Jump to content

Flygplan och liknande


aikjonas12
 Share

Recommended Posts

Flygplan byggda för att döda. Jättetufft. ;)

Du e tamejfan helt jävla omöjlig.

Spammar ner varenda tråd med dina urlöjliga, sarkastiska enmeningssvar och emotes. Du vet vad jag tycker om försvaret, du vet vad jag tycker. Vill du ta upp det igen, så fine by me, men gör det i en renodlad militärtopic!

*Edit*

Och orsaken till att jag gillar J35 är INTE att den kan döda. Det är helt enkellt det add denn är snygg, och unik. Det är världens enda dubbeldeltavingade flygplan (med undantag för några utländska prototyper).

Redigerad av darkjak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man behöver inte uppskatta själva dödandet med dem.

Tjaaaaa. Visserligen. Visserligen.

Det är ju högst charmfullt hur dessa plan och helikoptrar ger en möjlighet att upptäcka världen; att korsa oceaner, glida fram över dalar, swoosha förbi världens öknar.

Riktigt vackert. Speciellt när man kan bomba sönder skiten också.

*Host*

Du e tamejfan helt jävla omöjlig.

Spammar ner varenda tråd med dina urlöjliga, sarkastiska enmeningssvar och emotes. Du vet vad jag tycker om försvaret, du vet vad jag tycker. Vill du ta upp det igen, så fine by me, men gör det i en renodlad militärtopic!

*Edit*

Och orsaken till att jag gillar J35 är INTE att den kan döda. Det är helt enkellt det add denn är snygg, och unik. Det är världens enda dubbeldeltavingade flygplan (med undantag för några utländska prototyper).

;) Värst vad du var bitsk.

"Löjligt" ter sig relativt.

Spam är det inte tal om.

Enmeningsvar måhända.

Allt vad sarkasm, ironi och satir heter är vackert.

Emotes likaså. Ibland.

Min kritik till saker och ting är mycket söt, och passar in där jag befaller den att passa. Din kritik och dina åsikter är fula.

Snygghet och originalitet gör ingenting automatiskt bra. Eller?

Redigerad av Corleone
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur svårt är det att manövererera en sån där liten plutt? När man väl är uppe i luften alltså. Antar att start och landning är svårast.(?) ;)

Hört att landning är lätt, bara att lägga sig i rätt bana, ha bra vinkel och låta planet glida. Starta är svårare.

Snälla. Kan ingen mod byta namnet på tråden till "Flygväsen"? >.<

Redigerad av SlewME
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hört att landning är lätt, bara att lägga sig i rätt bana, ha bra vinkel och låta planet glida. Starta är svårare.

Snälla. Kan ingen mod byta namnet på tråden till "Flygväsen"? >.<

hehe det är SKITSVÅRT att landa och inget annat. Tänkte själv innan "hur svårt kan det vara egentligen att flyga" men lätt är det inte. Finns så mycket som skall hinnas göras och så många olika faktorer som påverkar en landning. Prova att landa i sidvind och se hur det känns. Pröva t ex att starta, gör man bara ett litet fel så är man ur banan. Flyger från Göteborg City Airport vilket är en ganska hårt trafikerad flygplats, Ryanair landar jämt vilket tvingar ut mig på en massa holdings som också är krävande. Ni som tycker att det är lätt att flyga ta en flyglektion och se hur det känns, ni lär nog tycka att det är svårare än vad det låter. "Stall" ska man nog prova :ermm:, man stiger så brant så att planet tappar lyftkraft och sedan viker sig nedåt, värre än någon roller coaster jag åkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

hehe det är SKITSVÅRT att landa och inget annat. Tänkte själv innan "hur svårt kan det vara egentligen att flyga" men lätt är det inte. Finns så mycket som skall hinnas göras och så många olika faktorer som påverkar en landning. Prova att landa i sidvind och se hur det känns. Pröva t ex att starta, gör man bara ett litet fel så är man ur banan. Flyger från Göteborg City Airport vilket är en ganska hårt trafikerad flygplats, Ryanair landar jämt vilket tvingar ut mig på en massa holdings som också är krävande. Ni som tycker att det är lätt att flyga ta en flyglektion och se hur det känns, ni lär nog tycka att det är svårare än vad det låter. "Stall" ska man nog prova :ermm:, man stiger så brant så att planet tappar lyftkraft och sedan viker sig nedåt, värre än någon roller coaster jag åkt.

Okej, men hur är det när man väl är uppe i luften, måste man vara på helspänn hela tiden eller?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Någon som brukar kolla på Wings? Discovery? ... "Check your radar for wings fridays and blablalbalblab."

Själv är jag otroligt faschinerad av stora luftkryssare, Airbus och Boeing. Ganska kul efter att Airbus släppt sin otroliga Airbus A380 kom Boeing med sin Dreamliner.

Good ol' days. :ermm:

Någon som hört vad dem håller på med nu? Boeing då, eftersom Airbus för det mesta tsest flygger sin jätte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förresten, lite gammal tråd, eller?

Öh... nej.

Den är ett par veckor gammal tror jag.

Men ja, landningen är det allra svåraste. Har bara kört flygsimulatorer, men det är det allra svåraste. Har dock lyckats landa ett sönderskjutet F-18 flyg en gång (bänsleläcka, och därigenom tom tank, några bortjkjutna flaps och roder). Men som sagt, bara i simulator!

