Jump to content

Filmrecensioner


gurfi
 Share

Recommended Posts

Tänkte att man skulle kunna skriva egna filmrecensioner av nya och gamla filmer. men avslöja inte slutet :D .

jag kan börja:

namn: bejing bicycle.

film: kinesisk.

språk: kinesisk.

skådespelare: inga som jag kände till men det är möjligt att dom va kända i kina.

var kan man se filmen? just nu går den på bio på Zita inne i stockholm. vet inte om det finns att se någon annanstans..

speltid: ca. 1 timme o 45 min.

åldersgäns: 11 år.

handling: en pojke på 18 år som tar jobb som (express) bud och får låna en cykel av firman som jobbcykel.

en dag blir cykeln stulen och han förlorar jobbet. med hopp försöker han hitta cykeln och hittar också ägaren...

egen åsikt: skådespelarna va dukdiga. själva grunden på storeyn va väl okej, men så som storeyn utväcklar sig är väl inte den bästa. det som är "bra" med filmen det är väl miljön och se hur folk tycker och tänker men jag tycker att det behövs lite mer än så i en film för att den ska vara sevärd.

betyg:3/5

för er som inte orkar göra en mall så har ni en här:

[B]namn:[/B]


[B]film:[/B]


[B]språk:[/B]


[B]skådespelare:[/B]


[B]var kan man se filmen?[/B]


[B]speltid:[/B]


[B]åldersgäns:[/B]


[B]handling:[/B]


[B]egen åsikt:[/B]


[B]betyg:[/B]

edit: ber om ursäkt om det redan finns en sån här topic. sökte lite men hittade inget. visste iof inte vad jag skulle ha som sökord riktigt förutom Filmrecensioner.

Redigerad av gurfi
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte att man skulle kunna skriva egna filmrecensioner av nya och gamla filmer. men avslöja inte slutet :( .

jag kan börja:

namn: bejing bicycle.

film: kinesisk.

språk: kinesisk.

skådespelare: inga som jag kände till men det är möjligt att dom va kända i kina.

var kan man se filmen? just nu går den på bio på Zita inne i stockholm. vet inte om det finns att se någon annanstans..

speltid: ca. 1 timme o 45 min.

åldersgäns: 11 år.

handling: en pojke på 18 år som tar jobb som (express) bud och får låna en cykel av firman som jobbcykel.

en dag blir cykeln stulen och han förlorar jobbet. med hopp försöker han hitta cykeln och hittar också ägaren...

egen åsikt: skådespelarna va dukdiga. själva grunden på storeyn va väl okej, men så som storeyn utväcklar sig är väl inte den bästa. det som är "bra" med filmen det är väl miljön och se hur folk tycker och tänker men jag tycker att det behövs lite mer än så i en film för att den ska vara sevärd.

betyg:3/5

för er som inte orkar göra en mall så har ni en här:

[B]namn:[/B]


[B]film:[/B]


[B]språk:[/B]


[B]skådespelare:[/B]


[B]var kan man se filmen?[/B]


[B]speltid:[/B]


[B]åldersgäns:[/B]


[B]handling:[/B]


[B]egen åsikt:[/B]


[B]betyg:[/B]

edit: ber om ursäkt om det redan finns en sån här topic. sökte lite men hittade inget. visste iof inte vad jag skulle ha som sökord riktigt förutom Filmrecensioner.

Det är ju bra att någon började en sån här topic, men jag måste faktiskt säga dig att handlingen på din film var ganska torr...kolla efter en cykel.

ROFL!

Over and out.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

namn: Ma nuit chez Maud (1969) (Min Natt Med Maud)

film: Fransk.

språk: Fransk.

skådespelare: Jean-Louis Trintignant, Françoise Fabian, Marie-Christine Barrault

var kan man se filmen? Finns möjligtvis att hyra eller köpa någonstans. Filminstitutet Rekomenderar har en utgåva av den.

speltid: 110 min.

åldersgäns: Lagom =)

handling: The narrator (Jean-Louis), a devout Catholic, moves to a provincial town and vows to marry Francoise, a pretty blond he notices at mass. Vidal, an old school friend, invites him to visit the recently divorced Maud, and the narrator ends up staying the night, having philosophical discussions in her bedroom. Next morning the narrator engineers a meeting with Francoise.

egen åsikt: Underbar.

betyg: 10/10 (möjligtvis 9/10, men pga the state I am in så ger jag den fullt betyg)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

namn: Ma nuit chez Maud (1969) (Min Natt Med Maud)

film: Fransk.

språk: Fransk.

skådespelare: Jean-Louis Trintignant, Françoise Fabian, Marie-Christine Barrault

var kan man se filmen? Finns möjligtvis att hyra eller köpa någonstans. Filminstitutet Rekomenderar har en utgåva av den.

speltid: 110 min.

