Jump to content

Jämställdhet, feminism och könsroller


Patrik
 Share

Svara på dessa frågor:  

41 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Tidigare skapade jag en tråd om feminism, men det var ett tag sedan så jag tänkte att vi kunde ha en ny diskussion,

kanske också en lite bredare.

Exempel på frågor att diskutera:

01) Är feminism och jämställdhet samma sak?

02) Är kvinnor förtryckta i Sverige?

03) Är män förtryckta i Sverige?

04) Vad kämpar feminism för?

05) Vilka är dom största problemen man bör arbeta med?

06) Vad tycker du om könsroller?

07) Finns ett "patriarkat"?

08) Är "genusvetenskap" nödvändigt i alla utbildningar?

09) Är könskvotering jämställt?

10) Är jämställdhetsdebatten jämställd?

Exempel på områden att diskutera:

Löner, yrken, barnvårdnad, krig, våld, utbildning

För att fylla ut med diskussionsunderlag länkar jag till repotaget Könskriget:

-> Del 1

-> Del 2

Så, dela med dig av dina åsikter, svara och ställ frågor! Diskutera!

---

Återkommer med mina åsikter senare. Men kan börja smått:

Tycker att Gudrun Schymans uttalande om att "män förstör miljön mer än kvinnor, för dom kör mer bil och äter mer kött" är otroligt korkad och ensidigt vinklad.

Hon har glömt att det mesta man gör påverkar miljön, inte bara dessa två saker. Smink lär väl påverka ganska mycket också.

Redigerad av Patrik
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Exempel på frågor att diskutera:

01) Är feminism och jämställdhet samma sak?

Feminism är kampen som krävs för att det ska bli jämställt, hade det varit mans-rörelse för jämställdhet (som om det någonsin har hänt?) hade det ju hetat något annat. Det är alltså inte samma sak.

02) Är kvinnor förtryckta i Sverige?

Ja, helt klart.

03) Är män förtryckta i Sverige?

Ja det förekommer, men inte tillnärmelsevis i lika många fall. Några exempel är män som dansar balett, män som vill jobba med barn, män som vill hyra lägenhet i andrahand. Här förekommer det förtryck och diskriminering.

04) Vad kämpar feminism för?

Att bryta upp den uråldriga samhällsstrukturen "it's a mans world".

05) Vilka är dom största problemen man bör arbeta med?

Att man redan från uppfostran gör stor skillnad på flickor och pojkar behandlas. Flickor ska vara fina och ägna sig åt vissa aktiviteter medan pojkar gärna kan vara stökiga och leka med här och det här. Det är detta som lägger grunden till vilka positioner i samhället som plockas av män eller kvinnor, där män alltid roffar åt sig de med högst status. Det går fler kvinnor än män på arkitekthögskolan men det finns nästan inga kvinnliga kändisarkitekter. Kvinnor lagar mer mat än män men man ser aldrig några kvinnliga stjärnkockar. Detta var bara två väldigt tydliga exempe men det är på samma sätt i alla branscher.

06) Vad tycker du om könsroller?

Illa. Jag tror att det finns skillnader i män och kvinnors hjärnor, men man varken kan eller borde leta upp dessa med vetenskapliga metoder, och inga roller i samhället ska bestämmas pga kön.

07) Finns ett "patriarkat"?

Ja.

08) Är "genusvetenskap" nödvändigt i alla utbildningar?

Ja.

09) Är könskvotering jämställt?

Det kan ses som orättvist men jag tycker ändå att vi ska göra som Norge och ha könskvotering i landets stora bolagsstyrelser. Detta kan tas bort i framtiden om diskriminering mot kvinnor inte är ett problem längre. Det är hur som helst inte pga. männens högre kompetens som de dominerar i de höga posterna, utbildningsnivån ökade nämligen i Norges styrelser efter kvoteringslagen. http://www.dn.se/ekonomi/konskvotering-ger...amoter-1.455523

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men come on, högt uppsatta män som är politiker som är satanistiska pedofiler, som dödar barn genom satanistiska ritualer. :)

Satanister, satanister, satanister, börjar låta som häxjakt, hmm lever vi på 1700 talet? :naughty:

Tycker det låter som en religös världsbild... :o Fast deras syn kom ju från att Eva Lundgren studerade kristna par där mannen trodde att djävulen tagit sig in i frun.

