Jump to content

Hjälp med nätverk på LAN


Karatemorfar
 Share

Recommended Posts

Hej för fan.

Jag har ett fett problem.

Hej.

Jag sitter på LAN.

Min dator är helt jävla tarded.

Vi ska föra över lite spel mellan varandra.

Alla sitter i ett nätverk, MSHOME.

Jag gör inte det, fastän vi sitter i samma switch/hub.

De har suttit vid min dator, ställt in typ allt man ska göra.

Den här datorn --> Egenskaper --> Datornamn --> Arbetsgrupp --> Ändra --> MSHOME

Sen söker vi efter min dator, och jag söker efter deras dator. De hittar inte mig, jag hittar inte dem.

Så, jag antar att det är något problem med min dator.

Är det någon inställning som jag missat att ta bort/sätta på?

Redigerad av Karatemorfar
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brandväggar är ofta taskiga; dra ur internetpluggen från väggen och stäng av alla datorers brandväggar. Sen kollar du om du syns. Gör du det, är det ju din/nån annans brandvägg som är elak, så då får ni pilla omkring där.

Kan det vara att du inte har nåt IPX-protokoll aktiverat, och inställt på automatisk IP/DNS-hämtning?

Sen antar jag såklart att du vet att man högerklickar på en valfri mapp/fil/hårddisk och tar egenskaper -> Dela ut -> "Dela ut den här mappen på nätverket" och eventuellt "Tillåt ändringar". Det är mer elementärt IMO, men jag antar att du visste det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Elementärt :(

post-3210-1199354689_thumb.jpg

Redan i bockad..

Brandväggar är ofta taskiga; dra ur internetpluggen från väggen och stäng av alla datorers brandväggar. Sen kollar du om du syns. Gör du det, är det ju din/nån annans brandvägg som är elak, så då får ni pilla omkring där.

Kan det vara att du inte har nåt IPX-protokoll aktiverat, och inställt på automatisk IP/DNS-hämtning?

Sen antar jag såklart att du vet att man högerklickar på en valfri mapp/fil/hårddisk och tar egenskaper -> Dela ut -> "Dela ut den här mappen på nätverket" och eventuellt "Tillåt ändringar". Det är mer elementärt IMO, men jag antar att du visste det.

Vad är IPX-protokoll ?

Förklarar gärna :wub:

Ska testa det där med brandväggen, men alla sover nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade det nu, och valde att skriva i Arbetsgrupp MSHOME, samma som mina kompisar sitter i, men det funkade inte.. :(

Vet inte att det är det det hänger på, men försök med att göra följande inställningar:

08unnk7qipsw.png

:wub:

EDIT: "Skulle det skita sig" syftar på att ditt internet inte längre funkar, till exempel. Det är då du måste ta bort och ominstallera protokollet; XP fattar inte att man bytt siffror utan det kräver att man tar bort det helt.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...