Jump to content

Ölhak


P-C
 Share

Recommended Posts

Oavsett stad och land, lista ölhak! Ställen där man bara kan chilla, dricka bärs och lyssna på musik i gott sällskap. Priser, stämning, lokal, folk osv. kör på! Lista gärna ställen man ska hålla sig borta från också, sånt är kul!

Berlin Skånegatan 71

Någon sa "stort som en skokartong!" och det är nog rätt det. Mindre lokal får man leta efter! Men om du lyckas få ett bord för dig och dina kamrater kan ni räkna med en trevlig kväll. Ölpriserna är överkomliga (ligger runt 45-50) och de har Grolch på fat som är väldigt uppskattat av mig i alla fall. Lokalen är schysst inredd med vackra tavlor och upphängda instrument och trots lokalens storlek brukar ofta sköna liveband stå i hörnet och spela. Bartendersen är i regel grymt schyssta och pratvänliga och det hänger många stammisar där som gärna berättar om sina konspirationsteorier eller om hur deras syrror låg med David Bowie.

Boule Bar Närkesgatan 6

Smått gömd vid en av Nytorgets bakgator finns en stor metalldörr som kan vara väldigt jobbig att öppna. En liten skylt utanför säger "boule bar" och det första intrycket är "eh.. jaha.." men gå ner för den långa spiraltrappan och tappa hakan! Lokalen är ganska enorm och för den som hittar den är stället en undangömd juvel. DJn spelar alltid bra musik (allt från hendrix till edith piaf) och tar man sig igenom bar/resturangdelen finns boulebanor för den som gillar sånt plus ett pingisbord där det alltid står minst 20 pers och glatt spelar rundpingis. Finns också fotbollsspel! Lokalen är verkligen underbar. Högt i tak, trevliga bartenders som gör en killer Mojito samt levande ljus och balla väggmålningar. Får inte missas!

Arken Götgatan 18

Precis vid medis finns ett stort kontorshus ingen riktigt vet vad det används till men där inne finns en undangömd bar. Lokalen är ganska generell och spelar jobbigt hög musik men går man ut på uteserveringen finns stora fåtöljer och soffor som är pefekta för att avnjuta en kall öl i sommarhettan. Ölen kostar standard, runt 48:- tror jag.

Harvest Bondegatan 50

Vill du bli serverad av en äldre Ronja Rövardotter och snacka skit med riktiga a-lagare i en mysig miljö är Harvest the place. Har bara varit där någon gång men det har alltid varit trevligt. 42:- för en stor stark.

Söderhallen Biljard Hornsgatan 61

- Fan, allt stänger ju, vart ska vi dra?

- Tja.. biljardhallen?

Så låter det ofta sena utekvällar. Biljardhallen har potential att bli bråkigaste stället på söder men tack vare rätt tight säkerhet är det väldigt lugnt. Biljardhallen är verkligen ett sånt ställe man kan sitta på i timmar. Förutom 42:- ölen så har de schakspel och såklart biljardbord till förfogande. De som jobbar är allt som oftast väldigt schyssta och kan bjussa på öl eller nachos vid kvällens slut bara för att vilket uppskattas. Rätt centralt på söder också så att alla kan ta sig hem frammåt 3-4 tiden.

Brother Tuck Götagatan 85

Många skyr broder tuck men jag förstår inte varför. Det finns gott om plats, stor variation på öl och man blir inte utslängd för minsta lilla. Broder är ett typiskt ställe man, liksom biljardhallen, gärna hamnar på vid kvällens slut och snackar om kvällen över en sista pitcher. Rökrummet bör undvikas även om man ofta träffar lite roliga typer där.

P-Cs "no-no"-lista!

Dovas

Finns en vid fridhemsplan och en vid hötorget och visst, man har hamnat där några gånger för en stor stark kostar in all fairness 29:- men det är nästan aldrig värt det! Jobbigt mycket folk, otrevlig miljö samt stressade och snäsiga bartenders.

Sjätte tunnan

Mänslighetens avskum hänger här. Seriöst. Gå. Inte. Dit! Ölen är dyr, lokalen extremt trång och har du fruntimmer med dig, håll i dom hårt! Du lär inte komma längre än till baren innan Bert, 43 står och försöker trycka i din väninna ett glas mjöd samtidigt som han låter handen glida uppför kjolen. Får du ett bord så se upp ännu mer. Männen drar sig inte för att oförskämt slå sig ner och börja lägga armen om dina väninnor. Det är stockholms största köttmarknad. Är du tjej och vill ha en natt av passionslöst sex med ångest som efterätt så för all del, gå! Vi andra håller oss borta därifrån.

