Jump to content

Fransktalande länder


danil89
 Share

Recommended Posts

Hmm kommer på ett par stycken trotts allt... Många av länderna har varit under fransk kolonisation. När fransmännen försökte ta över hela norra afrika... Det lyckades med en hel del...

Madagaskar (tror jag :huh:)

Gabon

Niger

Mali

Marrocko

Algeriet - inte officiellt men allmänt (har tillhört Frankrike)

Guinea

Burkina Faso

Togo

Benin

Tchad

Kamerun

Djibuti

Centralafrikanska republiken

Ekvatorialguniea

Elfenbenskusten

Senegal

Tunisien - arabiska främst men även franska

Seychellerna

Rwanda

Sen finns det säkert fler men det är iallafall några :D

Redigerad av Diezl
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm kommer på ett par stycken trotts allt... Många av länderna har varit under fransk kolonisation. När fransmännen försökte ta över hela norra afrika... Det lyckades med en hel del...

Madagaskar (tror jag :lol:)

Gabon

Niger

Mali

Marrocko

Algeriet - inte officiellt men allmänt (har tillhört Frankrike)

Guinea

Burkina Faso

Togo

Benin

Tchad

Kamerun

Djibuti

Centralafrikanska republiken

Ekvatorialguniea

Elfenbenskusten

Senegal

Tunisien - arabiska främst men även franska

Seychellerna

Rwanda

Sen finns det säkert fler men det är iallafall några  ;)

Typ, alla länder utom Frankrike skrev du. :P

Belgien pratar väl också franska? ^_^

Redigerad av Gta_idioten
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm... Belgien pratar delvis franska men är det inte flamländska som är dominerande?

Det borde heta flumländska istället ^_^ . Systern min var i Belgien med några från sin klass eller nåt. Då sa en Belgian att dom skulle gå runt och säga "Puss puss!", och sen visade det sig att det betydde "Var är katten?" :)

On-Topic: Frankrike? :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde heta flumländska istället :D . Systern min var i Belgien med några från sin klass eller nåt. Då sa en Belgian att dom skulle gå runt och säga "Puss puss!", och sen visade det sig att det betydde "Var är katten?" ^_^ 

On-Topic: Frankrike? :D

Off-topic: :) Sluta spamma. Folk har redan sagt Frankrike...

On-Topic:

Belgien pratar iallafall franska enligt Ui:

http://www.ui.se/fakta/europa/belgien.htm

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm kommer på ett par stycken trotts allt... Många av länderna har varit under fransk kolonisation. När fransmännen försökte ta över hela norra afrika... Det lyckades med en hel del...

Madagaskar (tror jag :wacko:)

Gabon

Niger

Mali

Marrocko

Algeriet - inte officiellt men allmänt (har tillhört Frankrike)

Guinea

Burkina Faso

Togo

Benin

Tchad

Kamerun

Djibuti

Centralafrikanska republiken

Ekvatorialguniea

Elfenbenskusten

Senegal

Tunisien - arabiska främst men även franska

Seychellerna

Rwanda

Sen finns det säkert fler men det är iallafall några ;)

Det stämmer att Franskan är ett officiellt språk i de länderna, men de flesta på listan, i allafall i Afrika, så har man eget språk, t.ex Marocko, där man talar Marockanska. Eller Senegal, jag citerar från ui: Språk: franska är officiellt språk, men störst utbredning har det inhemska wolof.

Så man kan väl säga att det franskan är minoritetsspråk i vissa av länderna, inte alla dock.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det stämmer att Franskan är ett officiellt språk i de länderna, men de flesta på listan, i allafall i Afrika, så har man eget språk, t.ex Marocko, där man talar Marockanska. Eller Senegal, jag citerar från ui: Språk: franska är officiellt språk, men störst utbredning har det inhemska wolof.

Så man kan väl säga att det franskan är minoritetsspråk i vissa av länderna, inte alla dock.

Jo men när man räknar vilka som talar ett språk så räknar man på vilka som har det som officiellt språk... Oberoende hur många som talar det... Som i Sydafrika där man har 12 officiella språk, flera av dom talas inte av många, men en hel del och eftersom det är officiellt så måste den regeringen ge ut information i samtliga språk rörande regeringen beslut och dyl. Frankrike är ett erkännt språk i de flesta av de länderna alltså talar man det också (annars skulle det inte vara officiellt).

Redigerad av Diezl
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men när man räknar vilka som talar ett språk så räknar man på vilka som har det som officiellt språk... Oberoende hur många som talar det... Som i Sydafrika där man har 12 officiella språk, flera av dom talas inte av många, men en hel del och eftersom det är officiellt så måste den regeringen ge ut information i samtliga språk rörande regeringen beslut och dyl. Frankrike är ett erkännt språk i de flesta av de länderna alltså talar man det också (annars skulle det inte vara officiellt).

Jo, det är ju sant, det beror på hur man ser på saken också, men läxan kanske handlade om vilka länder som har franska som officiellt språk, jag vet inte.

Som i Sverige, där vi har Svenskan som officiellt språk, men vi har också officiella minoritetsspråk som Finska, Samiska, Jiddish, Meankieli(Tornedalsfinska tror jag det är), och Romani.

Men det känns ju lite konstigt att säga att vi talar Jiddish i Sverige liksom, jag tror du hajar vad jag menar.

Men du har naturligtvis rätt i det jag quotade;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är ju sant, det beror på hur man ser på saken också, men läxan kanske handlade om vilka länder som har franska som officiellt språk, jag vet inte.

Som i Sverige, där vi har Svenskan som officiellt språk, men vi har också officiella minoritetsspråk som Finska, Samiska, Jiddish, Meankieli(Tornedalsfinska tror jag det är), och Romani.

Men det känns ju lite konstigt att säga att vi talar Jiddish i Sverige liksom, jag tror du hajar vad jag menar.

Men du har naturligtvis rätt i det jag quotade;)

Jag är nästan helt säker på att läxan går ut på där man talar det officiellt eller ej... (Fast där man pratar det är det oftast officiellt).

Varför? Jo för Frankrike tror att dom är världens bästa land! Dom anser att världens centrum är Paris... Därför vill dom (inklusive läroböcker, franskalärare) att så många länder som möjligt (på pappret) talar franska (för att det ska se ut som om dom har mycket inflytande). Egentligen så är det inget fel på det, men det kan ge en sned bild av verkligheten men eftersom de efterfrågar vad som står på pappret så är det det som räknas.

Är Jiddish och Meankieli officiella? Visste inte det... :wacko: Dom andra kände jag dock till ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...