Jump to content

Filmrecensioner


gurfi
 Share

Recommended Posts

Jorden år 2050. Lincoln Six-Echo bor i ett till synes utopiskt samhälle. Liksom alla invånare i detta noggrant övervakade område, hoppas Lincoln att få komma till "The Island", den sista oförstörda platsen på planeten. Men Lincoln upptäcker snart att allt som rör hans existens är en lögn. Han och alla de andra invånarna är i själva verket mänskliga kloner, vars enda existensberättigande består i att förse sina original med "reservdelar"

KÄLLA!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Namn: A Nightmare on elm street

Film: Skräck

Språk: Engelska

Skådespelare: Heather Langenkamp som Nancy Thompson, Johnny Depp som Glen Lantz, Amanda Wyss som Tina Grey, Jsu Garcia som Rod Lane. Och självklart spelas Robert Englund som Freddy Krueger.

Var kan man se filmen? Den finns att hyra och köpa.

speltid: 87 minuter

Åldersgäns: 15

Handling: Nancy lider av en fruktansvärd dröm. Märkligt nog så drömmer hennes vänner likadant. Efter ett tag börjar morden härja i Springwood. Är det den hemska gubben som Nancy har drömt om? Är det Mannen med de fyra rakbladen? Är Freddy Krueger tillbaka?

Egen åsikt: Om inte Robert Englund hade varit med i denna film vet jag inte om den hade varit så bra. Fast den hade ju kanske fått en trea då för storyn är riktigt bra.

Betyg: 5/5

Redigerad av kariya
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Namn: Mean Girls

Film: Komedi

Språk: Engelska

Skådespelare: Lindsay Lohan, Rachel McAdams, Lacey Chabert, Amanda Seyfried, Tina Fey, Lizzy Caplan, Tim Meadows, Amy Poehler, Ana Gasteyer och Neil Flynn

Var kan man se filmen? Hyr filmen bara

Speltid: 01:37

Åldersgäns: För alla åldrar

Handling: Som dotter till två zoologer har Cady Heron (Lindsay Lohan) vuxit upp i Afrikas djungler. Hon är tuff och kan ta vara på sig själv. Ändå kan inget hon upplevt i den afrikanska vildmarken mäta sig med den laglöshet som drabbar henne när hon börjar på North Shore High School utanför Chicago.

Redan första dagen konfronteras Cady med skolans tuffaste tjej, Regina George (Rachel McAdams). Regina styr med järnhand enligt skolans oskrivna lagar och är man fel klädd, för tjock, för smart eller för snygg blir man ohjälpligt utfryst. Epitet som hora, fetto, tönt eller nörd hör till vardagen och Cady hamnar som nykomling längst ner i den sociala hierarkin.

Men Cady vägrar att låta sig förnedras och bestämmer sig för att lära sig skolans sociala krigsföring. Kriget mellan Cady och Regina trappas upp ytterligare ett snäpp när Cady förälskar sig i Reginas ex-pojkvän Aaron (Jonathan Bennett). För i krig och kärlek är allt tillåtet...

Egen åsikt: Filmen är inte så bra men Lindsay Lohan och Lacey Chabert är några betyg bättre så, rekommenderar denna strongt.

Betyg: 4/5

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Får väl recensera en till då :shifty:

Namn:Mindhunters

Film:Action/Thriller

Språk:Engelska

Skådespelare:Eion Bailey och Clifton Collins Jr.

Var kan man se filmen:Hyra eller köpa går

Speltid:105 min

Åldersgräns:Rekomenderad för 15

Handling: Sju unga aspiranter från FBI:s psykologiska elitenhet, så kallade "mindhunters", har placerats på en öde ö för en sista och avgörande övning. De har blivit specialutbildade för att kunna läsa av andra människo ioch kan genom attigöra en psykologisk profil avslöja den mest raffinerade seriemördaren. De är emellertid inte förberedda på den vändning händelserna tar när en okänd fiende börjar ta livet av dem - en efter en. Nu måste de kvarvarande inleda en febril kapplöpning med tiden för att fånga en fiende som kan finnas mitt ibland dem - och för att skapa den ultimata gärningsmannaprofilen, den som kan rädda deras liv. Om de hinner ...

