Jump to content

Virus i svchost.exe och explorer.exe!


SimonJ
 Share

Recommended Posts

Många gånger så döper sig virus till svchost.exe/explorer.exe bara för att man ska tro att det är vanliga Windows-processer. Det är oftast inte så att själva Windows-processerna själva smittas. Om inte AVG klarar av att plocka bort dem så kan du ju pröva något annat program. Ad-aware eller ewido bör klara trojanen hyfsat lätt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Många gånger så döper sig virus till svchost.exe/explorer.exe bara för att man ska tro att det är vanliga Windows-processer. Det är oftast inte så att själva Windows-processerna själva smittas. Om inte AVG klarar av att plocka bort dem så kan du ju pröva något annat program. Ad-aware eller ewido bör klara trojanen hyfsat lätt.

Okej tack, jag har dock aldrig fattat detta: Vad gör en Trojan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack, jag har dock aldrig fattat detta: Vad gör en Trojan?

Malware (sabotageprogram) kommer av de engelskans malicious software, och är ett samlingsbegrepp för datorprogram som installeras på en dator eller ett datornätverk utan administratörens samtycke. Det kan vara maskar, virus, trojaner, adware, spyware eller keyloggers.

Ratware är en typ av skadlig kod, som används för att skapa massutskick av skräppost över Internet.

Vissa trojaner som kallas för keyloggers kan skicka loggar med de lösenord du skrivit in i, till exempel, internetbanker och datorspel.

Det finns också trojaner som öppnar i din dator så andra personer få tillgång till din dator utan din vetskap. Sådana trojaner kallas backdoors.

Taget från Wikipedia. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej tack, jag har dock aldrig fattat detta: Vad gör en Trojan?

Trojan i sig säger egentligen inte så mycket om vad den gör. De kallas trojaner på grund av att de kan liknas vid den Trojanska hästen - de tar sig in på datorn i en oskyldig form och exploderar sedan när de öppnas. Oftast göms de i en installationsfil - programmet installeras som vanligt men man får med en trojan på köpet. Vanligtvis så får du spam/reklam/konstiga popups som följd av en trojan, om du har otur är det en keylogger som snor dina inloggningsuppgifter etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Annars om du inte AVG gör skaffa spybot som håller reda på vad som ploppar upp och sånt. Annars gå in i felsäkert läge och plocka bort filen när jag hade NOD32 installerat då den tog bort filen men drygt efter 3-10min så kom den tillbaks. Så då gick jag in i felsäkert läge och tog bort den startade om datorn så var den borta sen.

Sen är det bra som sagt att du kör med Spybot på datorn då om nåt okänt ploppar upp så frågar den om du ska acceptera eller inte jag gjorde en tabbe när jag spelade FM 08 så fick jag upp en sak från spybot som jag råkade acceptera. När jag gjorde det så vart hela skrivbordet vit kunde inte återställa den och sånt så sista vägen vart formatera datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...