Jump to content

Läxhjälp


Anathema
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 42
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Åh herre.....

Har löst den nu. Ljushastigheten i glaset får man ut som ljushastighet (vakum) / brytningsindex (glaset).

Följande gäller då n(i) är brytningsindex i luften runt staven. Sin i är sinus för infallsvinkeln. n(B ) är brytningsindex för glaset. Sin b är sinus för reflektionsvinkeln:

n(i) * sin i = n(b ) * sin b

Alltså sin i / sin b = n(b )

Det kluriga är att räkna ut vinklarna men det är då trigonometri kommer i i bilden. Se bifogad sheisse för beräkingar av vinklarna. Röd=ljusstrålen. Gul=centrumlinjen. Grön=trianglar för att kunna beräkna vinklar. Blå = uträkningar.

För att lösa ut brytningsindexet i glaset tog jag alltså sin 68,3 / sin 38,7 = 1,486

Slutligen sätter jag in mitt värde i första formeln:

299 792 458 (ljushastighet i vakum) / 1,486 = 200 000 000 m/s

:P

post-22-1132504982.jpg

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har löst den nu. Ljushastigheten i glaset får man ut som ljushastighet (vakum) / brytningsindex (glaset).

Följande gäller då n(i) är brytningsindex i luften runt staven. Sin i är sinus för infallsvinkeln. n(:D är brytningsindex för glaset. Sin b är sinus för reflektionsvinkeln:

n(i) * sin i = n(b ) * sin b

Alltså sin i / sin b = n(b )

Det kluriga är att räkna ut vinklarna men det är då trigonometri kommer i i bilden. Se bifogad sheisse för beräkingar av vinklarna.

För att lösa ut brytningsindexet i glaset tog jag alltså sin 68,3 / sin 38,7 = 1,486

Slutligen sätter jag in mitt värde i första formeln:

299 792 458 (ljushastighet i vakum) / 1,486 = 200 000 000 m/s

(w00t)

Herregud! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast detta var som sagt ett hemprov och eftersom man har tillgång till boken och vänner ska ju frågorna ligga på en hög nivå. Fysik A är inte sådär svårt.

Men jag har lite fruktan inför Fysik B.. dubbelt så lång och dubbelt (?) så svår.

Hemprov? :D Finns det verkligen sånt? :P

Du måste visa lärarna i uppsala hur sådant fungerar (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...