Jump to content

Led , LCD eller plasma Vad ska man välja?


eminem33
 Share

Recommended Posts

Dags o köpa ny tv till mitt rum nu vill ha en som är 42" och kostar runt 6-7 tusen. Men då är frågan vad man ska köra på? Vi har en 52" plasma i vardags rummet och den är jag riktigt missnöjd dålig skärpa och så blir inte bildkvaliten så överdrivet bra tycker jag. Dock så köpte vi den 2007 (?) så antar att det har hänt en del sen dess.

Ska ha tv'n till o spela ps3 och glo på blueray film :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Dags o köpa ny tv till mitt rum nu vill ha en som är 42" och kostar runt 6-7 tusen. Men då är frågan vad man ska köra på? Vi har en 52" plasma i vardags rummet och den är jag riktigt missnöjd dålig skärpa och så blir inte bildkvaliten så överdrivet bra tycker jag. Dock så köpte vi den 2007 (?) så antar att det har hänt en del sen dess.

Ska ha tv'n till o spela ps3 och glo på blueray film :(

LED är en självklarhet.. Den drar nästan ingen ström jämfört med LCD.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

LED är en självklarhet.. Den drar nästan ingen ström jämfört med LCD.

LED och LCD är inte motsatser.

CCFL är lysrör som används för att lysa upp LCD-paneler.

LED är lysdioder som används för att lysa upp LCD-paneler.

LED drar alltså mindre än CCFL.

LED ersätter CCFL, inte LCD.

LED ger med andra ord inte nödvändigtvis bättre tv-apparater, bara tunnare, dyrare och strömsnålare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Led tycker jag. Använder du tv:n mest för att spela spel så är Led en självklarhet. Dock så bör du inte köpa en samsung tv eftersom dom brukar lagga när man kör spel.

Fast om du har en budget på 6-7 tusen och vill ha en 42 tums tv, då är en plasma det enda alternativet(lcd också men räkna inte med att den är top quality)

edit: Finns faktiskt bra lcd för 6-7 tusen, sorry :(

Redigerad av Skotten_31
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Led tycker jag. Använder du tv:n mest för att spela spel så är Led en självklarhet. Dock så bör du inte köpa en samsung tv eftersom dom brukar lagga när man kör spel.

Fast om du har en budget på 6-7 tusen och vill ha en 42 tums tv, då är en plasma det enda alternativet(lcd också men räkna inte med att den är top quality)

såg nu att led var ganska mycket dyrare :/

vad tror ni om denna http://www.expert.se/Product/Product.aspx?id=3587831 ?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

LED har inte bättre bildkvalitet. Känner du för att lägga en massa extra pengar på en tunnare och strömsnålare TV så visst...

LCD vs Plasma går att tjata ihjäl sig på. Smaken är som baken, vissa föredrar plasma och vissa föredrar LCD. Generellt sett så tycker i alla fall JAG att plasma ter sig lite bättre till film och LCD ter sig lite bättre till spel.

TVn du länkat till känns ganska crap, jag skulle aldrig i mitt liv köpa en TV från Expert, Siba och sådana affärer. De bara blåser Svenssons. Dustinhome och Komplett är mycket bättre, speciellt Komplett eftersom de ofta har grymma reor på bra TV-apparater.

Jag rekommenderar att du spanar in veckans erbjudande på Komplett, man kan spara massa pengar där. Jag köpte min TV när den var på en 17% rea hos komplett i januari, och nu fyra månader senare kostar TVn 500 kronor MER än vad jag betalade för den.

Denna veckan vet jag inte om de har något som passar dig.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=587239 om du vill lägga på lite pengar

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=444117 passar din bugdget bättre, emellertid 40"

---

Citerar mig själv från en annan tråd där jag förklarar den minimala skillnaden på LED och LCD:

Det är inte OLED-TV vi pratar om här (OLED finns inte på marknaden heller för den delen), utan bara vanlig LED eller LCD-LED som den egentligen bör kallas.

