Jump to content

Objektiv


Foo
 Share

Recommended Posts

Jag står och funderar mellan att köpa en Nikon D80 och Pentax K10D, vilka i stort sett kostar lika mycket och är lika bra på olika punkter.

Då är det objektiven som får vara med avgöra köpet. Eftersom jag inte kan så mycket om dessa frågar jag er.

Dessa 2 verkar bra enligt min gissning... Men som sagt, kan inte så mycket.

Nikon 18 - 135

Pentax 18 - 200

Vilka andra är bra?, och vem gör bäst objektiv rent allmänt?

Prisklass: 0 - 4000

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Av de två visade gluggarna har jag bara erfarenhet av ett - Nikon 18-135. Väldigt nöjd med det, bortsett från att dess lägsta bländarvärde är 3,5, vilket stänger dörrarna för mycket foto i mörkare ljus (såsom konserter/teaterföreställningar, etc.) om inte blixt används. Det värdet är detsamma för Sigmagluggen, så på sätt är de lika bra. Närgränsen verkar vara den samma för de båda objektiven - 45 cm. Fördelen med Sigmaobjektivet är att den har längre zoom, något som kan vara bra (men, har sällan velat zooma mer än vad som går med mitt objektiv, dvs 135 mm). Nikkor-gluggen är ju orginal, och är byggd för att passa kameran på alla sätt, men inget ont om Sigma - De vet säkert vad de gör.

De båda verkar vara bra all-round-objektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...