03) Är män förtryckta i Sverige?

Ja det förekommer, men inte tillnärmelsevis i lika många fall. Några exempel är män som dansar balett, män som vill jobba med barn, män som vill hyra lägenhet i andrahand. Här förekommer det förtryck och diskriminering.

Jag tycker att det är i lika många fall (i Sverige), om inte fler.

Hört talas om att pappor bara vinner 5-10% av vårdnadstvisterna? Det tycker iaf jag är ett stort problem. Löneskillnader i all ära, men barn är mer värda än pengar.

Globalt sett är det ju män som ska offras i krig, räddas sist i en nödsituation osv. Nu ska vi ju ändra värnplikten i Sverige, men i nästan alla andra länder är det män som ska offra sina liv.

Det om något strider ju emot alla människors lika värde, och att man aldrig hör något om detta är lite oroande...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker vi har kommit väldigt långt vad gäller jämställdhet.

Visst finns det saker som kan bli bättre, men ibland går strävan efter det jämna samhället för långt. Vi är alla olika och det kan vi aldrig komma ifrån.

Feminism är väl samma sak som jämställdhet. Jag får väl säga att jag är femenist då jag anser att alla skall behandlas lika, oavsett kör elelr ras.

De ända som skall diskrimineras är Kungen, Carola, Anna Book, Kikki Danielsson, och Gudrun (av)shyrman

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

01) Är feminism och jämställdhet samma sak?

Ja, det är vad ordet betyder.

02) Är kvinnor förtryckta i Sverige?

Ja, men det är inget problem just Sverige har utan hela världen och detta beror mycket på könsroller som jag återkommer till.

03) Är män förtryckta i Sverige?

Skojar du?

04) Vad kämpar feminism för?

Ett jämställt samhälle.

05) Vilka är dom största problemen man bör arbeta med?

Det sociologiska problemet som är en direkt följd av könsrollerna.

06) Vad tycker du om könsroller?

Könsroller finns och är imo extremt tydliga. Könsroller är något som letar sig tillbaka långt, långt tillbaka i våra traditioner och då vi kanske bara ser nyanserna av vad som en gång varit i t ex jägar/samlar-samhället så finns de fortfarande kvar. I naturen bestämmer den starkaste så på ett naturligt plan var det självklart att mannen skulle inta en maktposition när primitiva samhällen började utformas men den naturliga hane/hona-hierarkin är onödig i dagens samhälle och är något vi borde tagit oss förbi för länge sedan. Så varför har vi inte gjort det och vad är det som driver våra könsroller och vilka är dom? Varför vi inte har gjort det är för att vi hela livet matats med vad som är vad och de som matar oss det har i sin tur blivit det och så vidare och så vidare. Vi bär fortfarande en primitv antagning att kvinnor skulle vara sämre än män pga deras fysiska förmåga men vad är det som fortfarande driver dom?