Egna kommentarer:Mycket bra Action Thriller..Vet ite riktigt vad den ska få för kategori möjligtvis thriller..Men iaf bra och spännande..när jag såg den först på födralet trodde jag att det skulle vara en halvbra action men den var mkt bra..Hyr eller köp den!

Betyg:4/5

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

namn:Critical Decision/Beslut utan återvändo

film:Action/thriller/äventyr

språk:Engelska

skådespelare:Kurt Russell,Halle Berry och Steven Segal.

var kan man se filmen?På tv eller så kan man hyra eller köpa den.

speltid:127 min

åldersgäns:15 år, antar jag

handling:Ett plan blir kapat av terrorister, och ett par amerikanska soldater lyckas ta sig ombord.

egen åsikt:Ganska bra för att vara en Segal film, eftersom han inte deltar under hela filmen.

betyg:7 av 10 :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

namn: Boondock Saints

film: Action

språk: Engelska

skådespelare: Willem Dafoe, Sean Patrick Flanery, Norman Reedus, David Della Rocco m.m

var kan man se filmen? Dvd, video. eller vad menar du?

speltid: 1 h 50 min

åldersgäns: Från 15 år

handling: Två bröder i Bostons irländska kvarter bestämmer sig för att ta lagen i egna händer och rensa upp bland alla skum i Boston

egen åsikt: Denna filmen är grym! Bra story, bra skådespeleri allt...och med ett irländskt tema.

betyg: 4/5

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

namn:Family guy: The movie

Genre:Tecknad komedi

språk: Engelska

skådespelare: Seth MacFarlane .... Peter Griffin/Brian Griffin/Stewie Griffin/Glen Quagmire/Tom Tucker/Additional Voices (voice)

Alex Borstein .... Lois Griffin/Loretta/Tricia Takanawa/Barbara Pewterschmidt/Additional Voices (voice)

Mila Kunis .... Meg Griffin

Seth Green .... Chris Griffin/Neil Goldman/Additional Voices (voice)

/snott från imdb...)

var kan man se filmen? I en buske

speltid:1timme och 28 min

åldersgäns:11 kanske?

handling: Stewie, the maniacal baby genius, is distracted from his plans for world domination when he sees a man who looks just like him on television. Convinced that this man must be his real father (after all, how could he possibly share genetic material with the dimwitted Peter?), Stewie sets off on a cross-country road trip to find him. But his incredible journey leads him to discoveries far more vile and shocking than anything found in his diaper.

(också taget från imdb.com hehe;P )

egen åsikt: Inte lika bra som tv-serien men hyfsad...

betyg: 2½/5

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

namn: Boondock Saints

film: Action

språk: Engelska

skådespelare: Willem Dafoe, Sean Patrick Flanery, Norman Reedus, David Della Rocco m.m

var kan man se filmen? Dvd, video. eller vad menar du?

speltid: 1 h 50 min

åldersgäns: Från 15 år

handling: Två bröder i Bostons irländska kvarter bestämmer sig för att ta lagen i egna händer och rensa upp bland alla skum i Boston

egen åsikt: Denna filmen är grym! Bra story, bra skådespeleri allt...och med ett irländskt tema.

betyg: 4/5

Jag har inte sett den, men har soundtracket, ruggigt bra! :wub:

Här kommer en recension av John Carpenter's The Thing som jag skrev för länge sedan.

Namn: The Thing

Genre: Horror

Land: USA

Skådespelare: Kurt Russel, Wilford Brimley, T.K. Carter m.fl.

