Jump to content

[AKUT HJÄLP] Moderkorts koppling!


Tux
 Share

Recommended Posts

Jag har ett par sladdar som är kopplade från "Power"-knappen på datorn till ett okänd-ställe. Jag undrar vad de här stället kallas. Det är alltså sladdar från knappen man startar datorn med till en plats med massa "pins".

Ursäkta dem stora bilderna.

Detta är baksidan av Power-knappen. Här går sladdarna till....

... hit! Ett ställe med lite pins. Vad heter de här stället?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej allt är kopplat å så nu, men datorn vill inte starta Windows? Windows laddningen kommer fram men sen startar datorn om och säger att windows inte startade korrekt. What now?

Kan tillägga att jag inte heller kan starta från Felsäkert läge eller boota från CD:n.

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej allt är kopplat å så nu, men datorn vill inte starta Windows? Windows laddningen kommer fram men sen startar datorn om och säger att windows inte startade korrekt. What now?

Kan tillägga att jag inte heller kan starta från Felsäkert läge eller boota från CD:n.

Om du har nytt grafikkort/moderkort eller gjort någon annan stor förändring så kan det vara att du måste ominstallera ditt Windows XP. Det för att det XP inte har dom rätta drivrutinerna installerade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej allt är kopplat å så nu, men datorn vill inte starta Windows? Windows laddningen kommer fram men sen startar datorn om och säger att windows inte startade korrekt. What now?

Kan tillägga att jag inte heller kan starta från Felsäkert läge eller boota från CD:n.

Om du har nytt grafikkort/moderkort eller gjort någon annan stor förändring så kan det vara att du måste ominstallera ditt Windows XP. Det för att det XP inte har dom rätta drivrutinerna installerade.

Han kan ju inte ens boota från CDn. :(

Redigerad av Yukoai
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej nytt problem haha. Lyckades boota från CD och installerade Windows 7 men morsan gillade inte den så den formaterades. Nu försöker vi installera Windows XP men vi får upp ett Error hela tiden. Själva skivan bootas , vi kommer till menyn, trycker enter, trycker enter igen och sedan kommer error:et upp? What now?. Har provat 3 Windows XP skivor haha, 2 är orginala och ena är piratkopia.

Detta beskriver mitt problem, http://support.microsoft.com/?kbid=315335&sd=RMVP

Morsan köpte ett nytt 2GIG DDR2 Ram minne till de nya moderkortet eftersom dem gamla inte passade.

Här är moderkortet http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=775XFire-RAID

Så här står det vid Memory delen:

- Dual Channel DDR2 memory technology

- 4 x DDR2 DIMM slots

- Supports DDRII533 non-ECC, un-buffered memory

- Max. capacity of system memory: 4GB*

*Due to the chipset limitation, the actual memory size may be less than 4GB for the reservation for system usage under Windows® XP and Windows® XP 64-bit.

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej nytt problem haha. Lyckades boota från CD och installerade Windows 7 men morsan gillade inte den så den formaterades. Nu försöker vi installera Windows XP men vi får upp ett Error hela tiden. Själva skivan bootas , vi kommer till menyn, trycker enter, trycker enter igen och sedan kommer error:et upp? What now?. Har provat 3 Windows XP skivor haha, 2 är orginala och ena är piratkopia.

Detta beskriver mitt problem, http://support.microsoft.com/?kbid=315335&sd=RMVP

Morsan köpte ett nytt 2GIG DDR2 Ram minne till de nya moderkortet eftersom dem gamla inte passade.

Här är moderkortet http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=775XFire-RAID

Så här står det vid Memory delen:

- Dual Channel DDR2 memory technology

- 4 x DDR2 DIMM slots

- Supports DDRII533 non-ECC, un-buffered memory

- Max. capacity of system memory: 4GB*

*Due to the chipset limitation, the actual memory size may be less than 4GB for the reservation for system usage under Windows® XP and Windows® XP 64-bit.

Kan vara något fel på en av minnes stickorna. Pröva ta bort en och installera XP med bara en minnesticka i. Står samma sak på M$ support sida.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan inte särkilt mycket om sånt här, but...

Okej nytt problem haha. Lyckades boota från CD och installerade Windows 7 men morsan gillade inte den så den formaterades. Nu försöker vi installera Windows XP men vi får upp ett Error hela tiden. Själva skivan bootas , vi kommer till menyn, trycker enter, trycker enter igen och sedan kommer error:et upp? What now?. Har provat 3 Windows XP skivor haha, 2 är orginala och ena är piratkopia.

Detta beskriver mitt problem, http://support.microsoft.com/?kbid=315335&sd=RMVP

Morsan köpte ett nytt 2GIG DDR2 Ram minne till de nya moderkortet eftersom dem gamla inte passade.

Här är moderkortet http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=775XFire-RAID

Så här står det vid Memory delen:

- Dual Channel DDR2 memory technology

- 4 x DDR2 DIMM slots

- Supports DDRII533 non-ECC, un-buffered memory

- Max. capacity of system memory: 4GB*

*Due to the chipset limitation, the actual memory size may be less than 4GB for the reservation for system usage under Windows® XP and Windows® XP 64-bit.

Kan det hända att moderkortet bara stöder 4 x 256MB/512MB/1GB, och inte kan ta hand om 2GB stickor?

btw, vad är frekvensen på stickorna?

- Supports DDRII 533MHz non-ECC, un-buffered memory
Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det hända att moderkortet bara stöder 4 x 256MB/512MB/1GB, och inte kan ta hand om 2GB stickor?

Någon kunnig som kan säga om detta stämmer?

Hur kunde jag installera Windows 7 med 2gb sticket i? Borde väl funka med Windows XP också?

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...