Jump to content

Varför vi var nere...


SlewME
 Share

Recommended Posts

Hejsan.

Felet som varade i 1 dag och hela förmiddagen var ett databasfel, precis som det stod. Men många andra gånger som det varit längre fel så har man inte fått veta något om det. Tycker att det är lite klent, eller rent ut sagt dåligt att man som besökare inte får veta vad som händer när ett forum/sida är nere en längre tid. Längre tid menas med 1h - 1dag och där över.

Förklaringen behöver inte vara lång, men det ända vi får veta är när du ska byta dina serverar. Alla kanske inte vet vad detta fel berodde på och det vore bra om de fick veta det.

Alla, eller det flesta hemsidor/forum - förutom GTAsajten - skriver och berättar om längre driftstörningar och förklarar vad som hänt så att man får veta.

Kanske inte ligger i allas intresse att veta det men det ligger i mitt intresse och jag vet att fler vill veta.

Jaha, tack för mig.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är det vi har mySQL-manualen till :teehee:

shell> perror 126 127 132 134 135 136 141 144 145

126 = Index file is crashed / Wrong file format

127 = Record-file is crashed

132 = Old database file

134 = Record was already deleted (or record file crashed)

135 = No more room in record file

136 = No more room in index file

141 = Duplicate unique key or constraint on write or update

144 = Table is crashed and last repair failed

145 = Table was marked as crashed and should be repaired

Redigerad av the-copy
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som det stod i mitt inlägg så är varje fel inte ett MySQL-fel. :teehee:

Nej, det är sant. Men oplanderade driftstop är det inte säkert att man orkar skriva in ett medelande då lösningen oftast tar mindre tid än medelandet. Men oplanerade fel som är stora och tar tid så brukar det stå. Det kan hända att Hultenius inte såg detta fel förns sent, då lösningen - enligt mySQLs manual - var ett kommando.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, det är sant. Men oplanderade driftstop är det inte säkert att man orkar skriva in ett medelande då lösningen oftast tar mindre tid än medelandet. Men oplanerade fel som är stora och tar tid så brukar det stå. Det kan hända att Hultenius inte såg detta fel förns sent, då lösningen - enligt mySQLs manual - var ett kommando.

Det är inte ofta han har skrivit om driftfel mer än när han flyttar eller byter sina serverar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller också med dig SlewMe.

Admins på forumet borde ha tillgång till sidan i sig och de ska kunna(hultan också) ge oss lite info(om admins har själva fått någon).

Borde finnas det klistard topic i forum delen(gtasajten delen) där admins o hultan kan skriva uppdateringar m.m. som rör om forumet och gtasajten sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med dig SlewME... tycker att Hultan inte sköter sitt jobb som root. Han måste inte vara här varje dag men han borde iallafall titta in någon gång i veckan och skriva när varför forumet har varit nere t.ex.

Forumet var ju bara nere i en dag om inte mindre. Och jag tror inte att de flesta är särskilt intresserade utav varför sidan är nere, de bryr sig mest om när den kommer upp igen. Men att den är nere en dag är ju ingenting. Om den varit nere en längre tid, kanske det skulle varit trevligt med ett meddelande om när den kommer upp. Vilket jag är säker på att vi skulle fått på gtasajten.com. Sen så sköter Hultenius hela sidan ensam(förutom mods och admin på forumet) och jag tycker han har gjort ett förträffligt jobb med sin sida. Dessutom har han säkert ett liv utanför sidan som han måste ta hand om. Dessutom är det sommar, det finns andra saker att göra. Jag har varit här en viss tid och har inget speciellt minne av någon downtime överhuvudtaget. På flera år har GTAsajten praktiskt taget aldrig varit nere, forumet kanske 2-3 gånger som jag minns.

Om det är fler, så var de antagligen så obetydliga och korta downtimes så spelar det knappt någon roll.

Dessutom så tycker jag det är trist att ni praktiskt taget enbart ger negativ feedback. När sidan kommer upp så klagar ni enbart, vad sägs om tacka för att han la upp forumet överhuvudtaget igen(aka fixade felet). Han är inte tvungen att ha det här forumet ni vet.