Det som skiljer en vanlig LCD-TV från en LED-TV är bakgrundsbelysningen. En LCD-TV använder lysrör medan en LED använder lysdioder. Därmed är bildtekniken fortfarande densamma, och det är bara bakgrundsbelysningen som skiljer den åt. Sen beror det på om LED-TVn är edge-lit (belysning längsmed kanterna) eller back-lit (belysning bakom skärmen) om svärtan är bättre eller ej. Back-lit ger bättre svärta men kan däremot bli sämre när det gäller ljusa delar. En vanlig LCD har generellt bättre bild än en edge-lit LED-TV medan en back-lit-TV ligger på samma nivå som LCDn i princip. Kom emellertid ihåg att båda LED-TVtyper kostar mer än en vanlig LCD.

Summa summarum: "LED"-TV är bara ett fult försäljningsknep som tyvärr blåser Svensson sönder och samman. Visst, man får en lite tunnare TV men det är ungefär det. I övrigt har LED-belysning lika många nackdelar som fördelar och är absolut inte värt pengarna! Lägg hellre de extra pengarna på en bättre LCD!

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om han tar och köper en Led tv så sparar han pengar på att inte behöva betala så mycket på elräkningar i framtiden...

just sayin

Samsung 40" Full HD, billigaste alternativ hos butikerna som står nedan.

Samsung LE40B535 CCFL-LCD ("LCD")

Komplett 5 990 kr

150 Watt

Samsung LE40B550 CCFL-LCD ("LCD")

Dustin Home 6 490 kr

180 Watt

---

Samsung UE40B6050 LED-LCD ("LED")

Komplett 9 890 kr

100 Watt

5 timmar om dagen, 365 dagar

365*5 = 1825 timmar/år

100W*1825 timmar = 180 250 Wh = 182,5 kWh

150W*1825 timmar = 273 750 Wh = 273,75 Kwh

180W*1825 timmar = 328 500 Wh = 328,5 Kwh

Elpris = 55 öre/kWh 1,05 kr/kWH

182,5 kWh kostar 100,375 kr/år 191,25 kr/år

273,75 Kwh kostar 150,5625 kr/år 287,4375 kr/år

328,5 Kwh kostar 180,675 kr/år 344,925 kr år

401,5 KWh kostar 220,825 kr/år 421,575 kr/år

Maximal besparing per år: 80,3 kr 153,675 kr (180W)

Merkostnad LED, minst: 3 400 kr

LED har betalt sig själv efter: ~42,5 år ~22 år

Editation: Ett misstag i kalkylen är att jag räknade med det "råa" elpriset, dvs. utan skatt, avgifter etc.

Editation 2: Fixat.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Maximal besparing per år: 80,3 kr 153,675 kr (180W)

Merkostnad LED, minst: 3 400 kr

LED har betalt sig själv efter: ~42,5 år ~22 år

Det handlar ju om att spara energi av miljöskäl också.

@Siana: googlar man runt på ämnet är det många som anser att LED ger bättre bild, framför allt svärtan då dioderna kan dimmras på önskade punkter. En annan anledning till att det skulle vara bättre bild är att tillverkarna förmodligen lägger mest krut och sin bästa teknologi i övrigt på LED-skärmarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det handlar ju om att spara energi av miljöskäl också.

@Siana: googlar man runt på ämnet är det många som anser att LED ger bättre bild, framför allt svärtan då dioderna kan dimmras på önskade punkter. En annan anledning till att det skulle vara bättre bild är att tillverkarna förmodligen lägger mest krut och sin bästa teknologi i övrigt på LED-skärmarna.

Jag förnekade inte själv att en back-lit LED har bättre svärta, och jag är säker på att det finns vissa LED-TV-apparater som har schysstare bld med. Problemet är ju att vad är det för LCD man jämför med? Förmodligen en LCD som är en väldigt lik modell... Vad man inte tänker på då är att LCD-verisionen är betydligt mycket billigare. Jämför iställlet med en LCD i samm prisklass, d v s en bättre modell, så är det tveksamt om LED-TVn är bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...