Ibland när jag behöver påminnas om faktumet att det finns könsroller brukar jag gå till BR leksaker och det brukar inte ta längre än några sekunder innan man gapar över hur omfattande det är. Om man tittar på vad leksaker för pojkar är så ser man direkt soldater, superhjältar, riddare osv som alla i ett barns ögon representerar styrka, auktoritet och hjältemod. Alla tre är menade att rädda och ta hand om folk som är för svaga för att göra det själva och vad ser vi när vi går över till den sockerrosa tjejavdelningen? Prinsessor och.. dockbäbisar. Flickor drömmer om att bli prinsessor som i och för sig är en absurd dröm men tack vare bra placerad reklam mellan de fördummande tecknade serierna så hålls drömmen vid liv. Att få bo i ett slott och inte behöva göra något själv. Man är ju inte drottning så man slipper ansvaret och kan bo i sus och dus och kanske en dag bli räddad av en ståtlig och stark prins. De två könsrollerna går perfekt ihop, inte sant? Hjälten och våpet. Och dessa saker i barndomen håller i sig hela livet. Även om killar ofta överger idén om att bli superhjältar och tjejer fattar att det inte går att bli prinsessa så håller sig vad deras drömmar representerar kvar i huvudet. Att bli räddad i nöden; att gå segrande ut som hjälte; alla urgamla värderingar som borde ha förkastats för länge sen.

Sen så färgar allt av sig. Män med superhjältekomplex tror inte att kvinnor klarar av samma saker som de gör, att en prinsessa omöjligen skulle kunna vara bättre på att arbeta med datorer än en hjälte.

Sen måste jag också nämna hur sjukt det är med dockbäbisar och leksaksugnar. Lär dig laga mat och ta hand om barn, det är ju vad kvinnor ska göra. Sjukt.

07) Finns ett "patriarkat"?

Jag skulle kunna skriva en uppsats om hur skönhetsindustrin spelar roll i det här men låt mig bara säga att skönhetsidealen borde kallas för sitt riktiga namn: kvinnoförtryck. Det är vad det är, lätt och slätt. Det är utformat för att dra in gigantiska mängder pengar samtidigt som det håller det kvinnliga könet i shack. Vissa killar brukar säga "äh, vadårå? Du vet ju att modellerna är FÖR smala liksom.. så du ska inte bli det!" och tror att det ska räcka för att blåsa bort en livstid av idealbombardemang i tidningar, på tågstationer, TV, film.. allt. Överallt bombarderas man av samma ideal och som någon sa "upprepar du en lögn tillräckligt många gånger så antas det som sanning".

I Berlin så satt jag och min flickvän på ett cupcakefik i Kreuzberg och bläddrade igenom lite tidningar. Förstås visade alla samma pinnsmala kvinnor men två var modetidningar för män. Vi öppnade och kollade igenom. Alla bilder visade också samma sorts killar. Lugg över ansiktet, perfekta ansikten, en cigarett i handen, en dekadent uppsyn och alla såg ut att inte ätit på flera år. Utstickande revben, taniga armar - det var tydligen mitt ideal enligt dessa tidningar. Även fast jag sett liknande manliga modeller förut kände jag direkt hur medveten jag blev över min kropp. Hur låren satt åt stolen, hur mina överarmar kändes mot t-shirtärmen. Jag berättade det för henne och hon sa "tja, tänk dig då att se sånt här 10 gånger om dan, varje dag i hela ditt liv" och det kände som jag för första gången kunde förstå vad de går igenom. Det finns ett kvinnoförtryck men det är inte genom färre rättigheter utan genom psykisk nedbrytning. Vilka ligger bakom alla de stora klädmärkena? Hur många stora kvinnliga designers finns det? Ett par, ja men majoriteten är definitivt män. Män som skapar ett sjukt ideal och gör allt för att inpränta det idealet i världens kvinnor vilket handikappar deras självförtroende så de håller sig på mattan. Genialt.

08) Är "genusvetenskap" nödvändigt i alla utbildningar?

Nej, sunt förnuft är nödvändigt i alla utbildningar.

09) Är könskvotering jämställt?

Vad spelar det för roll?

10) Är jämställdhetsdebatten jämställd?

