Jump to content

Snart dags för en ny dator


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Hejsan alla snart är det dags för en ny dator ev om jag får sommarjobb iår så ska jag köpa en ny dator men om jag inte får det så tänkte ja på en sak. Kan man köpa små delar då och då i månaden? Eftersom totalt kommer jag få 1050kr varje månad så jag tänkte kan då typ börja köpa ram och chassi? Sen kanske nästa månad köpa nät agg och moderkort eller nåt liknande. Eller är det bättre köpa allt på direkten? Och datorn ska kosta runt 5-6 tusen utan OS.

Det som jag kan plocka från min gamla dator är grafikkort ljudkort och tangentbord & mus.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag avråder dig från att dutta då och då. Det går snabbt hårdvarubranschen, priserna kan rasa över några veckor vid nya lanseringar. Om du absolut vill börja köpa saker redan nu kan du köpa chassi, nätaggregat och DVD. S

Ska inte skärmen följa med? Det är en stor kostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Jag avråder dig från att dutta då och då. Det går snabbt hårdvarubranschen, priserna kan rasa över några veckor vid nya lanseringar. Om du absolut vill börja köpa saker redan nu kan du köpa chassi, nätaggregat och DVD. S

Ska inte skärmen följa med? Det är en stor kostnad.

Glömde säga att skärmen skulle med. Vad kan då Chassi nätagg och Dvd gå på ? Tänkte även beställa en ny hårddisk på 500gb

EDIT: Curly skulle du kunna plocka ihop en bra dator för 5-6 tusen? Som ska typ klara Metro 2033 samt Mafia 2 och andra av dagens nya spel som kommer ska kunna spela på medium/high grafik inställningar.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Klart jag kan. :)

Anpassat för att du ska kunna sätta i ett till HD4850, för det är väl det du har? Vill du hellre köra på varianten där du uppgraderar till ett ensamt, bättre grafikkort blir det billigare.

Innan någon, mot förmodan, kommer och gnäller på att jag valt ett Ace-chassi kan jag nämna för folket att det är en direkt kopia av ett Cooler Master-chassi och inte Aces egna, hemska skapelse.

Chassi kan du så klart glo runt på själv: http://www.inet.se/kategori/415/miditower

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Klart jag kan. :wub:

Anpassat för att du ska kunna sätta i ett till HD4850, för det är väl det du har? Vill du hellre köra på varianten där du uppgraderar till ett ensamt, bättre grafikkort blir det billigare.

Innan någon, mot förmodan, kommer och gnäller på att jag valt ett Ace-chassi kan jag nämna för folket att det är en direkt kopia av ett Cooler Master-chassi och inte Aces egna, hemska skapelse.

Chassi kan du så klart glo runt på själv: http://www.inet.se/kategori/415/miditower

Danke Curly kan jag börja köpa små delar från det där paketet? Typ ta dem som är billigast där eftersom min ekonomi inte är så bra i månaden så tänkte om jag kunde typ böra beställa lite delar på direkten.

EDIT: Har dem tagit bort fraktfritt från Sweclockers? Sen tänkte jag också om man beställer chassit och dvd:en eller dvd:en och hårddisken så kan jag använda den hårddisken så länge till min nuvarande dator så formaterar jag om hårddisken senare. Japp det är ett HD4850 jag kör på.

EDIT 2: Kan man ta vilket chassi som helst? Ace typ lite mer billigare men kan man då fortfarande använda dessa delar till ett billigare chassi?

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Danke Curly kan jag börja köpa små delar från det där paketet? Typ ta dem som är billigast där eftersom min ekonomi inte är så bra i månaden så tänkte om jag kunde typ böra beställa lite delar på direkten.

EDIT: Har dem tagit bort fraktfritt från Sweclockers? Sen tänkte jag också om man beställer chassit och dvd:en eller dvd:en och hårddisken så kan jag använda den hårddisken så länge till min nuvarande dator så formaterar jag om hårddisken senare. Japp det är ett HD4850 jag kör på.

EDIT 2: Kan man ta vilket chassi som helst? Ace typ lite mer billigare men kan man då fortfarande använda dessa delar till ett billigare chassi?

Varför ska du beställa delar när du ändå inte kan få allt? Vad har du för användning av ett chassi som står utan innehåll? Om du väntar i fem månader tills du har nog med pengar för att köpa allt så ska du se att det mesta har tappat i pris så att du kan köpa ännu bättre saker.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför ska du beställa delar när du ändå inte kan få allt? Vad har du för användning av ett chassi som står utan innehåll? Om du väntar i fem månader tills du har nog med pengar för att köpa allt så ska du se att det mesta har tappat i pris så att du kan köpa ännu bättre saker.

Eftersom jag är i behov av en ny dator fort som möjligt därför tänkte jag beställa kanske några delar åt gången så kanske jag behöver bara vänta 2-3 månader. Sen är det inte säkert jag får sommarjobb för den delen heller.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle ha väntat. Priset på delarna kommer säkerligen ha droppat tills du har råd med hela datorn. Om du inte får sommarjobb och inte har råd men en komponent som du behöver, sitter du där med delar som tappar värde utan att kunna användas.. Lika bra att vänta tills du kan köpa allt...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Jag skulle ha väntat. Priset på delarna kommer säkerligen ha droppat tills du har råd med hela datorn. Om du inte får sommarjobb och inte har råd men en komponent som du behöver, sitter du där med delar som tappar värde utan att kunna användas.. Lika bra att vänta tills du kan köpa allt...

Okej går det annars kö på avbetalning från inet? Såfall kan nån luska fram vad man får betala i månaden samt hur många månader är dålig på att hitta sånt.

EDIT: Om jag nu får helg jobbet på Donken här i stan så kommer jag nu ha råd att köpa datorn. Så jag får hoppas på att jag får jobbet.

Redigerad av SilentViper
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

EDIT 2: Kan man ta vilket chassi som helst? Ace typ lite mer billigare men kan man då fortfarande använda dessa delar till ett billigare chassi?

Går att ta billigare, ja. Undvik allt som heter Ace, förutom Ecco och Edge som är Cooler Master-kopior. Köper du ett Ecco-chassi eller ett Cooler Master Elite bör du köpa en extra 120mm fläkt, Scythe Slip Stream är billiga och bra. Lian Li Lancool K56 är ett bra val för sina 570 kr, dock inte lämpat för dubbla grafikkort pga. endast två fläktplatser.

Kom ihåg, om du inte vill använda dubbla grafikkort i framtiden så kan jag göra paketet billigare.

I övrigt, lyssna på Siana och GiZmo. :wub:

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Går att ta billigare, ja. Undvik allt som heter Ace, förutom Ecco och Edge som är Cooler Master-kopior. Köper du ett Ecco-chassi eller ett Cooler Master Elite bör du köpa en extra 120mm fläkt, Scythe Slip Stream är billiga och bra. Lian Li Lancool K56 är ett bra val för sina 570 kr, dock inte lämpat för dubbla grafikkort pga. endast två fläktplatser.

Kom ihåg, om du inte vill använda dubbla grafikkort i framtiden så kan jag göra paketet billigare.

I övrigt, lyssna på Siana och GiZmo. :wub:

Okej. Varför tog inet bort fraktfritt om man handlade över 500kr? Men om jag får helgjobbet så blir det att beställa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...