Jump to content

Funderingar innan köp, råd sökes.


Montecristo
 Share

Recommended Posts

Hallojs.

Går i tankar på att köpa en upplaga av Gta IV.

Tänkte höra med er inbitna fantaster hur vida spelet verkligen fungerar?

Har läst på en del forum att det är mycket fel och strul med det hela, att det tydligen ska krävas super datorer för att det ens ska fungera?

Så är det någon ide att köpa det? Eller är det bättre att lägga pengarna på annat.

//Montecristo

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hallojs.

Går i tankar på att köpa en upplaga av Gta IV.

Tänkte höra med er inbitna fantaster hur vida spelet verkligen fungerar?

Har läst på en del forum att det är mycket fel och strul med det hela, att det tydligen ska krävas super datorer för att det ens ska fungera?

Så är det någon ide att köpa det? Eller är det bättre att lägga pengarna på annat.

//Montecristo

Alltså, saken är den att spelet inte tillåter dig gå över grafikminnet, har du ett kort som jag på 256 mb så är det helt värdelöst, jag kan knappt ställa upp mina inställningar men som sagt så finns det ett sätt att ställa upp manuellt, du kan ha det på hög grafik och ändå så går det fin fint :sick:

Ett tips är att verkligen köpa spelet, det är helt underbart :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

:D

ONTOPIC:

Ja, Rockstar har tabbat sig otroligt med denna conversation till PC. Men med lite fix som Joe Dirt säger så går det bra.

Conversation? Inte konvertering eller portning?

Som det tidigare har påpekats så krävs det en hel del dator för att ens kunna spela det. Så har man en mikket brah dator så lär det inte vara någora problem. Annars får du uppgradera datorn eller hoppas på det bästa.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alltså, saken är den att spelet inte tillåter dig gå över grafikminnet, har du ett kort som jag på 256 mb så är det helt värdelöst, jag kan knappt ställa upp mina inställningar men som sagt så finns det ett sätt att ställa upp manuellt, du kan ha det på hög grafik och ändå så går det fin fint :sick:

Hur ställer man in manuellt? :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har de gjort?

Conversation? Inte konvertering eller portning?

Som det tidigare har påpekats så krävs det en hel del dator för att ens kunna spela det. Så har man en mikket brah dator så lär det inte vara någora problem. Annars får du uppgradera datorn eller hoppas på det bästa.

Oj, jag menade som sagt konvertering och inte conversation :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en skaplig spel maskin och för mig är det lite si och så faktiskt. Jag spelar just nu på 1280x1024 75Hz och har allt ställt på high om jag minns rätt. När jag körde en benchmark fick jag average FPS: 22 vilket är lågt, detta beror dock på att jag har Vista men bara 2GB ram fast det är rekommenderat att ha 2.5GB

Det är värt att köpa spelet måste jag säga, du borde ju gå in på systemrequirementslab.com och kolla om din dator klarar av spelet. Gör den det så är det bara att tuta och köra.

( Intel Core 2 Duo E6850 @ 3.0 GHz - 2GB RAM - 8800 Ultra 768MB )

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För att kunna ställa in högre inställningar så ska in skapa en fil i GTA IV-mappen vid namn commandline.txt och i den skriva -norestrictions

Då kan ni ställa in allting på max om ni vill. Inte för att eran dator kanske klarar det. :o

Sedan så har dom flesta (iaf på GTAForums) som först hade problem med texturproblem och låg fps börjat skriva lite fakta om hur dom fixat spelet med hjälp av att tweaka lite inställningar. Så det är inte så att patchen behövs för alla, även om det rekommenderas. Sedan så lär väl patchen kommit ut om några dagar, så om du köper det då så.

Det är verkligen värt pengarna. Jag har testat spelet på min PC och äger det till min 360. Ett utav världshistoriens bästa spel imo. Men det finns ju dom som inte håller med också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Testade datorn min via systemrequirementslab.com och yougamers.com.

