Jump to content

Politik


darkjak
 Share

Vilken politisk inriktning har du?  

144 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Att dom dödar våran kultur? Är det bra tycker du? Att dom dödar vårt folk? det mångkulturella samhället funkar inte, det är bevisat.

Ett axplock av mord skett av invandrare.

Brott och kostnader.

Utsatta svenskar.

Löngerna ska krossas!

"Väldigt många invandrare begår brott."

Du svarade Falskt

Nej, det stämmer inte!

Brottslighet beror inte främst på social ställning, utan snarare på kulturform och andlig utvecklingsnivå. Det spelar stor roll från vilket land man kommer ifrån. Påståendet att invandrare begår fler brott än svenskar är korrekt och verklighetstroget. Trots att invandrarna bara utgjorde 8 procent av befolkningen i mitten av 1980-talet begick de 16 procent av alla brott. (källa: BRÅ) Siffran är emellertid missvisande, eftersom undersökningen baserades på all form av brottslighet och negligerade andra generationens invandrare samt personer med utländskt medborgarskap. Dessutom är den som du ser gammal som gatan.

Det är i den mer relevanta brottsligheten, den grova brottsligheten, som invandrarnas överrepresentation verkligen blir tydlig. Ett av otaliga exempel är Landskrona, där 49 av de 50 mest kriminella ungdomarna är invandrare (källa: Landskronapolisen), främst kosovoalbaner.

Invandrarna är alltså väldigt överrepresenterade, i synnerhet när det gäller grövre brottslighet, som t.ex. rån och våldtäkt. Där är överrepresentation sjukligt hög. Bland våldtäkter är överrepresentationen 4,5. (källa: BRÅ) För samtliga anmälda brott är den 2,2. (källa: BRÅ)

Ett av otaliga bevis för den etniska betydelsen, är att helt enkelt titta på vilka som begår vissa typer av brott och var de ursprungligen kommer ifrån. För våldtäkt under perioden 1985–1989 var överrepresentationen störst för medborgare från Algeriet, Libyen, Marocko och Tunisen. Följt av Italien och Irak. (källa: BRÅ) Ett annat bevis, är att titta på invandrarnas sociala ställning och jämföra den med dylika svenskar. Då ser man att invandrarnas överrepresentaion kvarstår. Brottsligheten är främst ett kulturellt problem.

"Invandrare får mer socialbidrag än svenskar."

Du svarade Falskt

Nej, det stämmer inte!

För det första är det vanligare att invandrare får socialbidrag än att svenskar får det. För det andra ligger den genomsnittliga summan högre hos bidragstagande invandrare än hos svenskar. Eftersom invandrare oftare har fler barn (större familjer) och mindre inkomst, får de högre socialbidrag. 1994 betalades 10,3 miljarder ut i socialbidrag, varav över 50 procent gick till utländska hushåll. (källa: SIF) Bara för att samma regler gäller för alla, betyder inte det att alla får exakt lika mycket pengar. Det skulle kräva en fullständighet likformighet hos alla människor.

"Invandrarna tar jobben från oss svenskar."

Du svarade Falskt

Nej, det stämmer inte!

Varje jobb som en invandrare får, skulle egentligen en svensk kunnat få. Vad det handlar om, även om vi pratar om arbetskraftsinvandring, är otålighet hos politikerna, och inget annat. Sverige hade inte ens behövt någon arbetskraftsinvandring efter andra världskriget, om politikerna hade skött befolkningspolitiken rätt, omskolat folket och tagit vara på den befintliga arbetskraften, t.ex. kvinnorna.

Man kan inte heller säga att vi behöver invandrare för att "ta våra skitjobb", ty det finns inga skitjobb. Skulle det finnas skitjobb skulle det också finnas skitmänniskor. Alla jobb måste utföras, annars skulle inte samhället gå runt.

Idag diskrimineras svenskar, då människor från andra länder eller med annan hudfärg befrämjas på arbetsmarknaden och tillåts gå före i kön, bara för att politikerna påtvingar allt och alla denna s.k. "mångfald". Nu har det t.o.m. införts s.k. "diskrimineringslagar" som medför att svenska arbetsgivare kan diskrimineras.

Likaså har den svenska arbetsmarknaden inte vuxit lika snabbt som invandringen har gjort, och det har medfört en högre arbetslöshet för svenskar när de skall konkurrera om jobben inte bara med andra svenskar utan också med invandrare.