Nej, jag skulle gärna vilja höra fler män försöka försvara sin ståndpunkt.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte att det kommer fungera att "ge" jämställdhet åt kvinnor, utan att det är något som måste få komma av sig själv, framdrivet av kvinnors kompetens. Det är för tidigt att prata om statistik i nuläget, då det manliga könet har haft ett försprång sedan tidernas begynnelse och det kvinnliga könet inte riktigt kommit av startlinjen än (dagens feministrörelse är väl runt tvåhundra år, men den kom ju inte i rullning förrän femtio år tillbaka eller så) - men redan nu gör kvinnor bättre ifrån sig akademiskt än tidigare, i många fall bättre än män. När kvinnornas kompetens kommer ikapp deras krav kommer vi se hela debatten kvävas; tätt följt av ett uppvaknande från männens sida och tillvägagångssätt att försvara sin maktposition.

Sedan är det ju också så att vi kan nämna milstolpar i vår civilisations historia ad nauseam, men ändå inte komma ifrån att vi är biologiskt likadant uppbyggda som de människor som klubbade ihjäl neanderthalarna, tvingades slava i pyramidbyggena och valde Adolf Hitler till rikskansler. Penisavund är lika vanligt förekommande idag som någonsin, liksom moders - och oidipuskomplex. Män och kvinnor är låååångt ifrån lika varann, och kommer så förbli då det är en orubblig naturlag. Det är en fjärran illusion sprungen ur 68-radikalisternas förvirrade sinnen att patriarkatet kommer "inse hur fel de har" och blotta strupen för feministerna.

Förresten borde man kanske tona ner debatten om inrikes jämställdhet och vända blicken mot omvärlden, där småflickor dagligen könsstympas i Allahs och Ammas namn och är tvåtusen år förflyttade från allt vad fräcka kjol-kavajkombinationer och tio-tips-för-en-modern-kvinna-i-arbetslivet heter.

Jag vet inte, är inte så insatt i ämnet.

Redigerad av Moriarty
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

01) Är feminism och jämställdhet samma sak?

Inte i praktiken.

02) 03) Är kvinnor/män förtryckta i Sverige?

Skulle inte kalla någon "förtryckt", däremot har båda orättvisor i samhället.

04) Vad kämpar feminism för?

Kvinnors rättigheter.

05) Vilka är dom största problemen man bör arbeta med?

Indirekt könsroller, för dom är orsaken till dom flesta övriga problem.

Men direkt tycker jag det viktigaste är att göra vårdnadstvister jämställda, och titta på mäns enorma underläge vad gäller barn.

Sedan, att det är lagligt med omskärelse på pojkar. Läskigt med en sådan dubbelmoral att man kan tycka att det ska vara

lagligt när det gäller pojkar men inte flickor.

Alla i Sverige bör också vara lika inför lagen:

Kvinnofrid finns. Barnfrid föreslås. Män är alltså dom enda som inte ska få frid.

Båda föräldrarna, och inte bara mamman, bör automatisk bli vårdnadshavare för ett nyfött barn även om dom inte är gifta.

Båda föräldrarna, och inte bara mamman, bör tilldelas barnbidrag.

Det var förstås i Sverige. Globalt tycker jag man borde våga kritisera all religions kvinnoförtryck.

06) Vad tycker du om könsroller?

Dåligt, för det begränsar många människors liv. Det lär ha slagit många i livet att "nej, det skulle ju vara tjejigt om jag gjorde så där" eller "men om den här filmen klassas som en tjejfilm kan jag ju inte hyra den". Alla bör få göra vad dom vill utan att begränsas. Sedan föds väldigt många fördomar ur könsroller. När Titanic sjönk ansågs det ju som "manligt" att dö, och fegt för en man att överleva. Dom dog alltså pga sina könsroller. Dom män som blivit uttvingade och dött i krig dog också pga sina könsroller.

07) Finns ett "patriarkat"?

Nej, och i mina öron låter det som religiös övertygelse när man snackar om något "patriarkat" som skulle härska.

Att kalla saker för "patriarkat" får man väl göra. Då finns det även saker att kalla för "matriarkat".

08) Är "genusvetenskap" nödvändigt i alla utbildningar?

Nej.

09) Är könskvotering jämställt?

