Jump to content

Konstgjord livsform


L_Voll
 Share

Recommended Posts

Nu har forskare lyckats skapa en levande cell: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/forskar...-cell-1.1108882

De kan säkert finnas jättemånga bra användningsområden för detta, men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är det lite obehagligt. Tänkt om tekniken kommer i fel händer i framtiden och terrorister framställer ett mördarvirus, designat för att vara ostoppbart? :doh: (dramatisk musik)

Redigerad av L_Voll
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog inte så troligt att människor kan tillverka ett virus som sprids bättre än existerande virus. Sedan är det väl inte så vanligt med galningar som vill förinta världen inklusive sig själva, vilket skulle vara fallet om ett sånt virus skapades.

I övrigt tror jag konstgjorda celler kan ha många användningsområden, så som att rena luft/vatten från föroreningar, eller utvinna energi.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog inte så troligt att människor kan tillverka ett virus som sprids bättre än existerande virus. Sedan är det väl inte så vanligt med galningar som vill förinta världen inklusive sig själva, vilket skulle vara fallet om ett sånt virus skapades.

I övrigt tror jag konstgjorda celler kan ha många användningsområden, så som att rena luft/vatten från föroreningar, eller utvinna energi.

Jag håller med! Försökte bara skapa lite debatt :doh:

Men är det ingen här som tycker det är moraliskt fel av människan att skapa nytt liv? Forskare?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har forskare lyckats skapa en levande cell: http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/forskar...-cell-1.1108882

De kan säkert finnas jättemånga bra användningsområden för detta, men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är det lite obehagligt. Tänkt om tekniken kommer i fel händer i framtiden och terrorister framställer ett mördarvirus, designat för att vara ostoppbart? :) (dramatisk musik)

Well, jag tror ju inte en terrorist skulle ta sig tiden att skapa ett virus när det finns så mycket smidigare sätt att döda folk med. Nervgaser t.ex.

Jag tycker det är skitnajs att dom lyckats, detta kan bli stort. Cancer patienter kan få sina cancerceller utbytta mot nya konstgjorda, men ändå levande celler. Cyborg men ändå inte. :doh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...