Det stämmer alltså att invandrarna tar jobben från svenskarna. Och inte bara på ett sätt, utan på flera.

Invandrare belastar det svenska samhället."

Du svarade Falskt

Nej, det stämmer inte!

Utan alla de människor med utländsk bakgrund som finns i vårt samhälle skulle Sverige vara ett mycket rikare land. Inte ens under sexti- och sjuttiotalen hade vi behövt den arbetskraftsinvandring som man tog hit då, eftersom vi med fördel kunde ha utbildat vårt eget folk, omskolat dem, rationaliserat jordbruket snabbare och t.ex. rekryterat svenska hemmafruar. Socialdemokraterna har alltid präglats av kortsiktighet och otålighet, och därför tog de hit en massa utlänningar av praktiska skäl. Brist på arbetskraft beror dock oftast på låg nativitet och en undermålig politik.

Utan människor med utländsk bakgrund, skulle personalbristen vara mycket mindre inom många yrken. Dessutom innebär varje flykting eller anhöriginvandrare (förutom de få välutbildade och produktiva) som kommer till Sverige från andra länder, i synnerhet mer avlägsna länder, en enorm belastning på det svenska samhället; en obeskrivbar kostnad och social belastning. Vi måste betala för deras barns utbildning, deras enormt höga brottslighet, deras kostsamma advokater, deras socialbidrag (1994 gick över 50 procent av alla utbetalda socialbidrag till utländska hushåll), deras mångfaldiga barnbidrag, deras uppehälle under tiden de söker asyl (2500 kr per månad och invandrare, under väldigt långa tider, då asylärenden oftast tar väldigt lång tid, kanske flera år) osv osv osv. Vi tvingas underkasta oss deras nedrivande kulturer och livsstilar (knark, kvinnomisshandel, destruktiv musik om våldtäkter och droger etc), deras negativa inflytande på den svenska skolundervisningen, osv osv osv. Invandringens följdkostnader, båda ekonomiska och sociala, är alltså kolossalt omfattande.

Den totala ekonomiska kostnaden är svår att beräkna, men den minsta beräkningen ligger på runt 100 miljarder (vissa tolkar siffran som 30 miljarder, genom att dra bort det som invandrarna betalar i skatt, men det är fel att göra så, eftersom det betyder att de skattepengarna bara går åt till att betala vad andra invandrare kostar, och inte till sådana saker som skattpengar egentligen skall gå till: skolor, vägar, sjukvård etc.) och den högsta på över 300 miljarder. Den förra har räknats fram av regeringens egen utredare, Jan Ekberg, och den senare av en f.d. universitetslektor på Lunds universitet. Det finns även flera uträkningar som hamnar mellan dessa två summor, men i vilket fall som helst: oavsett vilken räkneoperation som är den mest vederhäftiga, pratar vi om enorma summor pengar, och då är inte den största och viktigaste faktorn medräknad: invandrarnas upplösande effekt på alla sociala beståndsdelar. All världens människor kan helt enkelt inte få bo i Sverige.

"De flesta flyktingar har inte giltiga skäl att stanna i Sverige."

Du svarade Falskt

Nej, det stämmer inte!

Sverige är ett av världens mest unika länder när det gäller befolkning och kultur, och det gör att vi inte kan ta emot vilka och hur många människor som helst från vilka kulturer och vilka länder som helst. Det skulle kullkasta vårt land, och det är just vad som håller på att hända nu i denna stund. Att vi har ett ansvar inför andra människor, innebär inte att vi skall bortse från vårt eget folk och vårt eget land, utan att vi skall försöka hjälp andra människor på ett sätt som är gynnsamt för samtliga inblandade. Flyktingar skall främst ges hjälp i sina hemländer och i dess närområde. Vi kan faktiskt hjälpa hundra gånger fler människor på det sättet. Av den summan som vi årligen betalar för de invandrare som bosatt sig i Sverige, skulle vi kunna hjälp tiotals miljoner flyktingar i deras hemländer. På samma gång skulle vi inte riskera att torpedera vårt eget land och folk.

