Jump to content

Köper ny mic i veckan!


Shady_4_life
 Share

Recommended Posts

tjenare!

ja, nu i veckan så köper jag begangnat en ny mic som kostar 1000:- ny, men får den av min kompis för ca: 500:-

och jag är inte så grym på allt det hära om ljudupptag och såna saker men hoppas på att någon här kanske kan hjälpa?

Modellen heter "MXL R.D.K" och här e till google för er som vill se den, eller hitta någonstans att läsa om den ..

http://www.google.se/search?hl=sv&q=MXL+R.D.K&meta=

tänk nu på att min föregångna mic har varit en sketen 89:- headset från typ..netto eller nåt..

och detta ska vara en nybörjar mic för jag precis börjat lite mer på allvar med detta..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

jag antar att du ska ha den till nå annat än å gejma med?

_musik_ film grafik?

jag ska använda den till att spela in min musik. Hip hop. jag spelar in mina texter över en beat bara.

problemet med min gamla mic är att man kunde inte höja rösten så som man måste för att få ut den där "känslan"..

och ja..hoppas denna kan det..

Fel forum, kanske?

vadå fel forum? hur ska jag veta det? jag frågar ju om någon vet? inte begärt något precis..

och detta är musik delen och någon kanske vet här?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte 500kr lite överdrivet för en mic?. Okej, jag är inte så duktig när det gäller mikrofoner och inspelning men, räcker det inte med att köpa en mic på runt 200 - 300 kr och sedan lägga nåt filter framför micken och sjunga? och sedan justera ljudet i nåt program?.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte 500kr lite överdrivet för en mic?. Okej, jag är inte så duktig när det gäller mikrofoner och inspelning men, räcker det inte med att köpa en mic på runt 200 - 300 kr och sedan lägga nåt filter framför micken och sjunga? och sedan justera ljudet i nåt program?.

500kr är relativt lite för en bra mikrofon. Men den verkar hyfsat bra, liknar min gamla som samlar damm på hyllan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, då är jag med..

Jag skulle nog höra med nån musikaffär först iaf..

Kan säkert få mycket bra för 500kr

vad jag har läst och fått reda på av folk så ska denna vara bra som första mic man är en som anväder mickar lite mer än vanligt, och just till musik..

denna kostar 1000:- i affär, men jag får den för 500 plus ca 5 månader garanti kvar, om inte mer..

och detta är den ENDA bra jag hittat för så lite pengar.. jag får den i princip helt ny med, för den är inne på service just nu i affären min kompis köpt den i..

och denna mic är just för att spela in till t.ex film eller ljudsnuttar till film eller nåt.. så ljudet ska bli bra ju..

min kompis t.ex, en annan då.. han har ett headset för 600 med en mic, och där är ljudet sämre i micken, just för att den är inte designad till det...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den micen funkar bra, har själv haft en sån och 500kr för den är bra.

Sen det där med att du vill ta i mer och att ljudet inte ska knastra så beror det på vad du har för puffskydd och hur du lägger dina ifyllningar och hur du mixar låten ;)

okej :w000t: bra att höra från någon som haft en :unsure: asså, det här med ifyllningar och sånt är jag inte så hightech på.. inte listat ut allt för mkt på programet än..

har du msn så kanske du kan hjälpa lite?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen rekommenderar jag Shure SM-58 som mick - den är en bra allaroundmick som nästan alla kör på! Den går på ett relativt bra pris (mellan 1000 och 1500 :-) och ger en väldigt tydlig och klar återspegling av din röst!

Den är även ultimat att micka andra saker med, som till exempel trummor etc.

Och ja, 1500 spänn är ett rimligt pris för en bra mick! Det där om attt 200 - 300 skulle räcka som någon yrade om är inte ens att tänka på! För de pengarna får du ingen duglig mick!

Det där om att du inte kunde dra upp rösten med headsetet tror jag mer berodde på vilket program du använder. Vad kör du på? Jag rekommenderar Cubase - det använder jag själv och det fungerar bra! :unsure:

Men du får väl lägga upp lite inspelningar sen när du fått ordning på allt, så man får höra ressultatet! :w000t:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Personligen rekommenderar jag Shure SM-58 som mick - den är en bra allaroundmick som nästan alla kör på! Den går på ett relativt bra pris (mellan 1000 och 1500 :-) och ger en väldigt tydlig och klar återspegling av din röst!

Den är även ultimat att micka andra saker med, som till exempel trummor etc.

Och ja, 1500 spänn är ett rimligt pris för en bra mick! Det där om attt 200 - 300 skulle räcka som någon yrade om är inte ens att tänka på! För de pengarna får du ingen duglig mick!

Det där om att du inte kunde dra upp rösten med headsetet tror jag mer berodde på vilket program du använder. Vad kör du på? Jag rekommenderar Cubase - det använder jag själv och det fungerar bra! :)

Men du får väl lägga upp lite inspelningar sen när du fått ordning på allt, så man får höra ressultatet! :)

okej, thx för tipset.. men som sagt, så har jag ont om cash, men den kanske blir nästa mic om några månader eller nåt :unsure:

200-300 spänn räcker verkligen inte till sån mic jag är ute efter. men denna jag ska ha kostar ju 1000:- och får den för 500:- ist..

jag använder "Cool Edit 2.0" ? trodde inte det hade med programet att göra?! :o jaha, får väl se om ja hittar cubase då..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

okej, thx för tipset.. men som sagt, så har jag ont om cash, men den kanske blir nästa mic om några månader eller nåt :unsure:

200-300 spänn räcker verkligen inte till sån mic jag är ute efter. men denna jag ska ha kostar ju 1000:- och får den för 500:- ist..

jag använder "Cool Edit 2.0" ? trodde inte det hade med programet att göra?! :o jaha, får väl se om ja hittar cubase då..

Jo, det har att göra med programmet, eftersom du i det kan justera ljudets volym! Och i cubase kan du dessutom göra riktigt bra mixar när du väl kan med programmet! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är inte 500kr lite överdrivet för en mic?. Okej, jag är inte så duktig när det gäller mikrofoner och inspelning men, räcker det inte med att köpa en mic på runt 200 - 300 kr och sedan lägga nåt filter framför micken och sjunga? och sedan justera ljudet i nåt program?.

Långt ifrån! Till mitt band köpte vi en mick för 3000, och den är bra, men inget underverk liksom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...