Jump to content

Invandrare i Danmark ska tvingas...


Moongoose
 Share

Recommended Posts

Invandrare i Danmark ska tvingas skriva under kontrakt

Ett kontrakt för invandrare, där de lovar att betala skatt, jobba och inte slå sina barn.

  Kontraktet kan snart bli verklighet i Danmark där det också blir svårare att få medborgarskap.

  Invandringen i Danmark har länge varit på den politiska agendan. Under sommaren har Dansk folkeparti och regeringen diskuterat ett nytt kontrakt som alla flyktingar och invandrare får skriva på när de kommer till Danmark.

Lova att ta avstånd från terrorism

I kontraktet som ska gälla i minst tre år, eller tills personen får uppehållstillstånd, ska det framgå vilka skyldigheter och rättigheter personen har i det nya landet. ”Integrationsavtalen vilar på en grundläggande princip om att den enskilde utlänningen skall mötas med samma förväntningar och krav som andra medborgare i Danmark möts av” står det i förslaget.

  I förslaget får personen bland annat lova att ta avstånd från terrorism, att inte begå brott, att alla barn har rätt till utbildning, att inte slå sina barn och att varje medborgare har ansvar för att försörja sig själv.

  Reaktionerna har inte låtit vänta på sig. Ahmed Dualeh, ordförande i Somaliska föreningen i Aalborg säger till danska tidningen Politiken:

  – Regeringen tror att de talar till en flock barbarer.

  Även chansen till ett medborgarskap i Danmark har minskat. Det kommer i framtiden inte räcka med att man pratar danska, är bevandrad i dansk kultur och historia för att få ett danskt pass. Man ska dessutom ha bott och arbetat i Danmark i minst fem år. Fyra av dessa år måste personen ha varit anställd på samma arbetsplats.

Många kan inte få medborgarskap

  Integrationsdepartementet uppger att regeringen och dess stödparti ”vill försäkra sig om att personer som uppnår dansk medborgarrätt kan visa förmåga att försörja sig själv”.

  Mellan en fjärdedel och hälften av de drygt tio tusen invandrare som formellt borde kunna få danskt medborgarskap i år, sorteras nu bort.

  – Det är en parameter för hur aktiv och integrerad man är som medborgare i Danmark, säger integrationsminister Rikke Hvilshöj.

  Simon-Emil Ammitzböll, talesman för liberala Venstre, säger till tidningen Politiken att han är skakad.

  – Jag begriper inte vad regeringen och Dansk folkeparti är rädda för. Det handlar om människor som redan har uppehållstillstånd och lever i Danmark. Varför ska de inte kunna få rösträtt och ett pass? Vad är problemet? frågar han

"Kontraktet";

Namn:

Personnummer:

Jag erkänner härmed att jag vill arbeta aktivt för att säkra min egen och min här boende familjs integration och aktiva medborgarskap i det danska samhället.

Jag lovar därför följande:

Jag kommer att följa den danska lagstiftningen och värna om den danska demokratins grunder.

Jag erkänner att det danska språket och kännedom om det danska samhället är nyckeln till bra och aktiv vistelse i Danmark. Jag vill därför lära mig danska och lära mig vetskap det danska samhället så snart som möjligt. Jag vet att jag kan lära mig danska genom att delta i danskundervisning genom kommunens försorg.

Jag erkänner att den enskilde medborgaren och familjer har ansvar för att försörja sig själv. Jag kommer därför att arbeta på att bli självförsörjande så snart som möjligt. Jag vet att det kan hjälpa mig att bli självförsörjande genom att delta i aktiviteter som är beskrivna i mitt integrationskontrakt med kommunen.

Jag vet att när jag är arbetssökande och deltar i danskundervisning och de aktiviteter som är beskrivna i mitt integrationskontrakt, att jag är berättigad till tillfällig ekonomisk hjälp, tills jag kan försörja mig själv.

Jag erkänner att man och kvinna har lika rättigheter i Danmark och att både män och kvinnor ska bidra till samhället genom att utbilda sig, arbeta, betala skatt, delta i demokratiska processer och ha föräldraansvaret för sina barn.

Jag vet att det i Danmark är förbjudet att utöva våld och tvång mot sin äkta make/maka.

Jag erkänner att det i Danmark skall vara lika respekt och rättigheter för alla barn, både pojkar och flickor så de kan växa upp och bli aktiva och ansvarsfulla medborgare som är förmögna att göra sina egna val. Jag vill säkra att mina barn får den bästa uppväxten, skolgången och integration som möjligt i Danmark. Bland annat vill jag sörja för att mitt barn lär sig danska så snart som möjligt och läser läxorna. Jag kommer också att samarbeta aktivt med barnets daghem eller skola.

Jag veta att det i Danmark är förbjudet att slå sina barn.

Jag vet att omskärning av flickor och tvångsäktenskap är olagligt i Danmark.

Jag respekterar den enskildes frihet och personliga integritet, kvinnors rättigheter, religions- och yttrandefrihet som är grundläggande i Danmark.

Jag erkänner att det danska samhället tar avstånd från terrorism och att varje medborgares plikt är att bekämpa terrorismen bland annat genom att bistå myndigheterna i det förebyggande och uppklarande arbetet.

Jag vet att diskriminering på grund av kön eller hudfärg, hot och hån mot grupper på grund av bland annat deras tro eller sexuell läggning är olagligt i Danmark.

Jag erkänner att ett aktivt engagemang i det danska samhället är en förutsättning för uppehållet, hur lång den än må vara.