Blev dock inte klok på vad dom kom fram till, vilken ska man gå efter?

Går det att kolla på egen hand vad för grafikkort man har?

Ja det går att kolla. Har du Vista eller XP?

Edit: Man gör föresten ändå på samma sätt. Klicka Windowstangenten + Pause Break på ditt tangentbord, välj sedan enhetshanteraren och kolla upp bildkort. :o

Redigerad av VickeX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det går att kolla. Har du Vista eller XP?

Edit: Man gör föresten ändå på samma sätt. Klicka Windowstangenten + Pause Break på ditt tangentbord, välj sedan enhetshanteraren och kolla upp bildkort. :o

Kollade upp nu och fick fram att jag har GeForce 8400M GS.

Men jag hänger ändå inte med varför det enda testet visar att jag klarar minimum medan det andra visar motsatsen.

Såg detta nu, i systemrequirementslab.com står det följande "• 256MB memory, you have 128MB", och i yougamers.com står det "Video RAM: Required - 256 MB , You have - 880 MB".

Tog en printscreen på vad bildskärmsinställningarna visar.

Tror det är dags för en öl nu, börjar bli lite väl invecklat.

post-15253-1228673356_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade upp nu och fick fram att jag har GeForce 8400M GS.

Men jag hänger ändå inte med varför det enda testet visar att jag klarar minimum medan det andra visar motsatsen.

Såg detta nu, i systemrequirementslab.com står det följande "• 256MB memory, you have 128MB", och i yougamers.com står det "Video RAM: Required - 256 MB , You have - 880 MB".

Tog en printscreen på vad bildskärmsinställningarna visar.

Tror det är dags för en öl nu, börjar bli lite väl invecklat.

Det är det dedikerade grafikminnet som spelar någon roll, alltså har den första sidan rätt.

Du sitter alltså på en laptop? Antar det iaf eftersom jag sitter på ett GeForce 8600M GS i min LG.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det dedikerade grafikminnet som spelar någon roll, alltså har den första sidan rätt.

Du sitter alltså på en laptop? Antar det iaf eftersom jag sitter på ett GeForce 8600M GS i min LG.

Det stämmer, sitter på en HP Laptop av någon form av nyare modell.

Men då är det lika bra att skippa tanken på att införskaffa spelet om jag har hängt med fullt ut, eller?

Redigerad av Montecristo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer, sitter på en HP Laptop av någon form av nyare modell.

Men då är det lika bra att skippa tanken på att införskaffa spelet om jag har hängt med fullt ut, eller?

Ja, jag tror nog att det är tveksamt om det ska flyta på tillfredsställande. Sen har inte jag testat spelet heller och jag vet inte hur pass mycket man kan minimera inställningarna, det kanske går att få det okej på väldigt låga inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag tror nog att det är tveksamt om det ska flyta på tillfredsställande. Sen har inte jag testat spelet heller och jag vet inte hur pass mycket man kan minimera inställningarna, det kanske går att få det okej på väldigt låga inställningar.

Jag har testat spelet och har nästan fått det att flyta på felfritt. Det är väl något låg fps, men jag passerar alla minimum req's och sedan så ska ju bara Microsoft acceptera patchen så släpps den och antagligen så funkar det ännu bättre då.

Intel Core 2 Duo T5550 (1.83 GHz)

Up to 1024 MB nVidia GeForce 8400m GS TurboCache

2 GB DDR

Och det är spelbart. Men högre fps skulle inte skada. Hoppas och antar att patchen kommer att hjälpa det på traven. :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det krävs en ganska vettig dator, ja. :D

Jävla Kanadensare, en av de värsta portningarna jag varit med om. Liksom, om man går in i kontroller, i options så är det bara en Xbox handkontroll där. Och så står det vad vilken knapp gör, men vad hjälper det oss PC spelare? :teehee:

Annars är spelet underbart, kan tänka mig hur det är att spela på 360 eller nån annan konsol, så man slipper alla små skitsaker!

Redigerad av FoxtroT
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...