Jump to content

Överhettat grafikkort


Tackleberry
 Share

Recommended Posts

Jag har problem med ett grafikkort i min laptop som blir överhettat.

Det hela började med att jag skaffade Windows 7 och skulle spela Call of Duty: Modern Warfare 2, som jag tidigare hade spelat i Vista på datorn. Efter 10-30 minuters spelande slog datorn av varje gång, helt plötsligt. Efter det testade jag andra spel och upplevde samma problem. Nu har jag märkt att temperaturen på GPUn är väldigt hög, nästan 70 grader i idle och stegrar över 90 grader när jag spelar (har ingen aning om hur hög den varit de gånger datorn kraschat...). Senaste gången spelade jag i endast 10 minuter och temperaturen var då redan 96 grader.

Jag upplevde inte detta innan Windows 7, men jag har svårt att tro att operativsystemet är problemet. Vad kan temperaturhöjningen bero på?

Jag har alltså ett GeForce 9600M GT-kort i en Acer Aspire 5930G laptop.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skruvade bort luckan och blåste bort lite damm, men det såg inte så illa ut där. Den kanske minskade nån enstaka grad i snitt, men det är fortfarande långt ifrån bra.

Finns det något annat det kan bero på?

Det kanske är något drivrutinsprogram som ställer fläkthastigheten för lågt. Installera om drivrutinerna till grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det kanske är något drivrutinsprogram som ställer fläkthastigheten för lågt. Installera om drivrutinerna till grafikkortet.

Det har jag gjort, men det hjälper inte.

En sak jag märkt är att inget resultat alls visas under "sensor" i Everest (de temperaturer jag uppmätt är genom SpeedFan). Kan det vara något strul med sensorn, så att den inte förstår att fläkthastigheten måste öka? Iofs visar ju SpeedFan temperaturer, vilket inte direkt styrker den teorin.

Jag kan inte något om sånt här, det är bara en ren gissning.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skaffa en kylplatta. Jag hade problem med överhettning med min förra laptop. En zalman nc-2000 löste delvis mina problem.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=256181

Köpte en sådan idag, tack för tipset. När jag spelar är temperaturen fortfarande lite högre än vad jag hade föredragit, men idle-tempen är iaf betydligt lägre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...