Jag vet att det är ett krav för att få uppehållstillstånd, att jag har uppfyllt mitt integrationskontrakt att delta i fastställda aktiviteter - gärna genom att vara i utbildning eller arbete från tidig tidpunkt, att jag klarat danskundervisningens slutprov, och att jag inte har någon obetald skuld till staten. Jag vet att kriminella handlingar kan fördröja eller förhindra att jag får tidsbegränsat uppehållstillstånd.

Jag vet att om jag är flykting har jag inte rätt till beskydd om förhållandena i mitt hemland ändrar sig så jag kan åka hem. Jag vet att flyktingar i och deras familjer kan få ekonomiskt stöd för att resa hem till sitt ursprungliga hemland eller tidigare uppehållsland, om de skulle önska detta.

:shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att de som redan är medborgare i landet, i detta fallet danskar, ska skriva under det där... :shifty:

Varför då? Det ligger i oss västlänningar att inte slå kvinnor och barn och sem som gör det har något fel.

Det samma gäller med skatt och jobb, vi jobbar och skattar precis som alla andra medans många invandrare kommer hit och lever på socialbidrad och skiter i allt. Inte alla som sagt men det är många.

Så att danskar ska skriva på ett kontrakt är ju absurt.

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att bara invandrare ska skriva under det där är ju diskriminering. Från början är alla släkter i det där landet invandrare. Det är som att diskriminera att tvinga invandrare att

skriva på nåt sånt, men inte de som "inte" är det. Ska de skriva på, så ska dom alla göra det, annars ska ingen göra det. Jag skulle vägra bo i ett sånt land.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sjuka as. Hur i helvete kan ni tycka att detta är rimliga krav på medborgarskap. Jag blir så jävla sur på de idioter som inte kan se de orättfärdiga fascistiska kraven för vad de egentligen är. Svartingarna ska praktiskt taget skriva kontrakt där de avstår från sin uttrycksfrihet. Benämningen av terrorism är ju svår att definera när det inte finns några hjältar i det här kriget, hur har de trott att de ska funka?

Ska varenda blatte som säger något dåligt om Danmarks styrelseskick skeppas iväg på en flotte till Långtbortistan eller? Ska varenda blatte som vet att de riktigta hotet är våra "hjältar i väst" bli klassade som terrorister? Ska varenda blatte som slår sitt barn och fru och tvingar dem att inte assimilera sig till samhället eller få en utbildning skickas iväg? Haha, generalisering på topp-nivå. Är inte den egentliga frågan: slår verkligen varenda blatte sitt barn och fru? Vill varenda blatte inte assimilera sig till samhället? Och vill de inte ha en utbildning, jobb och ett anständigt liv? Jävla fascistsvin! De här jävla missfostren förtjänar att få deras halsar avskurna. Korrumperade högerextremistiska ormar utan en uns vett i skallen. Tror ni verkligen att blattarna inte vill arbeta och försörja sina familjer? Varför ber de inte "danskarna" att skriva på det här kontraktet? Men det är väl steg två.

Herre jävlar... hur fan kan ni vara så blinda? George Orwells mardröm håller på att bli verklighet. Det är en sjuk jävla värld vi lever i.

Vi måste inse att vi är slavar till företagsskicket! Vill ni verkligen att era barn ska växa upp med mikrochips planterade i hjärnan? Vill ni verkligen leva era liv i rädsla och tystnad? Vill ni verkligen vara boskap?

Det här är bara början . Men motståndet kommer att ta hem den här segern. Vi kommer inte att lämna den här kampen fruktlösa. Mark my words... Den dynamiska andan som lever i varenda självständiga man, kvinna och barn, kommer inte att acceptera det här. Det är 2006 inte 1939.

- El Revolucionario

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det är en jättebra idé som Sverige borde ta efter.

Mahalo: Hur vi kan tycka att det är rimliga krav? För oss västerlänningar är sakerna som står i kontraktet inga krav utan en självklarhet. I våran kultur har alla rätt till en utbildning, vi respekterar andras åsikter och tar avstånd från könsstympning, tvångsäktenskap och terrorism. Invandrare som kommer hit från fjärran länder har i vissa fall inte samma värderingar som vi och därför ser jag inget dåligt med att vi gör dem införstådda med vilka regler som gäller här genom att låta dem skriva på ett kontrakt. Det är inga "orättfärdiga fascistiska krav" utan ett sätt att hjälpa dem att anpassa sig till vårat samhälle.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

*massa text*

- El Revolucionario

Så, alla invandrare blir automatiskt blattar? Så, om jag skulle invandra till Finland är jag en blatte?

Blir frustrerad på sånt att när man snackar om invandring, är det alltid blattar det handlar om. Inte "vita". Vad är det för indelning? Egoistiska jävlar.

@Arvid; Ye, ord

Redigerad av Moongoose
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att bara invandrare ska skriva under det där är ju diskriminering. Från början är alla släkter i det där landet invandrare. Det är som att diskriminera att tvinga invandrare att

skriva på nåt sånt, men inte de som "inte" är det. Ska de skriva på, så ska dom alla göra det, annars ska ingen göra det. Jag skulle vägra bo i ett sånt land.

Ord

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att bara invandrare ska skriva under det där är ju diskriminering. Från början är alla släkter i det där landet invandrare. Det är som att diskriminera att tvinga invandrare att

skriva på nåt sånt, men inte de som "inte" är det. Ska de skriva på, så ska dom alla göra det, annars ska ingen göra det. Jag skulle vägra bo i ett sånt land.

Säg vilka länder det inte är invandrare från början :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om jag tycker att det är så fel...

Det är på tiden vi ställer lite krav på invandrarna i Sverige. Många vill bara ha rättigheterna men inte skyldigheterna. Och när man påpekar detta så är risken att bli stämplad som rasist överhängande.

Det gäller att ge och ta. Så är det över allt och man skall kunna kritisera invandrare utan att vara rasist.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...