Jump to content

Dags för en ny hårddisk!


Kebab
 Share

Recommended Posts

Ja, hej. Jag har väldigt länge tänkt köpa mig en till hårddisk, eftersom pappa klagar på att jag har fyllt upp 120gigaren som vi har just nu. :)

I vilket fall, nu har jag bestämt mig för att slå till.

Jag frågade lite i datorhjälpstråden, och där fick jag reda på att Maxtor inte var något att ha och att jag istället borde satsa på Western Digital eller på Samsung.

I vilket fall, jag undrar om typ den här är bra och prisvärd?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=34801

Jag är 90% säker på att det är IDE som gäller, ska nog ta och kolla upp det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Fundera på om du vill ha externt, för 150 extra får du en extern med 250Gb (Western Digital My Book).

Hmm..Hmm..

Nej, jag vet inte varför men jag är mest sugen på en intern. Kanske för att bevisa för mig själv att jag faktiskt kan pilla i en dator utan att nåt pajjar. :)

Nej, intern IDE-hårddisk med 250-300 Gb för runt 6-700 är det jag söker. Så tyst som möjligt ska den självklart vara också. Någon som har ett bra tips? :P

Edit:

Oj! Den här var inte dyr.

https://www.datorbutiken.com/home/default.a...roduct=WDC250JB

Finns det nån hake? :P

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden, om du inte misstycker.

Vad är skillnaden på IDE och S-ATA hårddiskar?

Känner att jag behöver mer utrymme på min laptop, 40gb räcker inte långt. :)

Kan man sätta i en ny hårddisk i en laptop själv? Eller är det bäst att lämna in den och låta de i butiken göra det?

Redigerad av RavenE
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden, om du inte misstycker.

Vad är skillnaden på IDE och S-ATA hårddiskar?

Känner att jag behöver mer utrymme på min laptop, 40gb räcker inte långt. :)

Kan man sätta i en ny hårddisk i en laptop själv? Eller är det bäst att lämna in den och låta de i butiken göra det?

I en laptop tror jag inte du bör pilla själv. Isåfall är en extern ett bättre alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I en laptop tror jag inte du bör pilla själv. Isåfall är en extern ett bättre alternativ.

Jag har en extern redan, men den måste drivas av separat el också, så jag kan bara använda den då jag har tillgång till el.

Sen är det bökigt att släpa runt på den också. :)

Bättre att ha lite mer utrymme inbyggt i datorn. Som sagt, 40 gb är inte mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

IDE är väl typ gammal teknik på något sätt tror jag? Som PCI-E är ny teknik på grafikkort medans AGP är gammal teknik :) Eller jag vet inte, är inte så bra på datordelar typ.

RavenE: Som Qouad säger så ska man inte ge sig på att pilla i en laptop själv..

Redigerad av JSHC
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden, om du inte misstycker.

Vad är skillnaden på IDE och S-ATA hårddiskar?

Känner att jag behöver mer utrymme på min laptop, 40gb räcker inte långt. :)

Kan man sätta i en ny hårddisk i en laptop själv? Eller är det bäst att lämna in den och låta de i butiken göra det?

IDE är en äldre standard. Inte lika snabb som s-ata. IDE diskar är ATA och S-ATA bygger liksom IDE på ATA-tekniken. S-ATA står för Serial-ATA och har samma varvhastighet i RPM som den äldre modellen IDE, men har andra faktorer som göra att den blir snabbare, bland annat mellan dator och disk. SATA-diskar har som (kanske bekant) en röd kabel kopplad till moderbordet.

Sedan har vi SCSI-diskar som är snabbare än ATA-modellerna, med en hastighet upp till 10 000rpm. Dyrare och mer vanligt i Servrar.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

IDE är en äldre standard. Inte lika snabb som s-ata. IDE diskar är ATA och S-ATA bygger liksom IDE på ATA-tekniken. S-ATA står för Serial-ATA och har samma varvhastighet i RPM som den äldre modellen IDE, men har andra faktorer som göra att den blir snabbare, bland annat mellan dator och disk. SATA-diskar har som (kanske bekant) en röd kabel kopplad till moderbordet.

Sedan har vi SCSI-diskar som är snabbare än ATA-modellerna, med en hastighet upp till 10 000rpm. Dyrare och med vanligt i Servrar.

Det är dock ingen läskigt stor skillnad i hastighet mellan P-ATA (som det korrekta namnet för IDE är) och S-ATA eftersom hårddisken fortfarande är en flaskhals. Det finns dock en skillnad och om man kan välja så är S-ATA bäst, inte bara för hastigheten utan också för att sladden och kontakten är mindre vilket ger bättre luftflöde.

Det finns S-ATA-diskar på 10 000rpm (Western Digital Raptor) som tydligen är väldigt bra som systemdiskar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, far min kom hem med en hårddisk som han hade tagit/hittat på jobbet. Det visade sig vara en Western Digital 120-gigare från 2003. Najs. :lol:

Men nu kom jag att tänka på en annan sak. Hur lång livslängd brukar man beräkna att en hårddisk har? Jag menar, hårddisken vi har nu är ju också från 2003 och nu ska jag sätta in en till som är från samma år. Finns det risk för att båda kraschar på typ samma gång? :'(

Eller.. det kanske är ovanligt att en hårddisk pajjar?

Help me out. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hehe, far min kom hem med en hårddisk som han hade tagit/hittat på jobbet. Det visade sig vara en Western Digital 120-gigare från 2003. Najs. :lol:

Men nu kom jag att tänka på en annan sak. Hur lång livslängd brukar man beräkna att en hårddisk har? Jag menar, hårddisken vi har nu är ju också från 2003 och nu ska jag sätta in en till som är från samma år. Finns det risk för att båda kraschar på typ samma gång? :'(

Eller.. det kanske är ovanligt att en hårddisk pajjar?

Help me out. :lol:

Livs längden beror ju på nästan allt, Värme, Aktivitet och dunsar et.c et.c. Men den är ju högre på märkes hårddiskar som allt annat. Men vad en livlängd på en vanlig Hårddis är vet jag inte, men jag gissar på högst 5-10 år. Har do.c en Win 98 HD som rullar på än :unsure: 6,5gb

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...