Nivå 22

Förkröksstället med stort F. Här samlas också varenda looser i Stockholm runt 9-tiden på kvällen. Okej, jag har aldrig varit med om att någon försökt ragga på någon väninna här men still, folk brölar och fimpar i din öl, musiken är kass, stolarna obekväma och faktumet att du får röka semi-utomhus är inget plus även för en rökare.

Orka korrekturläsa - now you go!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Berlin Skånegatan 71

Någon sa "stort som en skokartong!" och det är nog rätt det. Mindre lokal får man leta efter! Men om du lyckas få ett bord för dig och dina kamrater kan ni räkna med en trevlig kväll. Ölpriserna är överkomliga (ligger runt 45-50) och de har Grolch på fat som är väldigt uppskattat av mig i alla fall. Lokalen är schysst inredd med vackra tavlor och upphängda instrument och trots lokalens storlek brukar ofta sköna liveband stå i hörnet och spela. Bartendersen är i regel grymt schyssta och pratvänliga och det hänger många stammisar där som gärna berättar om sina konspirationsteorier eller om hur deras syrror låg med David Bowie.

Älskar verkligen den lokalen, men har bara besökt den ett fåtal gånger på öl. Köpte min iPhone av kocken där, hah.

Söderhallen Biljard Hornsgatan 61

- Fan, allt stänger ju, vart ska vi dra?

- Tja.. biljardhallen?

Så låter det ofta sena utekvällar. Biljardhallen har potential att bli bråkigaste stället på söder men tack vare rätt tight säkerhet är det väldigt lugnt. Biljardhallen är verkligen ett sånt ställe man kan sitta på i timmar. Förutom 42:- ölen så har de schakspel och såklart biljardbord till förfogande. De som jobbar är allt som oftast väldigt schyssta och kan bjussa på öl eller nachos vid kvällens slut bara för att vilket uppskattas. Rätt centralt på söder också så att alla kan ta sig hem frammåt 3-4 tiden.

Håller med till 100%!, blir bättre än första intrycket kanske vill säga. Och om man vill spela biljard så är det faktiskt inte öl utspillt på mattan, bordsutrymmet lämnar ju lite att önska men samtidigt är det riktigt billigt att spela. Deras portabla kortautomat is the shit.

Dovas

Finns en vid fridhemsplan och en vid hötorget och visst, man har hamnat där några gånger för en stor stark kostar in all fairness 29:- men det är nästan aldrig värt det! Jobbigt mycket folk, otrevlig miljö samt stressade och snäsiga bartenders.

Ungefär vad jag skulle säga också, samtidigt som jag ofta har hamnat på den vid hötorget. Enda anledningen är öppet till 03.00 och 30 kronor ölen och att jag inte behöver visa leg ( :rolleyes: ).

Sjätte tunnan

Mänslighetens avskum hänger här. Seriöst. Gå. Inte. Dit! Ölen är dyr, lokalen extremt trång och har du fruntimmer med dig, håll i dom hårt! Du lär inte komma längre än till baren innan Bert, 43 står och försöker trycka i din väninna ett glas mjöd samtidigt som han låter handen glida uppför kjolen. Får du ett bord så se upp ännu mer. Männen drar sig inte för att oförskämt slå sig ner och börja lägga armen om dina väninnor. Det är stockholms största köttmarknad. Är du tjej och vill ha en natt av passionslöst sex med ångest som efterätt så för all del, gå! Vi andra håller oss borta därifrån.

Alkoholnivån brukar flöda ganska vilt med det det förrädiska mjödet, första gången jag var där var det dessutom inträde 40 kronor på grund av någon slags creepy temakväll. Tror att jag vinglade bort till ett slags dansgolv där också, trots vaga minnen kommer jag ihåg de där två 35-åriga alvarna... hurr!

Nivå 22

Förkröksstället med stort F. Här samlas också varenda looser i Stockholm runt 9-tiden på kvällen. Okej, jag har aldrig varit med om att någon försökt ragga på någon väninna här men still, folk brölar och fimpar i din öl, musiken är kass, stolarna obekväma och faktumet att du får röka semi-utomhus är inget plus även för en rökare.

