Jump to content

Senaste skivköp?


Frenzy
 Share

Recommended Posts

Vad tycker du om den plattan? Den har inte riktigt fastnat för mig än. Jag får ju dock säga att Safe as Milk är en otroligt bra platta.

Hade aldrig lyssnat igenom hela albumet innan jag slog till och köpte det, bara lyssnat på en del lösryckta stycken ifrån det. Jag kan inte heller direkt säga att det är något jag fastnat för. Trodde först att jag skulle få ytterligare en platta till skivsamlingen som gjorde mig arg varje gång jag lyssnade på den (det enda album som framkallar dessa känslor nästan varje gång jag hör det är "White Light/White Heat" med Velvet Underground), men sedan kom jag underfund med att, nej jag blir inte arg av att höra på det här. Sitter omedvetet och diggar med i vissa stunder (typ "Pachuco Cadaver" och "China Pig"), för att ibland vara helt ointresserad av det jag hör. Har inte tagit mig tid att lyssna igenom allt under total koncentration ännu, om nu det skulle hjälpa. Den har dock hittills funkat väldigt bra som bakgrundsmusik när man ligger och slöfunderar i sängen.

Det jag hört från Safe as Milk har jag haft betydligt lättare att ta till mig, var dum nog att inte köpa den plattan på en skivmässa för 2-3 år sedan, men chansen kanske dyker upp igen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade aldrig lyssnat igenom hela albumet innan jag slog till och köpte det, bara lyssnat på en del lösryckta stycken ifrån det. Jag kan inte heller direkt säga att det är något jag fastnat för. Trodde först att jag skulle få ytterligare en platta till skivsamlingen som gjorde mig arg varje gång jag lyssnade på den (det enda album som framkallar dessa känslor nästan varje gång jag hör det är "White Light/White Heat" med Velvet Underground), men sedan kom jag underfund med att, nej jag blir inte arg av att höra på det här. Sitter omedvetet och diggar med i vissa stunder (typ "Pachuco Cadaver" och "China Pig"), för att ibland vara helt ointresserad av det jag hör. Har inte tagit mig tid att lyssna igenom allt under total koncentration ännu, om nu det skulle hjälpa. Den har dock hittills funkat väldigt bra som bakgrundsmusik när man ligger och slöfunderar i sängen.

Det jag hört från Safe as Milk har jag haft betydligt lättare att ta till mig, var dum nog att inte köpa den plattan på en skivmässa för 2-3 år sedan, men chansen kanske dyker upp igen.

Förståeligt! Jag är övertygad om att plattan kommer att växa på en bara man ger den lite tid och en ärlig chans.

Det är synd att Safe as Milk är så svår att hitta, jag letar varje gång jag är i en skivaffär.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Hittade lite kul singlar på en skivmässa förra helgen, och har strököpt lite LP vid olika tillfällen sedan dess...

post-343-0-50721000-1378736710.jpg

LP

*Jefferson Airplane - Jefferson Airplane Takes Off

*Hot Tuna - "Hot Tuna"

*Arlo Guthrie - Alice's Restaurant

*The Rolling Stones - "The Rolling Stones"

*West Coast Pop Art Experimental Band - Part One

*West Coast Pop Art Experimental Band - A Child's Guide to Good & Evil

Singlar:

*James Brown - Don't Be a Drop-Out

*Small Faces - Afterglow

*Del Shannon - Hats Off to Larry

*Coasters - Poison Ivy

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Måste vara längsta uppehållet från den här tråden på ett bra tag... Men mycket har stått ivägen för skivrundorna den här hösten. Var i alla fall inne och shoppade lite igår, och lite har jag trots allt hittat vid några andra tillfällen också.

post-343-0-64721900-1382631287.jpg

LP:

*Robert Plant - The Principle of Moments

*Gerry Rafferty - City to City

*Tom Petty & the Heartbreakers - Damn the Torpedoes

*Moby Grape - Wow

*John Cale - Music for a New Society

*Linda Ronstadt - Heart Like a Wheel

*Tower of Power - Urban Renewal

*Chic - Risqué

*Chic - Real People

*Bar-Kays - Soul Finger

Singlar:

*The Move - I Can Hear the Grass Grow

*The Upsetters - Return of Django (som jag har letat efter denna reggaeklassiker på singel och plötsligt dyker den bara upp!)