Har ingen aning om det är en bra lösning eller ej. Är väl bra med kvotering när det står mellan två individer med exakt samma meriter osv, annars skulle jag inte förespråka det.

10) Är jämställdhetsdebatten jämställd?

Nej. Mäns problem ses inte som problem, även fast dom i allra högsta grad är aktuella.

Istället är man överfokuserad på kvinnors problem. Ett exempel på överfokusering är ju "Fru gårman".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

FÖR mycket jämställdhet i sverige. Snart kommer det att bara finns ett kön. En blandning av man och kvinna. Seriöst, alla kan väll lika gärna raka av sitt hår och bära gråa kläder så att alla ser likadana ut ;)

orkar inte skriva alltför mycket men där har ni min åsikt

Redigerad av Protolike
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

01) Är feminism och jämställdhet samma sak?

Inte i praktiken.

02) 03) Är kvinnor/män förtryckta i Sverige?

Skulle inte kalla någon "förtryckt", däremot har båda orättvisor i samhället.

04) Vad kämpar feminism för?

Kvinnors rättigheter.

05) Vilka är dom största problemen man bör arbeta med?

Indirekt könsroller, för dom är orsaken till dom flesta övriga problem.

Men direkt tycker jag det viktigaste är att göra vårdnadstvister jämställda, och titta på mäns enorma underläge vad gäller barn.

Sedan, att det är lagligt med omskärelse på pojkar. Läskigt med en sådan dubbelmoral att man kan tycka att det ska vara

lagligt när det gäller pojkar men inte flickor.

Alla i Sverige bör också vara lika inför lagen:

Kvinnofrid finns. Barnfrid föreslås. Män är alltså dom enda som inte ska få frid.

Båda föräldrarna, och inte bara mamman, bör automatisk bli vårdnadshavare för ett nyfött barn även om dom inte är gifta.

Båda föräldrarna, och inte bara mamman, bör tilldelas barnbidrag.

Det var förstås i Sverige. Globalt tycker jag man borde våga kritisera all religions kvinnoförtryck.

06) Vad tycker du om könsroller?

Dåligt, för det begränsar många människors liv. Det lär ha slagit många i livet att "nej, det skulle ju vara tjejigt om jag gjorde så där" eller "men om den här filmen klassas som en tjejfilm kan jag ju inte hyra den". Alla bör få göra vad dom vill utan att begränsas. Sedan föds väldigt många fördomar ur könsroller. När Titanic sjönk ansågs det ju som "manligt" att dö, och fegt för en man att överleva. Dom dog alltså pga sina könsroller. Dom män som blivit uttvingade och dött i krig dog också pga sina könsroller.

07) Finns ett "patriarkat"?

Nej, och i mina öron låter det som religiös övertygelse när man snackar om något "patriarkat" som skulle härska.

Att kalla saker för "patriarkat" får man väl göra. Då finns det även saker att kalla för "matriarkat".

08) Är "genusvetenskap" nödvändigt i alla utbildningar?

Nej.

09) Är könskvotering jämställt?

Har ingen aning om det är en bra lösning eller ej. Är väl bra med kvotering när det står mellan två individer med exakt samma meriter osv, annars skulle jag inte förespråka det.

10) Är jämställdhetsdebatten jämställd?

Nej. Mäns problem ses inte som problem, även fast dom i allra högsta grad är aktuella.

Istället är man överfokuserad på kvinnors problem. Ett exempel på överfokusering är ju "Fru gårman".

Det är helt absurt att påstå att män är lika eller kanske till och med mer könsdiskriminerade än kvinnor i Sverige... Jag listade några exempel såsom balett, arbete med barn och du kunde fylla på med att familjerättstvister oftast döms till kvinnans fördel, man kan säkert komma på några stycken till. Men skulle jag börja lista alla vanligt förekommande fall av diskriminering mot kvinnor skulle det bli too long didnt read av de flesta... Jag har svårt att tro att du ens är seriös när du påstår något sådan.

