Jump to content

Muhammedkarikatyrernas efterdyning


Arman
 Share

Recommended Posts

Endast seriösa inlägg, tack.

Det var ett tag sedan Muhammedkarikatyrerna visades upp på danska Jyllands-Posten. Det skapade stort kaos, inte minst i arabländerna där de bröt all industriell kontakt med Danmark. Det gick så långt att araberna började tända på den Schweiziska flaggan när det egentligen var Danmarks det skulle ha tänt på...

Jag skulle vilja berätta en grej som jag hoppas att ni läser tydligt:

Du har precis blivit klar med bygget av din nya stol - din älskade stol. Detta måste ha varit ditt bästa verk och du är mycket belåten. Du börjar färgalägga den och nästa dag märker du att det inte finns någon plats att placera stolen. Du är tvungen att placera den på en kant bredvid en gång där människor passerar.

Med hjälp av din magiska megafon kan du tala om för hela världens folk:

- "Hör upp, mina medmänniskor. Jag har precis blivit klar med min underbara stol och jag skulle vara tacksam om ni lät bli att röra den."

Nästa dag återvänder du till platsen och ser stolen helt förstörd och sliten. Varenda träbit har lossats och du blir helt förskräckt, besviken och din viktiga tro för människan har minskat radikalt...

Historien slutar här, helt utan sammanfattning. Det gäller bara för läsaren att själv komma på en. En sak som jag tycker är att man aldrig skall förknippa ordet respekt med frihet. De är två ord som aldrig kommer att höra ihop. De människor som efter incidenten talade om yttrandefrihet ("freedom of speech") är helt blåsta måste jag säga rakt ut. Yttrandefrihet har ingenting med publicering att göra. Du frågade världens människor om att låta stolen vara ifred. Ändå kommer ett antal majoritetsgäng och förstör din stol som du har arbetat med i så många månader. Vad är då problemet? Varför förstörde dem stolen? Det spelar ingen roll om det var på grund av att de ville irritera dig eller bara sabotera. Det handlar om bristande respekt!

Jag kan förespå att någon på forumet kommer att svara med ett liknande svar:

- "Varför skall de bli så sura över en liten grej. De börjar bränna ner flaggan och stormar ambassader."

Kristna kanske inte skulle ta lika illa upp om man gjorde karikatyrer av Jesus i arabländerna (även om det aldrig skulle hända då Jesus Kristus är en profet inom Islam, likaså Johannes och Muhammed). Därför ska man självklart förstå de muslimer som blir sura över bilder som inte ens är roliga. Jag säger inte att kristna inte är extrema men det finns troligen mer extrema muslimer än extrema kristna - men jag kan ha fel...

Respekt är mer viktigare än frihet.

Frihet bör endast användas genom respektfulla ansvar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 42
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Populära dagar

Toppbidragare

Det enda dåliga som JAG tyckte var som sagt att de brände fel flagga och att de började skada människor. Annars så tyckte jag att det du skrev var mycket bra. Men demonstartioner och andra grejer var helt OK men inte börja sätta folk i fara. Det finns också vissa gränser för vad som för göras.

Redigerad av tommy killer
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det enda dåliga som JAG tyckte var som sagt att de brände fel flagga och att de började skada människor. Annars så tyckte jag att det du skrev var mycket bra. Men demonstartioner och andra grejer var helt OK men inte börja sätta folk i fara. Det finns också vissa gränser för vad som för göras.

"Omoraliskt beteende föder omoraliskt beteende".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Om du vill veta en grej så är det araberna som kom på hjulet, de som gjorde alfabetet(det första stadiumet), de som hade en stor civilisation!

Så innan du säger något ta reda på fakta.

Öhm, jag måste nog ingripa här. Det var inga araber. ;)

Det var babylonier och assyrier.

Nåja, återigen till ämnet...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå han har ju rätt.. muslimer lever verkligen på stenåldern!!

Hur normalt är det att man får stena en kvinna till döds ifall hon bara tittar på en annan man? kom igen Arman.. muslimer är sjuka i huvet..idiot terrorister är vad dom är.. hur normalt är det att beväpna sej med dynamit och spränga sej själv bland hundratals oskyldiga människor?? är det verkligen detta allah ville? Att alla ska vara beväpnade och skjuta vilt omkring sej?? kom igen dom är ju hur sjuka i huvet som helst..

Vad gäller karikatyrena så har jag sett en massa karikatyrer på både jesus och gud och har aldrig tagit illa upp.. Va F*N, det är ju bara karikatyrer..

själv e jag katolik..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är så föbannat trött på alla religioner och inte minst på islam. Det är rent skrämmande att siffran muslimer på Jorden ÖKAR och extremistiska muslimer likaså. I Sverige har vi gjort oss kvitt det mesta av det där, vi har i alla fall ingen kyrklig inblandning i staten, men vi ska ALDRIG mera behöva böja oss för religiösa fanatiker. Det råder en jävla övertolerans här mot muhammedanhängarna, svenska och danska lagar gäller i Sverige och Danmark!

Åt helvete med islam, åt helvete med Muhammed, åt helvete med Jesus & kristendomen, och för ett samhälle där man får tycka och tänka som man vill.

Mångkultur - ja tack, men det får vara slut med överseendet!

Slutligen, till alla muslimer; ta åt er av det jag skriver, men bli inte ledsna, jag vet att det är ärftligt.

Edit: Slutligen2, vill jag bara påpeka att jag verkligen inte håller med alla rasister/patrioter/random-idotiska-pack som finns på detta forum så skriv inte wörd på min text för det menar ni inte, JAG ÄR VÄNSTER!

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vadå han har ju rätt.. muslimer lever verkligen på stenåldern!!

