Jump to content

The Lost Experience


Crusader
 Share

Recommended Posts

Spelet som LOST-skaparna försöker att förena fansen i. Hela världen spelar det just nu för fullt.

Media-detektiv-leken där man själv ska lösa en LOST-gåta via en speciell site. Ett mysterie-spel där man ska hitta sanningen bakom ett påhittat företag vid namn thehansofoundation.org/ och försöka, tillsammans med andra fans, lösa LOST mysteriet.

Jag var väldigt skeptisk till det här men har fastnat för det. Först fattade jag inte ett dugg (Gör det igentligen fortfarande inte) men nu börjar jag förstå hur spelet och alla puzzel går till. Väldigt beroendeframkallande. Det finns en jäkla massa ledtrådar, hemliga medelanden och puzzel.

Jag startade den här tråden för att höra om någon annan har spelat och hittat några ledtrådar. (Spelet går ju trots allt ut på att fans ska lösa detta tillsammans)

Spelet börjar på thehansofoundation.org/ men det kan rekomenderas att gå via TV4s LOST sajt för att få ledtrådar mm.

Spelets ledtrådar kommer inte bara att gå via thehansofoundation.org/ och ska, enligt skaparna, finnas på alla medier. Det betyder små ledtrådar i avsnitt, tidning eller kanske tillochmed på nån TV-reklam (Om Tv4 går så långt), annars kommer de flesta att läggas ut på TV4s LOST sajt.

Jag kommer nu skriva vad jag hittat. Ville bara varna om någon ville kolla runt lite själva först.

Min LOST Dagbok 1:

Vad jag har upptäckt är att klockan på thehansofoundation.org vid ett visst tidslag (För mig var det 01:15) blir "OB:EY" och om man klickar på den så kommer man till en ny sida som heter Sublymonal message. Där finner man det första puzzlet som består av en cirkel med TV-rutor och ordet "OBEY" i mitten.

När man klickar på rutorna vid en viss tidpunkt när de lyser, så blir de gröna. När man klickat alla gröna så blir de en grön cirkel och strax kommer det en liten grön TV-apparat. I TV-rutan står det "code:" samt "Heir Apperent". Namnet på sidan byts till subLYMONal.

Längst ner på sidan står det: "sublymonal message unlocked".

Om man går in på Newsletter och skriver sitt namn så blir sidan konstig, ett hemligt medelande kommer fram där någon som kallar sig Persephone frågar efter ett "Password". Jag försökte med Heir Apperent men det var fel och ett nytt medelande kom fram: "call the call center in tv ad section"

Men jag har fastnat här. Jag har sett om reklamen ett flertal gånger men jag kan inte hitta nåt i den. Och "call the call center"? Vad ska det betyda?

Edit: Call the call center har med ett telefon nummer man kan få från någonstanns att ringa för att få lösenordet. Lösenordet är "breaking strain"" Man MÅSTE logga in för att kunna spela riktigt.

Jag misstänker att musiken på sidan kan ha någon del i gåtan också. För när jag stängde av ljudet genom att klicka på "OFF" knappen så sprakade det till efter en stund.

Allt för denna gång!!!

Någon annan som har något att dela med sig?

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 64
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Hur får man igång spelet?

EDIT: Aha, så det är själva hemsidan som är spelet? Trodde det var gömt någonstans. :)

Märkte också av små ljud, trots att jag stängt av ljudet. Backmaskade reklamen, men kunde inte tyda något särskilt. Låter dock som han rabblar lite siffror ibörjan. <_<

http://files.upl.silentwhisper.net/upload9...backmasking.zip

*SPOILERVARNING - KLICKA INTE PÅ LÄNKARNA OM DU INTE KOMMIT DIT SJÄLV*

Klockan 10.42 började ljuden spelas igen, trots att jag hade ljudet avstängt. Då stod det OB:EY istället för klockslag. När jag klickade på klockan kom jag till http://www.sublymonal.com/ . Efter att ha klickat på alla "TV- apparater" kom det upp "Subymonal message unlocked" på skärmen och "CODE: Heir Apparent". Strax under blinkade en text lite svagt, när jag kollade närmare såg jag att det var en länk. När jag tryckte på den kom jag hit http://thehansofoundation.org/index.html#section=bios . Ska fortsätta nu...