*Jr. Walker & the All-Stars - Shake and Fingerpop

*Julian Lennon - Too Late for Goodbyes

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ofta har du behövt byta nål på spelaren? Min la precis av för några veckor sedan och då har jag kört med den sedan 2009. Priserna på nålar är dyrt också, inte kul. :(

Det lät inget vidare. Jag har använt min nuvarande grammofon sedan runt 2005-2006 och spelat flitigt med samma nål sedan dess. Har till och med köpt en extra för att vara på den säkra sidan men inte behövt använda den ännu. Min grammofon är från 1960-talet någonstans och jag vet faktiskt inte om någon har bytt nål överhuvudtaget. Jag antar att grejorna gjordes för att hålla i all evighet på den tiden. Jag har dock fått byta på en nyare spelare på landstället, men där vet jag inte hur länge den höll innan dess.

Har dock ett litet hemligt vapen i en rengöringsvätska jag brukar pensla nålen med ibland. Tror knappast den går att få tag i längre, och med tanke på hur kemiskt den luktar kanske ämnet är förbjudet att sälja numera. Men alla sådana där gamla giftiga saker brukar funka väldigt bra, och jag har både visuellt och hörbart märkt skillnad när jag använt den!

post-343-0-19633800-1383236422.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nice! Funderar starkt på att skaffa vinylutgåvan av Random Access Memories!

Mina senaste tillskott är: Grateful Dead - American Beauty och Randy Newman - 12 Songs

post-343-0-41383800-1374695471.jpg

Vad fick du ge för American Beauty? Finner det svårt att hitta Grateful Dead billigt i Sverige..!

Öhrm, är lite seg på att uppdatera här. Har någon av er typ rateyourmusic eller liknande? Klicka länken så kommer ni till min..!

Senaste skivköpen:

Paul & Linda McCartney - RAM LP

2396393_1253642_0.jpg

Gorky's Zygotic Mynci - Gorky 5 LP (väldigt rare! Och sjukt ful!))

3717401_1253642_1.jpg

Yoko Ono - Plastic Ono Band LP

1739498_1253642_2.jpg

OutKast - Southernplayalisticadillacmuzik CD

2838845_1253642_3.png

Divine Styler - Spiral Walls Containing Autumns of Light 2LP (promotion copy..!)

2327317_1253642_4.jpg

Deep Puddle Dynamics - The Taste of Rain... Why Kneel? 2LP (OOP! Rare!)

4504629_1253642_5.jpg

Cannibal Ox - The Cold Vein 2LP (OOP! Rare!)

1835315_1253642_6.jpg

Aesop Rock - Labor Days 2LP

3863641_1253642_7.jpg

Sole and the SkyRider Band - S/T 2LP

1980687_1253642_8.jpg

Godspeed You! Black Emperor - 'Allelujah! Don't bend! Ascend! LP+7"

4393471_1253642_9.jpg

Godspeed You! Black Emperor - Slow Riot for New Zerø Kanada EP 12"

2787129_1253642_10.jpg

Charizma & Peanut Butter Wolf - Devotion '92 7"

1685252_1253642_11.jpg

Themselves - The No Music 2x12"

3866121_1253642_12.jpg

Them(selves) - Them 2LP (OOP osv.!)

1389934_1253642_13.jpg

The Shape Shifters - Adopted by Aliens LP2

1422750_1253642_14.jpg

Pedestrian - Volume One: Unindian Songs LP2

1342638_1253642_15.jpg

David Bowie - Young Americans LP

2453347_1253642_16.jpg

Mest hiphop på sistone, alltså..!