åldersgäns: Lagom =)

handling: The narrator (Jean-Louis), a devout Catholic, moves to a provincial town and vows to marry Francoise, a pretty blond he notices at mass. Vidal, an old school friend, invites him to visit the recently divorced Maud, and the narrator ends up staying the night, having philosophical discussions in her bedroom. Next morning the narrator engineers a meeting with Francoise.

egen åsikt: Underbar.

betyg: 10/10 (möjligtvis 9/10, men pga the state I am in så ger jag den fullt betyg)

Eftersom du skrev handligen på franska kanske du borde scanna in en ordbok på franska med? :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Namn: Köplust

Genre: Skräck/thriller

Film: Vadå "film"?

Språk: Engelska

Skådespelare: Max von Sydow och Ed Harris.

Var kan man se filmen? http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_produk...=&id=33382&ref=

Speltid: 116 min

Åldersgräns: 15 år (inte för att någon bryr sig om åldersgränserna, men men :()

Handling: Castle Rock är en småstads idyll där alla känner alla. Men en dag kommer en främling till staden, en charmerande herre vid namn Leland Gaunt. Nyfikenheten känner inga gränser när han öppnar en antikhandel. Där hittar folk just det de alltid har drömt om till ett billigt pris och snart sprider sig köplusten likt helvetets eldar genom staden.

Men takt med butikens framgångar ökar också våldet bland invånarna. Goda grannar är plötsligt inte så goda längre och den ena oförklarliga olyckan efter den andra inträffar. När till och med Sheriff Pangborns fästmö tappar all besinning, inser han varför Gaunt kan erbjuda så överkomliga priser. Det är inte pengarna Gaunt vill åt. Det är deras själar!

Egen åsikt: Underbar film! Rekommenderas starkt.

Betyg: 5/5

Redigerad av CurunirOfValinor
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj mitt fel...tänkte nog på något annat medans jag höll på där... :(

Tihi!

namn: Nattvardsgästerna (1963)

film: Svenska.

språk: Svenska.

skådespelare: Ingrid Thulin, Gunnar Björnstrand, Gunnel Lindblom, Max von Sydow

var kan man se filmen? Säkerligen hyrbar.

speltid: 81 min

åldersgäns: Lagom =)

handling: Gud. Död. Sviktande tro. Kärlek. Det är en Ingmar Bergman, for fuck sake!

egen åsikt: Helt underbar. Fick mig att tänka rejält. Väldigt negatvit, dessutom =)

betyg: 10/10

Betydelsefull editation.

Denna film är en av de bästa filmer jag har sett, även den jag har tipsat om tidigare - så det är fina grejor vi leker med här.

Kom ihåg det, barn.

Kom ihåg.

Redigerad av okka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

namn: Chinatown.

film: Amerikansk.

språk: Engelska.

skådespelare: Jack Nicholson, Faye Dunaway, John Huston m.fl.

var kan man se filmen? Bäst på Paramounts Golden Classics; DVD-utgåva.

speltid: 131 minuter.

åldersgäns: 15.

handling: 30-talet. Stekheta Los Angeles. Privatdeckaren Jake Gittes får i uppdrag av en kvinna att skugga dennes man, som är ansvarig för vattenförsörjningen i staden och hårt pressad av befolkningen. När mannen hittas död förstår Jake att det rör sig om något mycket större.

egen åsikt: Världens bästa deckare? Inte en omöjlighet. Roman Polanskis hyllning till film noir-genren är minst sagt ett mästerverk.

betyg: 5/5.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Passar på att tipsa om 2 filmer medans jag håller på.

namn: Utvandrarna

film: Svenska

språk: Svenska

skådespelare: Max Von Sydow mfl.(glömt namnen)

var kan man se filmen: Det vet jag inte.

speltid: 3 timmar och 2 minuter.

åldersgäns: 15 tror jag

handling: Den handlar om när svenskarna emigrerade till USA år 1834 eller ngt sånt iaf, och deras liv innan dom åker till USA , samt när Dom är på båten på väg till USA.

egen åsikt:Waunderbar

betyg: 10/10

---------NÄSTA------------

namn: Nybyggarna

film: Svensk

språk: Svenska, Engelska.

skådespelare: Max Von Wydow mfl. ( tror jag..kollade inte namnet ^_^ )

var kan man se filmen: Vet fortfarande inte.

speltid: 3 timmar och 12 minuter

åldersgäns: 15

handling: Handlar om Karl-Oskar och Kristina och deras nya liv i Usa, men även om Robert och Arvid om deras tripp till Kalifornien sökandes efter guld, men det visar sig att det blir en lång och kämpig väg till det guldet dom inte hittar tillslut.

egen åsikt: waunderbar

betyg: 8/10

Jag måste säga att filmerna över handlar om svensk historia och klassas därför som Klassiker, det är ett måste att se.

om ni tkr det e dåligt skrivet så orkar jag itne bara.... :(

Redigerad av MAFIA_KING
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Namn:Blood in Blood out

film:Thriller

språk:engelska

skådespelare:Damian Chapa och Jesse Borrego

var kan man se filmen:Säkert hyrbar

speltid:173 min (2h 53 min)

