Jump to content

Glasflaskor


LunCh
 Share

Recommended Posts

Jo det är så här att jag har precis börjat att göra öl och jag behöver glasflaskor. Har sett på endel forum att där folk har sagt att man kan gå till livsmedelsbutiker och köpa flaskor för 60 öre men jag vet inte om detta går att göra. Så det skulle vara bra att veta något ställe som säljer flaskor.

Flaskorna jag vill ha ska helst vara glasflaskor 33cl :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är så här att jag har precis börjat att göra öl och jag behöver glasflaskor. Har sett på endel forum att där folk har sagt att man kan gå till livsmedelsbutiker och köpa flaskor för 60 öre men jag vet inte om detta går att göra. Så det skulle vara bra att veta något ställe som säljer flaskor.

Flaskorna jag vill ha ska helst vara glasflaskor 33cl :mf_doof:

Hemma bränarn?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det är så här att jag har precis börjat att göra öl och jag behöver glasflaskor. Har sett på endel forum att där folk har sagt att man kan gå till livsmedelsbutiker och köpa flaskor för 60 öre men jag vet inte om detta går att göra. Så det skulle vara bra att veta något ställe som säljer flaskor.

Flaskorna jag vill ha ska helst vara glasflaskor 33cl <_<

Backläsk från Konsum är väl relativt billigt, du får ju backen på köpet. Men det var längesedan jag köpte läsk och det systemet kanske inte finns kvar, dessutom lär du få en härlig eftersmak av hallonsoda om du inte tvättar ur dem efter att antingen halsat läsken eller dumpat den. :mf_doof:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Backläsk från Konsum är väl relativt billigt, du får ju backen på köpet. Men det var längesedan jag köpte läsk och det systemet kanske inte finns kvar, dessutom lär du få en härlig eftersmak av hallonsoda om du inte tvättar ur dem efter att antingen halsat läsken eller dumpat den. :mf_doof:

Elller.... köper 5 liters dunkar som man kan hälla läsken i! <_<

Dina planer är busted, ERROLS_TRUMMA

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lagligt somsagt, o kräver ingen brännare. :mf_doof:<_<:doh:^_^

När vi ändå e i snacket om flaskor/förpackningar.. Vart köper man 5 liters dunkar? (ej bensindunkar):(

ÖB säljer 16 kronor

Ja det lutar åt det du sa Jazz, men det blir jobbigt att dricka 63 flaskor hallonsoda på 7 dagar :>. Får promenera bort till pizzerian och fråga dom om dom vill ge bort flaskor

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hemma bränarn?

Man kan utgå ifrån att alla gånger man destilerar Vin/Mäsk/etc. så gör man något olagligt.

Allt odestilerat som är olagligt, så vet man ofta att det är olagligt om man kan tillvärka det :)

On-topic: Köp massor av öl-flaskor som har skruvkork, häll ut ölet och skölj ur dem, sen har du bra flaskor B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan utgå ifrån att alla gånger man destilerar Vin/Mäsk/etc. så gör man något olagligt.

Vem fan bryr sig om det är olagligt? Att man inte får göra egna drycker är en djävulskt patetisk lag. Förutom alkoholen så förstår jag inte skillnaden på att göra egen sprit eller blanda egen saft...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har man en kokare, så är det lätt att göra brännvin.

Är det lagligt, blir det lättare att skaffa kokare. För numera finner man dem på ICA, IKEA och El-Giganten.

Det leder till att fler börjar koka, som leder till att fler börjar dricka, som sen leder till att

det dricks för ofta, som leder till döden på ett och annat sätt.

För att förhindra att detta sker, så infördes Systembolaget som med monopol ska styra landets alkoholkonsumtion.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan vad lantisar det hänger här. B)

Vill du att alla människor ska vara lika och ha samma intressen? Håll du dig till foto och caféliv och knark så får lantisarna köra sina bilar och sitt hembrända.

Kollar man i en tråd om att få tag på tomglas och dunkar, så vad förväntar du dig att hitta?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vem fan bryr sig om det är olagligt? Att man inte får göra egna drycker är en djävulskt patetisk lag. Förutom alkoholen så förstår jag inte skillnaden på att göra egen sprit eller blanda egen saft...

Folk brukar ofta klanta till det när de gör alkoholen. Det är ett antal personer varje år som får magpumpas, blir sjuka eller får bestående men av hembränt. För ett halvsekel sedan var ju alkoholismen så utbredd att man fick ransonera ut alkohol, och det är väl då såväl lagen om att man inte får hembränna, som kulturfenomenet med hembränning uppstod. Jag skulle inte bli helt chockad om det senare skulle bli ransonering igen, med tanke på hur mycket folk häver i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En stor andledning till att man inte för göra eget o sälja är för att man skulle konkurera ut systembolaget, då man själv då kör med bra mkt billigare priser. en 70is med vanlig vodka på bolaget går ju på typ 240kr o en liter hb brukar kosta 100, om de inte e en fjortis som köpare, då brukar säljaren höja en 50-100kr bara för de nästan alltid köper oavsett pris :rolleyes:

Men de är ju ändå billigare än bolaget o enligt mig e de ingen vidare skillnad på hb o ren vodka, bara att vodkan e "finslipad".Förutom att de tex finns vodka cherry, lemon etc.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En stor andledning till att man inte för göra eget o sälja är för att man skulle konkurera ut systembolaget, då man själv då kör med bra mkt billigare priser. en 70is med vanlig vodka på bolaget går ju på typ 240kr o en liter hb brukar kosta 100, om de inte e en fjortis som köpare, då brukar säljaren höja en 50-100kr bara för de nästan alltid köper oavsett pris :rolleyes:

Men de är ju ändå billigare än bolaget o enligt mig e de ingen vidare skillnad på hb o ren vodka, bara att vodkan e "finslipad".Förutom att de tex finns vodka cherry, lemon etc.

En 70's får man för något under 200kr. Och då är den bra mycket godare än någon hb jag någonsin smakat.

Och du kan glöma att du skulle kunna pressa systembolagets priser om det är ditt mål. Systemet håller bra priser med tanke på den höga skatt vi har på alkohol. Det är inte mycket vinst de gör på varje såld flaska.

Vart är det du vill komma med att "konkurera ut systembolaget"? Systembolagets stora fördel är att svenska folket gillar är kvalité och utbud. Nästan ingen annan stans i världen har du så mycket att välja på i samma butik.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...