Kvinnlig omskärelse = könsstympning.

I vissa fall skärs delar av blygdläpparna eller klitoris bort. En annan variant är att klitoris prickas med ett vasst eller spetsigt föremål. Den grövsta formen av könsstympning är så kallad infibulation, vilket innebär att både klitoris och de inre och yttre blygdläpparna avlägsnas. Huden sys sedan ihop och kvar lämnas endast en millimeterstor öppning, där urin och menstruationsblod ska passera.

Könsstympning utförs oftast på flickor i åldrarna fyra till åtta år, men ibland även på veckogamla spädbarn, flickor i tonåren eller på unga kvinnor sedan de fött sitt första barn.

http://www.unicef.se/om-unicef/fakta-om-un...g-konsstympning

Personligen tycker jag inte man ska omskära unga män när det inte är ett fritt val, men det är hur som helst ett ofarligt ingrepp och enligt många bra för hygienen. Du är en riktigt vidrig människa om du tycker att kvinnlig omskärelse har samma status som manlig.

Kvinnlig omskärelse är kanske den värsta formen av kvinnoförtryck.

---

Protolike: Det tar rätt lång tid för evolutionen att göra oss till hermafroditer, du kan nog vara i det lugna. Om du kollar på stan, ser du tecken på att vi börjar bli ett och samma kön och att män och kvinnor klär sig i samma grå kläder?

Det skulle jag verkligen inte påstå.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt absurt att påstå att män är lika eller kanske till och med mer könsdiskriminerade än kvinnor i Sverige... Jag listade några exempel såsom balett, arbete med barn och du kunde fylla på med att familjerättstvister oftast döms till kvinnans fördel, man kan säkert komma på några stycken till. Men skulle jag börja lista alla vanligt förekommande fall av diskriminering mot kvinnor skulle det bli too long didnt read av de flesta... Jag har svårt att tro att du ens är seriös när du påstår något sådan.

Få se nu... män tvingas ut i krig för att vara kanonmat, går sist i livbåtarna för att ge plats åt kvinnor och barn, står för 90% av arbetsplatsdödsoffer osv.

Sedan är dom diskriminerade vad gäller nästan allt som har med barn att göra, inte minst sina egna barn då dom bara vinner 5% av vårdnadstvisterna, inte

får automatisk vårdnad om sitt barn utan måste ha sin sambos godkännande (ifall dom inte är gifta). Inte ses som automatisk förälder då bara mamman får

barnbidraget. Så, män diskrimineras vad gäller sina egna liv och sina egna barn. Finns det några områden som är viktigare än dessa? Nej, om du frågar mig.

Kvinnlig omskärelse = könsstympning.

http://www.unicef.se/om-unicef/fakta-om-un...g-konsstympning

Personligen tycker jag inte man ska omskära unga män när det inte är ett fritt val, men det är hur som helst ett ofarligt ingrepp och enligt många bra för hygienen. Du är en riktigt vidrig människa om du tycker att kvinnlig omskärelse har samma status som manlig.

Kvinnlig omskärelse är kanske den värsta formen av kvinnoförtryck.

Sa aldrig att manlig omskärelse var värre. Kvinnlig omskärelse är mycket mycket värre. Ren tortyr enligt mig. Jag sa bara att det är dubbelmoral att tycka att det ena ska vara lagligt men inte det andra. Manlig omskärelse är mildare, men fortfarande något som kan gå snett, och det utförs på små pojkar som är för små för att säga emot.

Det är INGET ofarligt ingrepp. Vill du se vad som kan hända? Gå in här:

http://childrens-genital-integrity.blogspot.com/

... sedan klickar du till vänster under rubriken Bilder, på "Infektion efter stympning" och "Riktigt fula stympningsresultat".

Vill inte direktlänka då det är väldigt äckliga bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Få se nu... män tvingas ut i krig för att vara kanonmat, går sist i livbåtarna för att ge plats åt kvinnor och barn, står för 90% av arbetsplatsdödsoffer osv.

