Jump to content

Ny processor!


SimonJ
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag funderar på en ny processor till min dator, men som alltid så har jag några frågor:

Vilken ska jag köpa? Funderar på denna, är den bra? Jag har tyvärr bara runt 1000 kronor. Spel jag ska spela är väl typ...GTA IV, kanske nåt annat spel också. Hur vet jag om processorn passar i just min dator och är det svårt att byta den? :D

Redigerad av SimonJ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas det inte är din bärbara du tänkt uppgradera, för den idén kan du lägga ner redan nu. Om det är en stationär så finns det däremot en idé i att kolla upp vilka möjligheter du har. Ladda ner HWiNFO32, sedan kan du ladda upp ett screenshot på System Summary-rutan som kommer upp vid starten eller vad som visar sig när du klickar på Motherboard i vänsterkolumnen.

För övrigt är den där processorn inte lämplig för GTA IV då det är en lågt klockad tvåkärnig processor med lite cache. Men återkom med det ovan nämnda. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas det inte är din bärbara du tänkt uppgradera, för den idén kan du lägga ner redan nu. Om det är en stationär så finns det däremot en idé i att kolla upp vilka möjligheter du har. Ladda ner HWiNFO32, sedan kan du ladda upp ett screenshot på System Summary-rutan som kommer upp vid starten eller vad som visar sig när du klickar på Motherboard i vänsterkolumnen.

För övrigt är den där processorn inte lämplig för GTA IV då det är en lågt klockad tvåkärnig processor med lite cache. Men återkom med det ovan nämnda. :D

Okej, finns det någon annan "billig" processor som klarar GTA IV då?

Här är bilden:

Finns det någon chans att det går att byta processor?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, finns det någon annan "billig" processor som klarar GTA IV då?

Här är bilden:

%7Boption%7Dhttp://pici.se/pictures/BIDBJHwbv.jpg%7Boption%7D

Finns det någon chans att det går att byta processor?

Jodå, det finns processorer som kan fungera ganska väl till GTA IV i din prisklass.

Tyvärr är din dator inte uppgraderingsbar, plattformen är sedan länge nedlagd. Kapa valfri förälders nästa löneinsättning är mitt tips.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jodå, det finns processorer som kan fungera ganska väl till GTA IV i din prisklass.

Tyvärr är din dator inte uppgraderingsbar, plattformen är sedan länge nedlagd. Kapa valfri förälders nästa löneinsättning är mitt tips.

Okej, visste nästan det. :D

Vad kostar en dator som kan klara spel som IV?

Redigerad av SimonJ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu snor jag tråden lite för att jag gillar o göra så:

Jag har alltid trott att jag ska kunna uppdatera min dator genom att byta ut moderkort, processor och minnena. men nu när du säger att en plattform är helt utdaterad börjar jag bli lite orolig för att jag tänkt fel vad gäller datorkomponenter.

Skulle det funka att bara byta ut de tre delarna hur gamla de än är? (så länge hdd osv fortfarande går att koppla in förstås.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

~5 400-6 000 kr är de billigaste datorsystemen jag skulle rekommendera på en komplett dator i delar (utan kringutrustning och Windows).

Montering: +~800 kr

Operativsystem: +~1000kr

Plaisir: Ja, är det korta svaret. Grafikkortet sitter i en expansionsport som varit standard sedan 2005-2006, det kommer ta ett tag innan den byts ut. Hårddiskar och DVD-enheter kommer vara kompatibla ett bra tag till. Nätaggregatet lär fortsätta följa ATX-standarden (som även de flesta moderkort och chassin gör), alldeles för etablerat för att byta ut hursomhelst. Med plattform syftar jag mest på moderkort och tillhörande processorsocket. Så länge man har en dator efter 2005-2006 räcker det oftast med att byta det du nämnde, dock kan de gamla delar man behåller agera flaskhals.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

~5 400-6 000 kr är de billigaste datorsystemen jag skulle rekommendera på en komplett dator i delar (utan kringutrustning och Windows).

Montering: +~800 kr

Operativsystem: +~1000kr

Plaisir: Ja, är det korta svaret. Grafikkortet sitter i en expansionsport som varit standard sedan 2005-2006, det kommer ta ett tag innan den byts ut. Hårddiskar och DVD-enheter kommer vara kompatibla ett bra tag till. Nätaggregatet lär fortsätta följa ATX-standarden (som även de flesta moderkort och chassin gör), alldeles för etablerat för att byta ut hursomhelst. Med plattform syftar jag mest på moderkort och tillhörande processorsocket. Så länge man har en dator efter 2005-2006 räcker det oftast med att byta det du nämnde, dock kan de gamla delar man behåller agera flaskhals.

Tack för svaret. Fan vad fort man tappar kunskap om datorer när man slutar intressera sig o läsa på för fullt. För bara ett par år sen känns det som att jag visste allt och nu känner jag mig helt lost bland allt med processorer och grafikkort som verkar uppdateras varje helg ungefär. :S

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...