Redigerad av Cortez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Forumet var ju bara nere i en dag om inte mindre. Och jag tror inte att de flesta är särskilt intresserade utav varför sidan är nere, de bryr sig mest om när den kommer upp igen. Men att den är nere en dag är ju ingenting. Om den varit nere en längre tid, kanske det skulle varit trevligt med ett meddelande om när den kommer upp. Vilket jag är säker på att vi skulle fått på gtasajten.com. Sen så sköter Hultenius hela sidan ensam(förutom mods och admin på forumet) och jag tycker han har gjort ett förträffligt jobb med sin sida. Dessutom har han säkert ett liv utanför sidan som han måste ta hand om. Dessutom är det sommar, det finns andra saker att göra. Jag har varit här en viss tid och har inget speciellt minne av någon downtime överhuvudtaget. På flera år har GTAsajten praktiskt taget aldrig varit nere, forumet kanske 2-3 gånger som jag minns.

Om det är fler, så var de antagligen så obetydliga och korta downtimes så spelar det knappt någon roll.

Han har säkert ett liv utanför detta men om han ska vara skaparen på ett forum och den högsta chefen så ska han vara mer aktiv enligt mig. Och om han inte har tid får han ge de såkallade "adminsarna" rätt att ändra på sidan. Liksom efter alla dessa år på forumet så bör han lita på dom. Och jag tror dom flesta som är roots på olika forum har ett liv utanför det. Han behöver väl inte vara inne varje dag men iallafall titta in ibland.

Jag tycker också att han har gjort ett fint jobb med att göra sidan och forumet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sen om ni tycker att det är okej om han inte är inne så ofta utan nån gång i veckan eller så så ser jag inte hur ni kan klaga då forumet endast var nere cirkus en dag, vilket betyder att Hultan skulle behöva vara aktiv dagligen (helst mer) för att kunna fixa felet snabbare. Tycker att ni säger emot er själva när ni klagar...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Forumet var ju bara nere i en dag om inte mindre. Och jag tror inte att de flesta är särskilt intresserade utav varför sidan är nere, de bryr sig mest om när den kommer upp igen. Men att den är nere en dag är ju ingenting.

Eh, lol. En dag är ingenting, det är jättelite.

Man märker ganska fort vilka som BARA sitter på GTAsajten och vilka som surfar på andra ställen.

Folk som bara befinner sig på GTAsajten är vana vid downtime och ser en dag som lite, medans andra tycker annat.

@Rabarb,

Admin står för Administratör och är oftast en som har mest makt/kontroll över sidan - i vanliga fall. Root är systemadministratören och har kontroll över alla filer osv på servern och ser till att sidan är igång.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tyvärr ingen aning om att forumet varit nere ett helt dygn. Jag är bara inne på forumet en gång i veckan och på övrig tid litar jag blint på att medlemmar rapporterar allvarliga fel till mailadressen webmaster@gtasajten.com - vilket även uppmanas då allvarliga fel uppkommer.

I detta fall fick jag endast ett mail (från Friberg) och det tog bara en timma från att det skickades tills forumdatabasen var ok igen. Hade som sagt ingen aning att det rörde sig om ett helt dygn utan antog att det handlade om nån timma eller två vilket inte brukar anses viktigt nog att rapportera om för en sajt som denna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Jag hade tyvärr ingen aning om att forumet varit nere ett helt dygn. Jag är bara inne på forumet en gång i veckan och på övrig tid litar jag blint på att medlemmar rapporterar allvarliga fel till mailadressen webmaster@gtasajten.com - vilket även uppmanas då allvarliga fel uppkommer.

I detta fall fick jag endast ett mail (från Friberg) och det tog bara en timma från att det skickades tills forumdatabasen var ok igen. Hade som sagt ingen aning att det rörde sig om ett helt dygn utan antog att det handlade om nån timma eller två vilket inte brukar anses viktigt nog att rapportera om för en sajt som denna.

Ok, så det innebär att om man skickar ett mail till den epostandressen i forts. så går det snabbare?

Ett tips är ju då att sätta upp en skyddad PhpMyAdmin som administratörerna har tillgång till och kan reparera tabeller om så behövs. Det går ju tyvärr inte att ge admins access till just den funktionen i Admin CP :S.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade tyvärr ingen aning om att forumet varit nere ett helt dygn. Jag är bara inne på forumet en gång i veckan och på övrig tid litar jag blint på att medlemmar rapporterar allvarliga fel till mailadressen webmaster@gtasajten.com - vilket även uppmanas då allvarliga fel uppkommer.

I detta fall fick jag endast ett mail (från Friberg) och det tog bara en timma från att det skickades tills forumdatabasen var ok igen. Hade som sagt ingen aning att det rörde sig om ett helt dygn utan antog att det handlade om nån timma eller två vilket inte brukar anses viktigt nog att rapportera om för en sajt som denna.

Men hultan, vi saknar ju dig :D

Va aktiv mer gånger i veckan! ;)

Redigerad av FoxtroT
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...