Kan inget annat än att hålla med, beställde min första lagliga öl där och det var inte den finaste bilden av kroglivet man kan få. Är jag vid fridhems går jag hellre gatan över till:

Studio 08 Fridhemsplan

Det finns en uteservering som är okej på sommaren, inomhus är det varken dåligt eller fantastiskt bra. Okej soffgrupper och ofta tillräckligt med platser i relation till besökare, sänder ofta fotboll på TV-apparaterna men det brukar faktiskt inte vara så dräggigt. Rätt blandad publik så att säga, 35 kronor för en flaska Norrlands, finns godare alternativ som ändå inte svider för mycket i plånboken.

Theodoras St: Eriksplan

Se typ Dovas med kortare öppningstider och lite dyrare öl.

Mosiak St: Eriksplan

Har inte varit där på jättelänge, men det är restaurangslikt där många äter mat, ölen har ett acceptabelt pris, trevligt där inne etc.

Balthazar bredvid götgatsbacken.

Ofta mycket folk och ganska trångt, stället är dock relativt trevligt. Ölen kostar 35 för veckans 50cl, vakten skiftar var och varannan vecka åldersgränsen mellan 18, 19, 21, 22, 18.5 etc. Lustigkurre.

Söderhof fatbursparken

Var där för första gången för inte så länge sedan, trots att det är ett stammishak för väldigt många ungdomar. Man känner alltid igen någon på något sätt där känns det som, ligger ju rätt bra till. Har en uteservering, inomhus är det rätt tråkigt, finns dock soffgrupper om man går upp en halv trappa. Ölen kostar 33 kronor tror jag, fungerar som förningsställe.

Biljardpalatset St: Eriksplan

Minns med glada minnen sommaren 2008, man köpte ett medlemsskap för 50 kronor och kunde köpa 60cl god öl för drygt 40 kr i nedkylda glas. Biljarden var snuskigt billig och riktigt seriös. Senast jag var där var medlemskapet borta samt ölen och biljarden lite dyrare.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha. När jag var i Stockholm senast gick jag och ett par vänner till Nivå 22, det var ju.. Sådär. Värsta stället jag någonsin har satt min fot på var däremot Star Bar, på samma ställe. Jag och min bror blev övertalade av mina kompisar att gå dit. De hade kommit in när det var tomt, så de tyckte att allting var lugnt. När vi kom dit däremot, så stank stället Axe, hårgelé och.. svett. Jag talar absolut inte illa om invandrare, men vi var verkligen de enda blonda människorna där inne. Kände helt enkelt att det inte var vårat hak. Riktigt sunkig lokal överlag, dessutom.

Nog om Stockholm! Här i Göteborg har vi våra guldkorn som de har sina i huvudstaden:

Jag är inte den som gillar så fina ställen, och klubbar är inte min grej heller (står inte ut med all dans). Gillar vanliga billiga studenthak, för att vara rakt på sak.

Sejdeln: Sunkigt, men så bra ändå! Ligger på Andra Långgatan. En ganska liten lokal, fylld med stammisar och nyss fyllda artonåringar. Sejdeln är förmodligen den krogen i stan där det är störst chans att jag träffar på någon jag känner, det har faktiskt inte gått ett enda besök utan att någon jag känner har kommit förbi ovetandes om att vi andra har varit där, så det är ett stort plus (även om man kanske inte alltid har lust att stöta på vissa personer ibland). Här kostar ölen 29 kr, så den fattige studenten hoppar av glädje varje dag efter.

Sticky Fingers: Min absoluta favoritklubb (jo, en klubb duger allt!) i Göteborg. Happy hour mellan 20:00 och 22:00. Ölen kostar då 19 kr. Jag kan köpa en öl, en cider och en sexa jäger och klara mig på ynka 84 kr. Det kallar jag ett bra förkröksställe. Inte nog med det, de spelar bra musik också. Här finns det en våning som spelar alla vanliga radiohits, en våning som spelar rock'n'roll (AC/DC, Metallica, Pantera, Velvet Undergrund, you name it), och en våning som har ett stort dansgolv, VIP-lounger och så vidare. Stämningen är sjukt skön, och jag går aldrig därifrån missnöjd.

Två minus, dock. För det första gäller bara 18 år på Torsdagar, annars är det 20. För det andra är vakterna rena Gestapo. Min kompis har en liten, nästan obefintlig repa på sin legitimation. De sa att det var ogiltigt, och han tvingades springa hem för att hämta sitt pass. Detta skedde två (!) kvällar. Minsta tecken på att du kan verka för full innebär att du blir utkastad. Min vän hade druckit en del, och gick fram till baren för att beställa ett glas vatten. En av vakterna som går runt i lokalen hörde detta, och drog med henne ner i deras lokal där de tar hand om för fulla människor. Där fick hon sitta i nästan en timma innan polisen kom och slängde ut henne, trots att vakterna själva aldrig ens hade försökt få ut henne själva.