Sedan är dom diskriminerade vad gäller nästan allt som har med barn att göra, inte minst sina egna barn då dom bara vinner 5% av vårdnadstvisterna, inte

får automatisk vårdnad om sitt barn utan måste ha sin sambos godkännande (ifall dom inte är gifta). Inte ses som automatisk förälder då bara mamman får

barnbidraget.

och får i regel betala en högre bilförsäkringspremie (skiljer ofta tusentals kronor/år).
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sverige, eller Skandinavien ska ju vara den mest jämställda delen i världen. Jag råkar själv aldrig situationer där kvinnor skulle bli behandlade på ett diskriminerande sätt. Jag orkar därför inte bry mig om den här debatten. Sen kan jag på ett sätt hålla med Protolike, nog för att samhället ska vara jämställt och båda könen ska få göra vad de vill, men kvinnor ska ju vara kvinnor, och män män. Alla ska inte gå runt med Converse, rutiga skjortor och ljusblåa jeans.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Få se nu... män tvingas ut i krig för att vara kanonmat, går sist i livbåtarna för att ge plats åt kvinnor och barn, står för 90% av arbetsplatsdödsoffer osv.

Sedan är dom diskriminerade vad gäller nästan allt som har med barn att göra, inte minst sina egna barn då dom bara vinner 5% av vårdnadstvisterna, inte

får automatisk vårdnad om sitt barn utan måste ha sin sambos godkännande (ifall dom inte är gifta). Inte ses som automatisk förälder då bara mamman får

barnbidraget.

Hur många svenska män blir kanonmat idag, för hundra år sen, för två hundra år sen? Ska vi se historiskt sett så kan vi ju tala om häxbränning och dylikt, systematiskt kvinnoförtryck men eftersom det inte sker längre så är det inte intressant.

Jag tycker det är fel att värnplikten inte är lika för män och kvinnor, men ser det som ett relativt litet problem i jämställdhetsfrågorna. Som värnplikten ser ut idag blir knappast någon tvingad till det (och det är inte med sitt liv som insats man gör det så det är bara trams från din sida), medan andra former av diskriminering sker dagligen.

Det är möjligt att män står för 90% av arbetsplatsdödsolyckorna, men totalt sett dominerar kvinnor antalet sjukskrivningar p.g.a. arbetsskador, föga förvånande så är detta trots att kvinnor har betydligt svårare att få sin arbetsskada godkänd av försäkringskassa.

http://www.jamombud.se/jamsides/tidigarenu...norharsvara.asp

Det här med "kvinnor och barn" som ska räddas först har jag snarare stört mig på av motsatt anledning; att kvinnor skulle vara mindre kapabla än män att göra vad som nu måste göras, fly, kriga, etc. Hur som helst så känns också detta som en väldigt litet problem i dagens samhälle.

Så, män diskrimineras vad gäller sina egna liv och sina egna barn. Finns det några områden som är viktigare än dessa? Nej, om du frågar mig.

Jävla trams från din sida.

Sa aldrig att manlig omskärelse var värre. Kvinnlig omskärelse är mycket mycket värre. Ren tortyr enligt mig. Jag sa bara att det är dubbelmoral att tycka att det ena ska vara lagligt men inte det andra. Manlig omskärelse är mildare, men fortfarande något som kan gå snett, och det utförs på små pojkar som är för små för att säga emot.

Det är INGET ofarligt ingrepp. Vill du se vad som kan hända? Gå in här:

http://childrens-genital-integrity.blogspot.com/

... sedan klickar du till vänster under rubriken Bilder, på "Infektion efter stympning" och "Riktigt fula stympningsresultat".

Vill inte direktlänka då det är väldigt äckliga bilder.

