Jump to content

Skapa din egen webbradio!


Cortez
 Share

Recommended Posts

Vet inte om folk är intresserade här av att lägga upp en server och sända musik ut till andra, men jag tänkte skriva en lite guide om det iaf.

Det första du behöver göra är att ladda hem SHOUTcast serverhär och ett plugin kallat DSP till Winamp härifrån. Sen om du inte av nån anledning inte redan har Winamp kan du hitta det på denna sida.

Nu har du allt du behöver. Installera de 2(3 i vissa fall) programmen med allt på default och ändra inget så borde inga problem uppstå. Nu kan du öppna utforskaren och öppna sc_serv.exe i SHOUTcast mappen.(Om du installerat med allt på default borde den ligga i C:/Program/SHOUTcast.) Ändra inget i detta program. Öppna nu Winamp, och tryck CTRL + P. Nu borde du få upp ett par inställningar. Gå ner till Plugin och tryck på DSP/Effect. Välj här "SHOUTcast for Winamp..."

Nu kan du lägga in de låtar eller busringningar(eller vad du nu vill sända) du vill ha när du sänder i playlistan. Tryck nu fram Winamp igen, och du borde få upp SHOUTcast Source som du hade framme förut. Tryck nu på Encoder. Ställ in vilken kvalite du vill ha på musiken du sänder, ju lägre kvalite, ju fler kan lyssna utan att det börjar buffra. Men ju lägre kvalite, ju sämre låter det.

När du är klar, tryck på Output. Om jag kommer ihåg rätt, så behöver du inte ändra nånting här...

Men tryck på Yellowpages på samma sida. "Make this server public" är nog inte allt för svår att förstå, det är att om du vill att vem som helst ska kunna lyssna på din radio. URL kan stå tom. Genre spelar ingen roll vad du skriver. Resten kan stå på default, men om du har lust kan du ändra #shoutcast till din egen irckanal.

Sådär, nu kan du starta vilken låt du vill i Winamp, kolla att Shoutcast servern fortfarande är igång(sc_serv.exe), sen trycker du helt enkelt på Connect så går din radio online. IP:et till radion blir oftast ditt ip( vet du inte vad ditt ip är, www.whatismyip.com ) och porten är vad du ställt in den på, troligtvis default om du följt guiden, d.v.s 8000.

Det kanske finns fler sätt, men så här gör jag. Och det funkar, och det är huvudsaken. Hoppas nån blir sugen på att hålla sin egen radioserver nu. :rolleyes:

Saker som ni tycker inte stämmer, eller jag borde ändra, är det bara att påpeka.

Redigerad av Cortez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...