Har svårare och svårare för att spontanköpa skivor, i butik och på mässor. Det blir mest att jag beställer, faktiskt. Lite tråkigt!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad fick du ge för American Beauty? Finner det svårt att hitta Grateful Dead billigt i Sverige..!

120. Och då vill jag minnas att de skrivit "rea" på prislappen också. Det är ett amerikanskt originalexemplar. Kan bara bekräfta bilden av att gruppens skivor ofta är hutlöst dyra! Särskilt de tidiga skivorna. Men så blir det väl nu när folk även börjat köpa vinyl som investering.

David Bowie - Young Americans LP

2453347_1253642_16.jpg

Mitt första Bowie-köp. Inte slutat spela sedan dess! Även fast jag kanske är något less på titelspåret...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

120. Och då vill jag minnas att de skrivit "rea" på prislappen också. Det är ett amerikanskt originalexemplar. Kan bara bekräfta bilden av att gruppens skivor ofta är hutlöst dyra! Särskilt de tidiga skivorna. Men så blir det väl nu när folk även börjat köpa vinyl som investering.

Mitt första Bowie-köp. Inte slutat spela sedan dess! Även fast jag kanske är något less på titelspåret...

Ah, värt! På Discogs - min absoluta favoritsida för skivköp - kan man hitta de billigare, men då spelar förstås även frakten in. I butiker känns de alltid som att de tar oerhörda överpriser för just the Dead, mycket i och med deras popularitet..!

Ang. Bowie: eller hur! Väldigt fin, vet inte varför det har tagit mig så länge att köpa den. Titelspåret är dock uttjatat, som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Har missat flera skivmässor och storloppisar senaste tiden på grund av ett fullspäckat schema. Men igår fick jag lite tid över och tog mig till "megaloppisen" i Solnahallen. Tur var det, en säljare hade med en hel vagnslast med bra och i många fall ovanliga 1960-talspopsinglar som han sålde för en tjuga styck. Köpte på mig ett 30-tal varav ett urval följer nedan... Två LP blev det också, och en CD köpte jag vid ett annat tillfälle.

post-343-0-00950100-1386017871.jpg

LP:

*Toots and The Maytals - Best Of (kanonsamling!)

*The Rasclas - Peaceful World

CD:

*Bob Dylan - Love and Theft

Vinylsinglar:

*Stevie Wonder - You Met Your Match

*Temptations - Its You That i Need

*Marvin Gaye & Tammi Terrell - If I Could Build My Whole World Around You

*The Kinks - Shangri-La

*Canned Heat - Time Was

*Neil Diamond - Kentucky Woman

*Lovin' Spoonful - Darling Be Home Soon

*Ike & Tina Turner - Come Together

*Ben E. King - Don't Play That Song

*Dion - Lovers Who Wander

*Eddie Cochran - Summertime Blues

*Shadows - Shadoogie

*Chuck Berry - Let It Rock

*Dion and the Belmonts - I Wonder Why

*Jackie DeShannon - Put a Little Love in Your Heart

*Mamas and the Papas - Twelve Thirty

... med mera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 weeks later...

Kör mina senaste skivköp på en gång också nu när man har ångan uppe. Tillslut slog jag till nu i mellandagarna och köpte Random Access Memories som jag så länge funderat på. Hade hunnit gå ner en del i pris nu också, nice nice.

post-343-0-40044200-1388599633.jpg

LP:

*Daft Punk - Random Access Memories

*Chic - Take It Off

*Keith Richards - Talk Is Cheap

*Ten Years After - Stonedhenge

*The Fugs - Tenderness Junction

CD:

*Rolling Stones - Bridges to Babylon

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Passade på att besöka gamla fina skivbutiken Bananamoon i Örebro när man var hemma över jul. Kom hem med:

Ebba Grön-samlingen (min brorsa snodde min)

The Beach Boys - Pet Sounds

Beirut - The Gulag Orkestar

Foals - Holy Fire

The Boo Radleys - Giant Steps

The Knife - Deep Cuts

The Mars Volta - Amputechture

The Libertines - The Libertines

Och nån bra Lou Reed-samling.

