Jump to content

Jämställdhet, feminism och könsroller


Patrik
 Share

Svara på dessa frågor:  

41 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Konstigt, nä, jag förstår varför det är dyrare.

Det är ju inte helt "jämnställt", och det är ju det tråden handlar om. Feminister borde klaga på sådant också eftersom de utger sig kämpa för att kvinnor och män ska vara helt lika.

To be fair så handlar det inte om män eller kvinnor utan om affärsintressen på samma sätt som att folk som statistiskt sett har större risk för att bli sjuka får betala högre sjukförsäkringspremie så att försäkringsbolagen tjänar mer pengar.

Redigerad av P-C
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Här är en intressant grej: http://di.se/Nyheter/?page=/Funktioner/Art...%3D0%26Page%3D9

Kompetensen i de norska börsbolagsstyrelserna har ökat sedan Norge införde könskvotering 2004. Detta på grund av att kvinnor är bättre utbildade än män. Andelen kvinnor har ökat från 7 till 40 % och styrelserna har även föryngrats.

http://www.e24.se/kvinna/karriar/artikel_1630749.e24

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

To be fair så handlar det inte om män eller kvinnor utan om affärsintressen på samma sätt som att folk som statistiskt sett har större risk för att bli sjuka får betala högre sjukförsäkringspremie så att försäkringsbolagen tjänar mer pengar.

Jo, jag förstår det men det brukar då och då dyka upp incidenter då feminister har anklagat *någonting* för att det är ickejämnställt, trots att det inte alltid har någonting med saken att göra. Jag tog upp det för att de faktist likväl kan klaga på om män blir diskriminerade på tvivelaktiga grunder.

--

OM det skulle vara så att skälet bakom att kvinnor generellt sett får lägre löner skulle vara att en kvinna statistiskt sätt kostar arbetsgivaren mer pga. mer sjukskrivningar etc. Skulle du då anse att det inte handlade om män och kvinnor utan om affärsintressen? Med andra ord; Inget som någon borde göra någonting åt eftersom det ändå handlar om den fria markanden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

--

OM det skulle vara så att skälet bakom att kvinnor generellt sett får lägre löner skulle vara att en kvinna statistiskt sätt kostar arbetsgivaren mer pga. mer sjukskrivningar etc. Skulle du då anse att det inte handlade om män och kvinnor utan om affärsintressen? Med andra ord; Inget som någon borde göra någonting åt eftersom det ändå handlar om den fria markanden.

Jättebra fråga! Jag är en anti-kapitalist och tycker såklart att det alltid är hemskt när någon behandlas sämre för något de inte kan rå för i profitsyfte. Det är självklart att man ska göra något åt ett så korrupt system.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jättebra fråga! Jag är en anti-kapitalist och tycker såklart att det alltid är hemskt när någon behandlas sämre för något de inte kan rå för i profitsyfte. Det är självklart att man ska göra något åt ett så korrupt system.

Men det är ju samma sak som försäkringspremien.

Försäkringsbolaget vill inte förlora pengar (optimal vinst), därför högre pris för det av könen som statistiskt kostar mest.

Arbetsgivaren vill inte förlora pengar (optimal vinst), därför lägre ersättning till det av könen som statistiskt kostar mest.

Jag undrar då hur du resonerade i Försäkrings-frågan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är ju samma sak som försäkringspremien.

Försäkringsbolaget vill inte förlora pengar (optimal vinst), därför högre pris för det av könen som statistiskt kostar mest.

Arbetsgivaren vill inte förlora pengar (optimal vinst), därför lägre ersättning till det av könen som statistiskt kostar mest.

Jag undrar då hur du resonerade i Försäkrings-frågan.

Det är ett system av män. Samma sak gäller lumpen och barnfrågor. Kan man förtrycka sig själv?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett system av män. Samma sak gäller lumpen och barnfrågor. Kan man förtrycka sig själv?

Förstår inte hur det kan ha någon betydelse? Alla dessa problem grundar sig i våra historiska könsroller, som alla människor varit med och format.

Sedan tvekar jag på att grejerna som har med barn att göra barn är något som bara män skapat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det är ju samma sak som försäkringspremien.

Försäkringsbolaget vill inte förlora pengar (optimal vinst), därför högre pris för det av könen som statistiskt kostar mest.

Arbetsgivaren vill inte förlora pengar (optimal vinst), därför lägre ersättning till det av könen som statistiskt kostar mest.

Jag undrar då hur du resonerade i Försäkrings-frågan.

Mitt resonemang var bara att försäkringsbolagen sätter sin premie efter statistik och inte ideologi. Jag tycker inte att kvinnoförtrycket ligger i att kvinnor statistiskt sett får mindre lön eftersom det som sagt är en biprodukt av kapitalismen och alltså ingen fråga som borde behandlas här.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...