åldersgräns:15

handling:" Stjärnregissören i TAYLOR HACKFORDS (En officeri och en gentleman och i Djävulens advokat) film BLOOD iIN BLOOD OUT är i en storslagen och stark berättelse om två halvbröder och deras kusin, som växer upp som bröder i Los Angeles våldsamma och onda gängvärld. En uppskakande händelse gör att deras vägar skiljs. Pacoiblir militär och narkotikabekämpare.iMiklo hämnar i ettibrutalt gäng på San Quentin-fängelset och Cruz blir slav under knarket. Men brödernas blodsband väver samman deras livsbanor, där var och en strävar efter makt och respekt på sitt eget vis."

egen åsikt:Den bästa film jag någonsin sett tillsammans med "Saw". Riktigt bra film..Gillar du gäng filmer och liknande måste du se den!

betyg:5/5

:(^_^

Redigerad av Flanders
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Namn:Blood in Blood out

film:Thriller

språk:engelska

skådespelare:Damian Chapa och Jesse Borrego

var kan man se filmen:Säkert hyrbar

speltid:173 min (2h 53 min)

åldersgräns:15

handling:" StjärnregissöreniTAYLOR HACKFORDS (En officerioch en gentleman ochiDjävulens advokat) film BLOODiIN BLOOD OUT ärien storslagen och starkiberättelse om två halvbröderioch deras kusin, somiväxer upp som bröderii Los Angeles våldsammaioch onda gängvärld. Eniuppskakande händelse gör attideras vägar skiljs. Pacoiblir militär och narkotikabekämpare.iMiklo hämnar i ettibrutalt gäng på SaniQuentin-fängelset och Cruz blirislav under knarket. Menibrödernas blodsband väver sammanideras livsbanor, där varioch en strävar efterimakt och respekt påisitt eget vis."

egen åsikt:Den bästa film jag någonsin sett tillsammans med "Saw". Riktigt bra film..Gillar du gäng filmer och liknande måste du se den!

betyg:5/5

:(  ^_^

Åhh den är också min favvo film, helt underbar...Viva los Vatos Locos!

Den har en speciell plats i min DVD samling :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, ord. Stackars generation. Staaaaackars. Stackars.

Kommer nog med en Taxi Driver-recension någon gång imorgon (senare idag, lalala)... är trött nu.

Ett av livets stora nöjen är att känna förakt mot den generation man själv tillhör =)

Är det en sorts form av narcissism?

Taxi Driver - bra val.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

namn: kom inte på nåt för tillfället.

film: Gang, Action.

språk: Amerikanska (engelsk dialekt).

skådespelare: nja vet inte.

var kan man se filmen? Bio sen kommer den på DVD.

speltid: 90 min

åldersgäns: 18+

handling: fyra stycken 15 åringar hamnar in på en

ungdomsanstalt för mord, det var en av deras f.d. polare

som satte dit dom. Några år senare när dom skulle

byta anstalt rymde dom för att hämnas, men nu har han

som satte dit dom ett stort gäng så det blev krig mellan

dom fyra och en liten del av gänget...........

egen åsikt: Bra

betyg: 4/5

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Namn: The Island

Film: Action

Språk: Engelska

skådespelare: Ewan McGregor, Scarlett Johansson, Sean Bean

Var kan man se filmen? Kommer på bio eller så har den kommit

Speltid: 2 timmar

Åldersgäns: Who cares? Jag tror det är 15.

Handling: Orkar inte förklara. :(

Egen åsikt: Jag tyckte filmen var rörig och har en ganska dålig handling jag trodde filmen skulle vara bra för den hade samma resigör som till Armageddon men dock var filmen dålig.

Betyg: 2 av 5

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Namn: The Island

Film: Action

Språk: Engelska

skådespelare: Ewan McGregor, Scarlett Johansson, Sean Bean

Var kan man se filmen? Kommer på bio eller så har den kommit

Speltid: 2 timmar

Åldersgäns: Who cares? Jag tror det är 15.

Handling: Orkar inte förklara. :(

Egen åsikt: Jag tyckte filmen var rörig och har en ganska dålig handling jag trodde filmen skulle vara bra för den hade samma resigör som till Armageddon men dock var filmen dålig.

Betyg: 2 av 5

En recension utan att skriva handlingen? Keep up the good work.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Namn: The Island

Film: Action

Språk: Engelska

skådespelare: Ewan McGregor, Scarlett Johansson, Sean Bean

Var kan man se filmen? Kommer på bio eller så har den kommit

Speltid: 2 timmar

Åldersgäns: Who cares? Jag tror det är 15.

Handling: Orkar inte förklara. :(

Egen åsikt: Jag tyckte filmen var rörig och har en ganska dålig handling jag trodde filmen skulle vara bra för den hade samma resigör som till Armageddon men dock var filmen dålig.

Betyg: 2 av 5

Annars kan du ju kopiera handlingen från imdb om den finns där ^_^

Redigerad av Flanders
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...