*Edit*

Boeing gör någon slags minder (altså aningen mindre än airbuss' flyg... i storlek med B767 eller nåt har jag för mig dom sa) lyxflyg som är byggd av kolfiber, har annorlunda vingar och dittan och dattan vilket ska ge 10% sänkt bränsleåtgång.

Redigerad av darkjak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Någon som brukar kolla på Wings? Discovery? ... "Check your radar for wings fridays and blablalbalblab."

Själv är jag otroligt faschinerad av stora luftkryssare, Airbus och Boeing. Ganska kul efter att Airbus släppt sin otroliga Airbus A380 kom Boeing med sin Dreamliner.

Good ol' days. :o

Någon som hört vad dem håller på med nu? Boeing då, eftersom Airbus för det mesta tsest flygger sin jätte.

Jag farsinerad mig också för stora bjessar som A380. :ermm:

Men fatta vilket känsla att sitta där vid styrspaken och få lyfta en sån där maskin. Jag tror ite man tröttnar allt för snabbt iaf.

Föresten, var det någon som såg dokumentären igår om flygkraschen, på tv4?

De skulle korkat nog landa en boeing(?) i fruktansvärt oväder. Det regnade kraftigt på landningsbanan och kaptenen och piloten visste redan vid inflygning vad ovädret hade för omfattning men fortsatte ändå. De var så stressade att de glömde fälla ut de spoilers som ska hjälpa planet att bromsa när det har tagit i marken. Vilket resulterade i att planet gled av banan. Kraschen kostade 11 människors liv.

Piloterna fick hård kritik och utredarna menade på det att en rutinerad pilot skall veta att i ett sådant oväder ska man inte landa. (dock var kaptenen en av de 11 som dog)

Edit: Någon mod får gärna byta namn på tråden.. Ta vad som helst, bara det har något med flygplan att göra.

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Mmm jag med.

Om jag hade råd och kunskaper skulle jag flyga till något roligt ställe som i vanliga fall tar lång tid att komma till. :o

Edit: Nej, jag skulle flugit ifatt någon lyxkryssare och åka med helt gratis.(förutom bränslekostnad)

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, men hur är det när man väl är uppe i luften, måste man vara på helspänn hela tiden eller?

Ja du, efter att ha flugit 50 min och gjort 10 starter och landninger så är jag helsvettig. Du skall hinna manövrera flygplanet som rör sig fort, du skall navigera, snacka med tornet och massor av andra saker. Men klart när allt väl flyter på så är det underbart att flyga.

Angående att Boeing landar när det är dålig sikt och regn, dagens stora plan som flyger IFR (enligt instrument) klarar att göra inflygningar med ILS och stora plan som Airbus och Boeing har ett system som kallas Autoland som landar planet automatiskt vilket används i mkt dålig sikt.

Sen att flyga t ex en Airbus A340 är en jäkla känsla kan jag tänka mig, om ett två så kommer jag till den delen av utbildningen då jag ska flyga Airbus A300 Full Flight Simulator , vilket är en stor låda som rör sig med motionsystem som känns precis som att flyga en riktig A300, ska bli coolt.

Det planet som ni syftade på angående VIP interiör så är det Boeing Business Jet BBJ.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Ja du, efter att ha flugit 50 min och gjort 10 starter och landninger så är jag helsvettig. Du skall hinna manövrera flygplanet som rör sig fort, du skall navigera, snacka med tornet och massor av andra saker. Men klart när allt väl flyter på så är det underbart att flyga.

Angående att Boeing landar när det är dålig sikt och regn, dagens stora plan som flyger IFR (enligt instrument) klarar att göra inflygningar med ILS och stora plan som Airbus och Boeing har ett system som kallas Autoland som landar planet automatiskt vilket används i mkt dålig sikt.

Sen att flyga t ex en Airbus A340 är en jäkla känsla kan jag tänka mig, om ett två så kommer jag till den delen av utbildningen då jag ska flyga Airbus A300 Full Flight Simulator , vilket är en stor låda som rör sig med motionsystem som känns precis som att flyga en riktig A300, ska bli coolt.

Det planet som ni syftade på angående VIP interiör så är det Boeing Business Jet BBJ.

Det låter rörigt, men man lär sig väl så småning om och tänker inte på det..

Ang. vädret så var det i det fallet som dokumentären handlade om rött på radarn eller vad det kallas.

..Varför A340an? :o Men den är ganska lång va?

Edit: finns det någon sida där man kan lyssna på tornet live?

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter rörigt, men man lär sig väl så småning om och tänker inte på det..

Ang. vädret så var det i det fallet som dokumentären handlade om rött på radarn eller vad det kallas.

..Varför A340an? :o Men den är ganska lång va?

Edit: finns det någon sida där man kan lyssna på tornet live?

Snackade med tornet idag, jäkla coolt:

Jag: "Säve Tower, Sierra Echo Lima Yankee Alpha Request taxi"

Tornet: "Sierra Yankee Alpha taxi to and hold position runway one-niner, winds two-twent degreees five knots QNH One Zero One Three"

Jag: "Taxiing to and hold position runway one-niner QNH One Zero One Three Sierra Yankee Alpha"

Redigerad av don_salvatore87
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)
Snackade med tornet idag, jäkla coolt:

Jag: "Säve Tower, Sierra Echo Lima Yankee Alpha Request taxi"

Tornet: "Sierra Yankee Alpha taxi to and hold position runway one-niner, winds two-twent degreees five knots QNH One Zero One Three"

Jag: "Taxiing to and hold position runway one-niner QNH One Zero One Three Sierra Yankee Alpha"

Det där känns nästan som arabiska för mig. :o

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...