Jump to content

Hjälp med skoluppgift - kropp och själ


samuelszon
 Share

Recommended Posts

Hej alla snälla! Jag har en inlämningsuppgift i kulturhistoria tills imorgon och hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig lite.

Ämnet är "kropp och själ genom tiderna" - alltså vart bilden om "insidan som räknas", "att själen är det viktiga" kommer ifrån.

Dessutom skall samhälliga faktorer som har påverkat synen förklaras. Tankar eller tänkare som talar för denna syn, OCH emot ska presenteras.

Jag är väl bekant med Platon och hans idélära, och det är väl där hela synen kommer ifrån (han fick väl lite från hans mästare Sokrates också). Men, vad under antikens samhälle påverkade honom?

Tänkte dessutom skriva om Immanuel Kant, Fichte eller Schelling, alla tre upplysningsfilosofer. Här är det lite lättare med samhället, men tips tas gärna emot.

Materialismen är väl lite motsatsen. Där har jag valt att ha med Demokritos/Leukippos. Även Baron d'Holbach. Behöver gärna hjälp med hur samhället har påverkat deras syn på kropp och själ.

Nu det mest viktiga: jag ska även visa hur detta kan ses i konsten med tre exempel - alltså hur man kan se att själen är det viktiga och det motsatta. Är helt jävla lost vilka konstverk jag ska ha. Kan dock tänka mig att det är större sannolikhet att hitta idealistiska konstverk från romantiken än någon annan epok.

Snälla, ta er tid och hjälp mig, är så jävla desperat...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...