Redigerad av Frusciante
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Efter en månad damp ett sms ner i mobilen. Vinylversionen av Karl Bartos Off the Record som jag beställde i december förra året hade äntligen levererats till Bengans. Trodde nästan beställningen kommit bort. I övrigt har det blivit lite köp av skiftande karaktär. Att jag väntat så länge på att undersöka Bob Dylans sena skivor har jag inget bra svar på. Har ju läst lovord om dem både här och där. Love and Theft för några månader sedan var en positiv överraskning och Time Out of Mind som jag slog till på för några veckor sedan var inte mycket sämre.

Hittade ett album med kultförklarade brittiska The Pretty Things för en femma på en loppis igår. Såg sedan en annan platta med gruppen i en skivbutik för 500 kronor. Någon hade klippt lite omslaget på min skiva, men annars var det inget fel på den...

post-343-0-85793400-1391364062.jpg

LP:

*Karl Bartos - Off the Record

*The Pretty Things - Get the Picture?

*Steppenwolf - "Steppenwolf"

*B.B. King - Live at the Regal

*Little Feat - Dixie Chicken

*Desert Rose Band - "Desert Rose Band"

*Marlena Shaw - Who Is This Bitch Anyway?

*Joni Mitchell - Court and Spark

*Solomon Burke - Greatest Hits

*Captain Beefheart - The Spotlight Kid

CD:

*Bob Dylan - Time Out of Mind

*Peps Blodsband - Äntligen!

Singlar:

*George Benson - Give Me the Night

*George McCrae - I Get Lifted (som egentligen är b-sidan, men det var den jag köpte singeln för)

*Skatalites - Guns of Navarone

*Shadows of Knight - Shake

*Steppenwolf - Ride With Me

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Då tar vi och summerar februariköpen då. De flesta köpen gjorde jag på Solahallens stora mässa i förra veckan. Otroligt lång kö in den här gången, aldrig varit med om att man behövt vänta nära en timma på att få komma in. Samlarintresset har ökat kanske? Fast mitt största fynd var nog The Whos Quadrophenia för 10 spänn i en mindre skivbutik i Stockholm. Förväntade mig att det skulle vara någon defekt på albumet, men enda felet verkade vara att fodralet gått sönder i kanterna. Något man lätt kan fixa själv.

post-343-0-01432300-1393768292.jpg

LP

*Love - "Love"

*Grateful Dead - Anthem of the Sun

*Grateful Dead - Aoxomoxoa

*Donovan - The Hurdy Gurdy Man

*Blues Magoos - "Blues Magoos"

*The Who - Quadrophenia

*Wishbone Ash - Wishbone Four

*John McLaughlin - Devotion

*The Move - Shazam

Singlar:

*The Kinks - Apeman

*The Zombies - Tell Her No

*Searchers - He's Got No Love

*Small Faces - Sha La La La Lee

*Chicken Shack - I'd Rather Go Blind

*Spencer Davis Group - Time Seller

*The Move - Flowers in the Rain

*George Harrison - You

*Cymande - The Message

*Stevie Nicks - I Can't Wait

*Rare Earth - (I Know) I'm Losing You

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blivit en del på sistone! Orkar inte skriva upp dussinköpen, så som Rekyl, Sten Getz, Milt Jackson, Jan Johansson eller Mamas & the Papas.

1658106_1257437_0.jpg

John Coltrane - A Love Supreme LP

1593979_1257437_1.jpg

John Lennon - Plastic Ono Band LP

2573835_1257437_2.jpg

Outkast - Stankonia 2LP

5087623_1257437_3.jpg

Steve Reich - Music for 18 Musicians LP (OOP, en liten raritet!)

