxz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har haft något väldigt liknande i två år nu, det värsta är att det ganska ofta totaldör i 20-60 sekunder... Det kan gå många månader utan några problem alls, sedan kan det gå en månad då jag konstant har 3-4 megabit istället för 24, sedan följer några veckor då jag har rätt hastighet men att internet timeoutar mellan 3 och 100 gånger på en dag. Har tjatat på Telia, bytt ut modem och så vidare men det blir inte bättre. Har legat lite på latsidan, men borde ringa dem och be att få hit en tekniker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...