Hur normalt är det att man får stena en kvinna till döds ifall hon bara tittar på en annan man? kom igen Arman.. muslimer är sjuka i huvet..idiot terrorister är vad dom är.. hur normalt är det att beväpna sej med dynamit och spränga sej själv bland hundratals oskyldiga människor?? är det verkligen detta allah ville? Att alla ska vara beväpnade och skjuta vilt omkring sej?? kom igen dom är ju hur sjuka i huvet som helst..

Vad gäller karikatyrena så har jag sett en massa karikatyrer på både jesus och gud och har aldrig tagit illa upp.. Va F*N, det är ju bara karikatyrer..

själv e jag katolik..

Jag antar självklart att du aldrig läst Koranen? Där står det i alla fall inget om att tortera en kvinna till döds om hon stirrar på en man. Det är ju antagligen människorna, i det här fallet iranierna som du påpekar, "helst sjuka i huvudet". Det är olika i alla länder och det har inget med Islam att göra.

tommy_killer: Vadå fornaraber? Mesopotamien befolkades av bl.a. sumerer, akkader, babylonier, assyrier, kaldéer och kassiter. Där fanns inga araber... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag e katolik men det skiter jag i.. jag lever som jag vill och gör som jag vill.. tror inte ens på gud.. men muslimer är verkligen galna och har aldrig förstått varför dom är så våldsamma.. hur F*N kan man ha rätt till att döda sin fru ifall hon bara tittar på en annan man??? elr att dom inte får visa sej på gatan utan att täcka ansiktet? i skolan uppfostrar dom barnen att hata USA.. hur F*N kan man uppfostra barn till hat?? Gör vi sånt här i Europa? skulle inte tro det..

EDIT:

@Arman

Vadå, män har ju rätt till att göra sånt.. att döda sin fru utan att att straffas..lagen förbjuder dom inte det.. vem fan bryr sej om vad som står i koranen.. dom lever i ett sjukt samhälle.. samma som våra förfadrar levde i för typ 900år sedan..

Redigerad av tojo909
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag antar självklart att du aldrig läst Koranen? Där står det i alla fall inget om att tortera en kvinna till döds om hon stirrar på en man. Det är ju antagligen människorna, i det här fallet iranierna som du påpekar, "helst sjuka i huvudet". Det är olika i alla länder och det har inget med Islam att göra.

tommy_killer: Vadå fornaraber? Mesopotamien befolkades av bl.a. sumerer, akkader, babylonier, assyrier, kaldéer och kassiter. Där fanns inga araber... :blink:

Men de är förfäder till dagens araber. Det är det jag menar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag e katolik men det skiter jag i.. jag lever som jag vill och gör som jag vill.. tror inte ens på gud.. men muslimer är verkligen galna och har aldrig förstått varför dom är så våldsamma.. hur F*N kan man ha rätt till att döda sin fru ifall hon bara tittar på en annan man??? elr att dom inte får visa sej på gatan utan att täcka ansiktet? i skolan uppfostrar dom barnen att hata USA.. hur F*N kan man uppfostra barn till hat?? Gör vi sånt här i Europa? skulle inte tro det..

Om du inte tror på Gud, varför kallar du dig katolik då? :blink:

Ursäkta språket men var fan har du läst om att barnen i deras skolor lär sig att hata USA? Vilken idiot tror på sådan skit egentligen? Det låter ju till och med för orealistiskt för att vara sant, så ge gärna bevis innan du postar något sånt som upprör människor.

Sedan skulle jag vilja fråga om du verkligen har läst mitt inlägg och vad sammanfattningen handlar om. Med tanke på det du har skrivit så tror jag du inte har någon aning om vad det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är katolik för att jag föddes som en sån.. mina föräldrar är katoliker..

har sett flera dokumentärer, läst dagstidningar och sett flera ggr på TV när något sådant inträffat.. hur kvinnor i dom arabiska länderna lever.. och vad dom lär barnen i skolorna.. att HATA!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är katolik för att jag föddes som en sån.. mina föräldrar är katoliker..

har sett flera dokumentärer, läst dagstidningar och sett flera ggr på TV när något sådant inträffat.. hur kvinnor i dom arabiska länderna lever.. och vad dom lär barnen i skolorna.. att HATA!!!

Och du ogillar dom?

En del i USA kanske hatar dom i Irak?

Jag menar jag tror seriöst inte att dom i arab-länder lär sig i skolorna att hata USA.

Redigerad av Alpha
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hatar dom inte men jag tycker dom är sjuka i huvudet.. Hur skulle du känna dig ifall din mor eller far eller någon du känner blev ihjälsprängd på torget av en muslim??

Ja i USA finns det nog flera som hatar muslimer men inte blev dom uppfostrade i skolan till att hata dom..

Redigerad av tojo909
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tommy Killer: "Araberna var de första som gjorde alfabetet"

Det kunde oxå ha varit indierna som var först med det!

-------------

Jag tyckte att muslimerna gick lite väl långt med att t.ex. bränna danska flaggor. Att visa sin avsky mot Danmark med den metoden var väldigt låg. Det var inte ALLA danskar som var med om att göra karaktyrer på Muhammed.

Jag tror att dem har en större kulturell (även på ngt sätt patriotisk) bild i Arab-världen än vad vi har här. Vi i Sverige kanske inte tycker det var så farligt med karaktyrbilderna av Muhammed (eftersom vi inte alls är lika kulturella på samma sätt), medan araberna tog det mycket hårdare. Jag har faktiskt full förståelse för araberna, även fast de kanske gick lite väl långt med "feedbacken". (upprepande meningar, men är dålig på att formulera mig) :blink:

Redigerad av The_go
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...