Jag avböjer vänligt men bestämt att kolla på misslyckade penisoperationer från din blogg-länk. Det finns nog ganska vidriga bilder att se från alla typer av kirurgiska ingrepp, men det betyder inte att det är fel att utföra dem. Jag tycker som sagt att man inte ska omskära unga pojkar, men om de medicinska riskerna hade varit så stora som du menar så hade inte varit tillåtet i Sverige. Jag googlade om ämnet och stötte på detta på wikipedia:

In 2001, Sweden passed a law allowing only persons certified by the National Board of Health to circumcise infants, requiring a medical doctor or an anesthesia nurse to accompany the circumciser and for anaesthetic to be applied beforehand. Jews and Muslims in Sweden objected to the law, and in 2001, the World Jewish Congress stated that it was "the first legal restriction on Jewish religious practice in Europe since the Nazi era."

Det sista där är ju ganska komiskt, men hur som helst så innebär det att endast kompetenta kirurger får utföra operationen.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur många svenska män blir kanonmat idag, för hundra år sen, för två hundra år sen? Ska vi se historiskt sett, så kan vi ju tala om häxbränning och dylikt, systematiskt kvinnoförtryck men eftersom det inte sker längre så är det inte intressant.

Jag tycker det är fel att värnplikten inte är lika för män och kvinnor, men ser det som ett relativt litet problem i jämställdhetsfrågorna. Som värnplikten ser ut idag blir knappast någon tvingad till det (och det är inte med sitt liv som insats man gör det så det är bara trams från din sida), medan andra former av diskriminering sker dagligen.

Visst, Sverige har varit i fred väldigt länge, men i 200 år, fram tills nästa år, har det varit så att killar under fängelsehot varit tvugna att kasta bort ett år av sina liv till lumpen.

Att det bara varit killar som tvingats är pga könsrollen "kanonmat" som män har. Relativt litet problem? Inte om man värdesätter alla människors lika värde.

Det är möjligt att män står för 90% av arbetsplatsdödsolyckorna, men totalt sett dominerar kvinnor antalet sjukskrivningar p.g.a. arbetsskador, föga förvånande så är detta trots att kvinnor har betydligt svårare att få sin arbetsskada godkänd av försäkringskassa.

http://www.jamombud.se/jamsides/tidigarenu...norharsvara.asp

Det stämmer säkert. En annan grej som stämmer är att män dör oftare och drabbas oftare i 90% av alla sjukdomar. I genomsnitt dör män 5 år tidigare.

Män står för 2-3 gånger fler självmord också. Men det är väl inte ett så viktigt problem, eller hur?

Jävla trams från din sida.

Haha, jadu. Säg något som väger tyngre än ens egna barn och ens egna liv? Tror jag inte du kan. Och du kan ju inte förneka att män är diskriminerade vad gäller båda.

Jag avböjer vänligt men bestämt att kolla på misslyckade penisoperationer från din blogg-länk. Det finns nog ganska vidriga bilder att se från alla typer av kirurgiska ingrepp, men det betyder inte att det är fel att utföra dem. Jag tycker som sagt att man inte ska omskära unga pojkar, men om de medicinska riskerna hade varit så stora som du menar så hade inte varit tillåtet i Sverige.

Vad spelar det för roll om det är en bloglänk? Det är ett nätverk som kämpar mot att manlig omskärelse är lagligt. Och bilderna jag ville att du skulle se ligger på denna sida: http://www.infocirc.org/welcome.htm

Varför ska det över huvud taget vara lagligt när det förekommer risk? Dom som förespråkar att det ska vara lagligt gömmer sig bakom religionsfriheten. Då hade man ju lika gärna kunnat säga att kvinnlig omskärelse skulle vara lagligt och gömma sig bakom religionsfriheten som skydd. Du borde ju hålla med eftersom du var emot omskärelse?

Det sista där är ju ganska komiskt, men hur som helst så innebär det att endast kompetenta kirurger får utföra operationen.

Vilket inte är ett argument för att det ska vara lagligt... Eftersom barnet inte får komma till tals kan man ju kalla det övergrepp.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...