Det här är vad jag fann när jag sökte på "Heir Apparent" http://en.wikipedia.org/wiki/Heir_Apparent .

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Det verkar som att det sprakar till varje gång som nån av de mystiska siffrorna kommer upp i klockan.

Jag tror att OB:EY kommer upp när 2 par av de mystiska siffrorna kommer upp.

"Heir Apparent" betydelsen och faktumet vart länken från sublymonal message sidan leder tyder på att det har nåt med företagsgrundaren att göra.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Jag vet. Jag har inte lyckats se vilka bokstäver det är.

Edit: Jag högerklickade och zoomade in och när jag sakta rörde runt skärmen så saktade bokstäverna ner och jag kunde se VSTUOCLGR och kanske ett B (Fast inte i den ordningen).

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Har nu fått hela ordet. Orden är "SURVIVORGUILT".

Peter Thompson var obotligt sjuk med lungcancer som inte gick att operera. Sedan blev han frisk efter att han gick med i HANSO. Jag skulle tro att det har med det att göra. ¨

Han har gjort nåt för att bli frisk som ger honom dåligt samvete kanske?

Det är ju inte klokt vad beroendeframkallande och kul det här spelet är. Man kan verkligen inte sluta.

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Shit makaroner! Hittade en konstig sak!

Läs inte om du inte vill veta: Gå in i Active Projects och välj Electromagnetic Research Initiative, då finns där en bild på jorden och om du rör musen så ändras koordinaterna. Ta musen i mitten av den vita saken där två sträck möts i ett kors. Då blir det en direktlänk som tar dig till en sida med en stor kompass... Där tar du musen höger om 'E' och tryck... Sen har jag inte undersökt mer!

En annan sak är att när man ska trycka på skärmarna så de blir gröna så måste man trycka 4 ggr på den första, 8 ggr på den andra, 15 ggr på den tredje, 16 ggr på den fjärde, 23 ggr på den femte och 42 ggr på den sista... 4, 8, 15, 16, 23, 42!

Redigerad av xstreem
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Shit makaroner! Hittade en konstig sak!

Läs inte om du inte vill veta: Gå in i Active Projects och välj Electromagnetic Research Initiative, då finns där en bild på jorden och om du rör musen så ändras koordinaterna. Ta musen i mitten av den vita saken där två sträck möts i ett kors. Då blir det en direktlänk som tar dig till en sida med en stor kompass... Där tar du musen höger om 'E' och tryck... Sen har jag inte undersökt mer!

En annan sak är att när man ska trycka på skärmarna så de blir gröna så måste man trycka 4 ggr på den första, 8 ggr på den andra, 15 ggr på den tredje, 16 ggr på den fjärde, 23 ggr på den femte och 42 ggr på den sista... 4, 8, 15, 16, 23, 42!

Kommit in hit? http://www.letyourcompassguideyou.com/usr/

Klickade runt lite till http://www.letyourcompassguideyou.com/usr/pthompso/mail/

Beroendeframkallande, kolla det här http://www.youtube.com/watch?v=Pna5kuVZDXE, på slutet är det ju något märke. Det låg i en av personernas mappar på den sidan jag skickade först.

Redigerad av HOWHOW
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp...

Hittade lite intressant i de olika filerna i den länken!

Btw, har någon en translator som kan översätta detta; 01010100 01101000 01100101 00100000 01001101 01101111 01110101 01110100 01101000 00100000 01010000 01101001 01100101 01100011 01100101

Redigerad av xstreem
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...