Jump to content

Silent Hill


Crusader
 Share

Recommended Posts

  • 4 weeks later...
  • Inlägg 46
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Skrivet (redigerad)

Silent Hill

Årets bästa skräckfilm, utan tvekan!!! Inget "göra det mindre äkligt för att sänka åldersnevån" här inte. Filmen är grotesk, äklig, smutsig, skrämande.... ja helt fantastisk. Tjejerna som satt bakom mig började gråta vid flera tillfällen och gnydde. >_< Äkligt läskiga monster, hemska dödsscener. Verkligen en splatterfilm och en bra sådan.

Jag förstår att Christophe Gans, efter 5 års kämpande, fick tillåtelse att göra filmen (Som var hans drömprojekt).

Fantastiskt bra regiserad (Man känner verkligen samma känsla som när man spelar spelen), bra manus, underbar musik (All musiken i filmen kommer från spelen, utom Johnny Cashs "Ring Of Fire"), bra skådespelare... helt fantastiskt bra skådespelare som spelar monsterna (Alla monster spelas av skådespelare och dansare).

Man tror det inte men mycket lite av filmen är datoranimerat. Bara skalbaggarna, förvandlingen till Dark Silent Hill och dimman samt lite förbättringar på monsterna.

Filmen har några svagheter. Under största delen så är den perfekt (Speciellt början) men mot slutet så hamnar den i en liten svacka när sekt-storyn börjar ta vid. Orsaken till det, för min del, var att jag ville se mer av allt det roliga som var i första delen av filmen. I slutet är det bättre.

En annan sak är att vissa scener känns korta på det sättet att där kunde ha varit lite mer monster. Jag kände att jag skulle ha velat sett lite fler vilsna själar som blivit lockade till Silent Hill, fler platser och fler möten med monster osv.

All musiken är som sagt taget från spelen och omgjorda en aning för att passa filmen. Under slut texterna så hörs t ex "Never Forgive Me, Never Forget Me" från Silent Hill 3 (Main theme som sjungs under trailern i början på spelet) samt main theme från Silent Hill 2 och en sång från Silent Hill 1.

Slutet var väldigt SILENT HILLigt på gott och ont. Om det är bra eller dåligt beror nog lite på om det görs en direkt uppföljare eller inte. Jag tycker att vissa saker i sista scenen hintar om en fortsättning.

Vi borde nog kunna vänta oss en framtida Silent Hill 2. Christophe Gans har sagt att han mer är gärna gör en till film om fansen gillar den här och det verkar de göra.

Filmen kommer på DVD Augusti 22, 2006 (I USA) i 2 versioner. En vanlig version och en Unrated version.

Unrated version är den som intreserar mig mest. Silent Hill filmades först som över 3h 30 min lång film. Men när filmningen var klar så tvingade Tristar Christophe Gans att klippa bort över 1h 30 min (Vilket antagligen är varför jag känner att det kunde varit mer i filmen. Men filmen känns inte ofärding på något sätt) så filmen är nu runt 2h. Jag hoppas verkligen på att Unrated version ska vara hela över 3h 30 min som den var från början. Det skulle vara en fest för mig. :P *Hoppas hoppas hoppas*

Iallafall, en skräckfilm som alla måste se. En förlängd version kan nog bli 10/10.

8,5/10

Redigerad av Crusader
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låt mig gissa, du såg den dåligt CAMade versionen som saknar 18 minuter mitt i? >_< För det är ända sättet jag kan finna att nån kunde tycka att den var dålig. :P

Nej tittade på en tc som var helt okej, me det är skit samma för jag somnade ändå till ett tag där i mitten :ph34r:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, jag vet. Fattar inte hur han fungerar. Sömnpiller? Karaktärerna bara vandrar omkring utan att nåt händer? Filmen har några av de kusligaste och bizzaraste monsterna i filmhistorien. De stöter helatiden på en massa monster från spelen och springer omkring o korridorer med upphängda uppsprättade människor som prydnad. Filmen är väldigt mycket som spelen är.

Fast sen är det ju Jan-Olov Andersson också. Han gillar varken skräckfilmer, monster eller rutnande lik upphängda på väggar. Han har sågat de senaste skräckfilmerna (The Ring, The Groudge mm). Sedan har han Matrix 2 som favorit film samt Pearl Harbor tillsammans med svenska drama och han älskar Expedition: Robinson.

Även om han är en av de som inte gillar Silent Hill är verkligen 1 stjärna att ta i. Jag tvivlar på att han ens såg hela filmen. Jag tror att han var en som de bara skickade för att se filmen för de hade ingen annan ledig. Det finns många såna. De sätter sig i 10 minmuter och går sedan igen. Sedan att filmen baseras på ett spel gjorde säkert att han redan innan bestämt sig för att floppa den.

Nej, jag tycker att ni ska strunta i honom och vad han säger. Längre än 2-3/5 har jag inte sett filmen fått innan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sett den nu.

Om man gemför med Resident Evil så är denna mycket bättre.

De har skapat omgivningarna exakt som det såg ut i spelet, husen, dimman, sjukhuset mm

En del saker stämmer inte med spelet, vissa karaktärer finns inte med i spelet mm

Men många fanns oxå med, så som sjukskötersorna, och Pyramidskallen som springer omkring med sin allt förstora Schweiziska armekniv och de där haltande figurerna.

Filmen är rätt psykadelisk men aldrig direkt tråkig. Bättre än väntat, trotts att det inte är en höjdarfilm som man vill se flera gånger.

Har man spelat Silent Hill och tycker om spelet bör man se filmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

"Street Fighter", "Resident Evil", "Doom", "Tomb Raider", "Super Mario Bros.", "BloodRayne" och "Alone in the Dark" är väl också spel som verkar coola? <_<:wub:

Exakt, och de första 4 av dem var riktigt bra. "Tomb Raider" var tillochmed väldigt troget spelen. Hade tillochmed stöningarna. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...