2017237_1257437_4.jpg

De La Soul - De La Soul is Dead LP

2000476_1257437_5.jpg

Robert Wyatt - Rock Bottom LP

1638090_1257437_6.jpg

Ornette Coleman - Skies of America LP

2390559_1257437_7.jpg

Black Star - Mos Def & Talib Kweli are Black Star 2LP

4756191_1257437_8.jpg

Pet Shop Boys - Electric 2LP

2918343_1257437_9.jpg

Kool Keith - Erotic Man LP (promotionexemplar av albumet Sex Style)

5080535_1257437_10.jpg

A Silver Mt. Zion - He Has Left Us Alone but Shafts of Light Sometimes Grace the Corners of Our Rooms... LP

1314300_1257437_11.jpg

Electrelane - The Power Out LP

2381645_1257437_12.jpg

Madvillain - Madvillainy 2LP

2345717_1257437_13.jpg

Paul Bryan - Listen Of LP (brasilianska musikern Sergio Sas "amerikanska" alterego)

2847990_1257437_14.jpg

Outkast - Aquemini 3LP

3967224_1257437_15.jpg

Godspeed You! Black Emperor - Yanqui U.X.O. 2LP

--------------------

Misterwhoppee: har du händelsevis Rateyourmusic? Det är en ganska bra sida för att katalogisera sin skivsamling. Tänker att du kan behöva det, ehe..!

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Misterwhoppee: har du händelsevis Rateyourmusic? Det är en ganska bra sida för att katalogisera sin skivsamling. Tänker att du kan behöva det, ehe..!

Nä, har inte det eller något liknande. Det vore ju helt klart bra att ha en översikt, men frågan är om jag någonsin kommer orka börja katalogisera allt! Den här tråden är nog det närmaste jag kommer faktiskt, fast den innehåller ju inte mina tidigaste inköp.

Flera trevliga inköp på din lista förresten!

___

Några köp i helgen:

post-343-0-36057900-1394391238.jpg

LP:

*Captain Beefheart & the Magic Band - Shiny Beast (Bat Chain Puller)

*New York Dolls - Too Much Too Soon

Singel:

*The Kinks - Picture Book

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

En skivmässa förra helgen samt diverse skivbutiksbesök har resulterat i följande:

post-343-0-14437800-1396720734.jpg

LP:

*King Crimson - Red

*Pink Floyd - A Saucerful of Secrets

*Deodato - Prelude

*Johnny Cash - På Österåker

*Jim Croce - Photographs & Memories: His Greatest Hits

*Dr. John - Dr. John's Gumbo

*James Brown - The Payback

*Cameo - Cardiac Arrest

*Sonny Boy Williamson - The Blues

*Otis Redding - The Soul Album

*The Flamin' Groovies - Supersnazz

*Doobie Brothers - Minute by Minute

*Doobie Brothers - Livin' On the Fault Line

Samt två 90-talsalbum på CD: Urban Hymns med The Verve och Elasticas självbetitlade debutalbum.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Trippel!

Idag hittade jag äntligen en skiva som jag letat efter i flera månader, Excitable Boy av Warren Zevon. Tog mig en sporadisk tur in till stan och Mickes skivor, och så fanns den bara där bland de nyinkomna skivorna... Det var väl ödet. :P Köpt en del annat bra i april också...

post-343-0-95817700-1399216219.png

LP:

*Warren Zevon - Excitable Boy

*Big Star - #1 Record

*Small Faces - "Small Faces"

*Kate Bush - The Whole Story

*Elvis Costello and the Attractions - Trust

*Ebba Grön - "Ebba Grön"

*Ebba Grön - Kärlek och uppror

*Bob James - Two

*Funkadelic - Uncle Jam Wants You

*Parliament - The Clones of Dr. Funkenstein

*Rick James - Cold Blooded

Singlar:

*Neil Diamond - Girl, You'll Be a Woman Soon

*The Young Rascals - How Can I Be Sure

*The Specials - Gangsters

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...