Ol' Beefeater inn: Allmänt skön pub nere på Prinsgatan med skön personal och skön inredning. De kör en blandning mellan brittisk och amerikansk pubkultur, typ. Gå dit om ni bara vill ta det lugnt över en öl och diskutera saker utan att behöva skrika i öronen på varandra för den höga musiken. På tal om hög musik, så vill jag klaga på Chez lite. Gosh! De spelar absurt hög musik på det stället. Man måste verkligen skrika på varandra för att man ska kunna höra vad någon säger. Vi var där när det i stort sett var tomt en gång, men de spelade lika hög musik ändå. Bad bartendrarna att sänka lite, just eftersom att det inte var någon där förutom vårat sällskap och ett gäng brats som förkrökade, men nej, det ville de minsann inte.

Återkommer med de sunkigare ställena senare!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Viking Bar vid Mariatorget är ganska mysigt. 36 kr för stor stark (Starobrno) och blandad klientel. Personalen kan verka lite kyliga men får man bara kontakt med dem är de faktiskt väldigt trevliga.

Appropå Sjätte Tunnan så har jag varit där en gång och tyckte stämningen var helt sjuk. Säckpipespelande liveband och människor som var i mina föräldrars ålder blandat med medeltidsmänniskor. Kommer inte gå dit nykter en gång till i alla fall.

Sen kan jag nämna en massa halvdana eller riktiga sunkhak/klubbar men de är alldeles för många för att dra upp.

Något jag saknar är trevliga ölhak med rimliga priser som har längre öppettider.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I Stockholm då..

Treat: Trevligt ölhak på tre våningar vid Jarlaplan. De gånger jag har varit där har det varit mycket folk, mycket unga människor men ändå schyst. Billig öl.

Akkurat: nära Slussen, väldigt imponerande ölutbud, trevlig personal, mycket folk i 40-årsåldern. Dyr öl! Men senast vi var där så bjöd bartendern på kaffe efter att vi hade köpt en del. Sånt uppskattas!

KTH-pubarna/sektionslokalerna: extremt billig öl (de lägger på några kronor över systemets priser), studenter, majoriteten killar, avslappnad stämning (för avslappnad ibland, ofta låg partystämning). På pubrundorna när Nymble också är öppet är det mer röjj!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Viking Bar vid Mariatorget är ganska mysigt. 36 kr för stor stark (Starobrno) och blandad klientel. Personalen kan verka lite kyliga men får man bara kontakt med dem är de faktiskt väldigt trevliga.

Appropå Sjätte Tunnan så har jag varit där en gång och tyckte stämningen var helt sjuk. Säckpipespelande liveband och människor som var i mina föräldrars ålder blandat med medeltidsmänniskor. Kommer inte gå dit nykter en gång till i alla fall.

Sen kan jag nämna en massa halvdana eller riktiga sunkhak/klubbar men de är alldeles för många för att dra upp.

Något jag saknar är trevliga ölhak med rimliga priser som har längre öppettider.

Tänkte nämna viking bar men ångrade mig. Jag vet inte, det är iof ett rätt schysst ölställe men.. det är ont om sittplatser och lite otrevligt folk ibland så näe, hamnar inte på P-Cs lista!

Treat: Trevligt ölhak på tre våningar vid Jarlaplan. De gånger jag har varit där har det varit mycket folk, mycket unga människor men ändå schyst. Billig öl.

Bratsens förkrökställe, nej tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Från Stockholm till Göteborg...

Paddington bakom S:t Paulikyrkan är ett mysigt ställe. Väldigt brittiskt med brittiska ägare (i alla fall människorna i baren) och engelsk stämning. God variation på ölen och whiskeyn med överkomliga priser imo. 15/cl för whiskey och runt 40-50 för ölen. Något sådant, har bara varit där en gång men har en kompis som har (eller hade i alla fall) det som, typ, stammisställe. Hur som helst är det redigt mysigt där. Att tillägga verkar det vara mest britter som går dit också. På tv visades både fotboll och rugby.

@ felshoe: Jag kan inget annat än att hålla med Chez (och många andra tonårsställen) har väldigt hög musik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...