Speltid: 1 tim, 44 min

Ljud: Engelska Dolby Digital 5.1, samt ytterligare 4 ljudspår

Bild: Widescreen 2.35:1

Åldersgäns: Barnförbjuden

Format: DVD & VHS

Filmen inleds med att en helikopter med två norrmän försöker skjuta ihjäl en hund som de jagar över ett stort snölandskap. Senare kommer hunden fram till en forskarstation mitt ute i ingenstans. Norrmännen landar helikoptern för att sedan försöka döda hunden, men det hela slutar med att Norrmännen dör, då de verkar hotfulla och inte kan få sig förstådda, eftersom ingen i forskarlaget förstår norska. Vad ville då dessa mystiska norrmän? Det undrar även forskarlaget på tolv personer. Så de beslutar att flyga till en norsk forskarstation i närheten, därifrån de antas komma. Väl framme så upptäcker de att stationen är helt öde. På golven ligger de mest groteska varelserna de nånsin skådad. Någon har varit mycket noggran med att bränna dem iallafall.

Så byggs det upp en mycket kuslig stämmning som faktiskt varar hela filmen igenom. Jag hade mycket höga förväntningar på filmen, dels på grund av att jag är ett fan av regissören John Carpenter och dels för att jag har hört att den ska vara bra. Jag måste säga att skådespelarna, som är relativt okända, förutom Kurt Russel som spelar huvudrollen, gör en mycket bra insats.

Ingen vet vem som är vän eller fiende, då The Thing kan ta vilken form som helst, bara den är tillräckligt nära offret en längre stund, vilket enligt mig är en mycket spännande och bra idé.

Filmen är egentligen en remake på en gammal 50-tals rulle, titulerad The Thing From Outer Space, med ett stort Frankenstein-liknande monster i titelrollen. Denna svartvita film visas på en tv i filmen Halloween (även den regisserad av John Carpenter) i några sekunder.

Spelet med namnet The Thing, som är "uppföljaren" till filmen, är inte ens i närheten av hur bra filmen är. Men de är sammanlänkade på ett mycket trevligt sätt, så man känner igen sig på vissa platser och en del föremål från filmen är också med.

Bra:

Skådespeleriet

Specialeffekterna

Spänningen och stämningen

Mindre Bra:

Det stora monster i slutet av filmen som jag inte tänker beskriva ingående. Enligt mig var det lite överdrivet.

Favoritcitat från filmen:

"I don't know what the hell's in there... but its weird and pissed off, whatever it is."

Med andra ord så är filmen MYCKET sevärd. Det är en film att älska och som tåls att ses om och om igen... Den är speciell för mig, på något sätt.

Och slutbetyget lyder: 4/5

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

namn: Scarface :D

film: wtf?

språk: Engelska

skådespelare: Ja du.

var kan man se filmen? Köpa dvd. tanka :wub:

speltid: 2 timmar och . något minuter

åldersgäns: ingen aning

handling: En snubbe tar över massa ställen. blir rik på knark.

egen åsikt: AS bra .

betyg: 1000/10 lätt

Redigerad av MoriX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Namn: Battle Royale

Film: Japansk

Språk: Japanska

Skådespelar: Några för mig okända japaner

Var kan man se filmen? Köpa, tanka

Speltid: 109 minuter

Åldergräns: 15 år

Handling: En klass med ungdommar i Japan blir i stort sett kidnappade och satta på en ö. Alla beväpnas med ett vapen och blir beodrade att döda varandra, tills bara en är kvar. Allt övervakas med hjälp av helikoptrar och datorer. Några är fast beslutna om att överleva och börjar genast döda sina klasskamrater, andra försöker bara fly. Grupper bildas snabbt med folk som samarbetar för att försöka hitta ett sätt att tillsammans överleva.

Egen åsikt: När jag hörde talas om filmen första gången lät den riktigt sjuk, efter att ha sett den kan jag säga att den faktiskt är ganska konstig, fast det är ändå en riktigt bra film.

Betyg: Äh vafan, jag ger den en fyra(av fem då)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

...såg Bullitt nyss: måste bara lätta mitt hjärta och uttrycka hur jämra cool Steve McQueen är.

Han är sjukt cool.

Tack, nu var det gjort.

Anser dock att The Getaway var mer underhållande (en annan Steve McQueen film), fast biljakten i Bullitt gick då verkligen inte av för hackor!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...