Av de s. k. "flyktingar" som kommit hit är det ytterst få som är verkliga flyktingar. Bara ett par ynka procent har varit flyktingar enligt FN:s flyktingkonvention, och den största mängden människor som kommit hit under de senaste 25 åren, har varit s. k. "anhöriginvandrare", dvs. invandrare utan något som helst skyddsbehov. Övriga s. k. "flyktingar" har fått stanna av "humanitära skäl", vilket innebär att de fått stanna p. g. a. handikapp, ålderdom och liknande.

Ytterst få av de som får uppehållstillstånd i Sverige flyr för att de riskerar förföljelse i sitt hemland på grund av kön, sexuell läggning, nationalitet eller för att de tillhör en viss folkgrupp. De som kommer hit är de som har råd att ta sig hit. De verkliga flyktingarna, de fattiga och svältande, kan inte ta sig någonstans över huvud taget. De flesta som kommer hit gör det alltså för att få det ekonomiskt bättre.

Invandrarverket utreder noggrant hurvida en viss person skall få stanna av asylskäl, vilket är en procedur som visar på att det är få som verkligen är flyktingar. Verkliga flyktingar kräver inga utdragna prövningar, ty det råder ingen tvekan om att de faktiskt är flyktingar.

När utredningarna sedan är klara, framgår det oftasts att personen i fråga inte är någon riktig flykting, och ärendet avslås därför, men eftersom de oftast överklagas - om och om igen (i Sverige får asylsökande överklaga sina ärenden obegränsat många gånger) - får de till slut stanna och pressas in i någon av de uppdiktade asylkategorierna, t. ex. "humanitära skäl" eller "kvotflyktingar" (= människor som får stanna bara för att vi "har plats").

Hade många verkligen varit genuina flyktingar, hade de också flyttat tillbaka till sina hemländer, när t. ex. kriget som de flytt från tagit slut, men så är inte fallet bland "flyktingarna" i Sverige. Enormt få återvänder, vilket visar på att det är de ekonomiska förhållandena som spelar störst roll. Hade de varit riktiga flyktingar, skulle kolossalt många fler återvända, oavsett om de slagit sig ner i Sverige och fått arbete.

En otalig mängd av dessa s.k. "flyktingar" återvänder också ofta till sitt hemland för att besöka släktingar och vänner, vilket är ett förfaringssätt som är högst besynnerligt om de nu verkligen flytt därifrån.

Ytterst få "flyktingar" visar också verklig uppskattning mot svenskarna och det svenska samhällets normer och regler. Ännu en sak som åskådliggör vilka pseudoflyktingar de verkligen är. Människor som verkligen behöver hjälp, skulle visa mycket större tacksam mot oss och anpassa sig efter oss. Inte försöka ersätta oss.

Ytterligare ett bevis på vilka falskflyktingar det är som kommer hit, är det faktum att 80 procent av alla asylsökanden slänger sina id-handlingar, och det gör de för att svenska myndigheter inte skall kunna kolla deras ursprung och undersöka om de verkligen har skyddsbehov. De slänger alltså sina id-handlingar för att de inte är riktga flyktingar, och inte skulle fått stanna om deras verkliga rötter avslöjades.

Ett annat bevis är det faktum att asylsökningarna kraftigt minskar i de länder där man för en mer realistisk invandringspolitik, t.ex. Danmark där ansökningarna minskade med över 50 procent mellan 2001 och 2002. I Sverige ökade de däremot kolossalt! Hade det varit riktiga flyktingar som tidigare sökt sig till Danmark, hade ansökningarna aldrig minskat eftersom riktiga flyktingar får stanna! Nu vet däremot dessa lycksökande falskflyktingar att chansen att få i asyl i Danmark är mycket mindre, och därför vänder de sig till andra mer "generösa" länder, t.ex. Sverige!

Jag vill inte se ett samhälle där vi låter någon med verkligt skyddsbehov få lida bara för att pseudoflyktingar har tagit deras plats och slösat upp alla deras pengar.

Kommentar:

Du måste se upp med dina lögner! Det är viktigt att tänka efter och vara säker på vad som är lögn och vad som är sanning. Det är farligt att stöda sina åsikter på lögner.

LOOOOOOOOOL!

Sverige tjänar på invandringen!

Svar: Det stämmer inte. Nettokostnaden för massinvandringen har varenda år varit ohyggligt stor! Nettokostnaden innebär kostnaden efter skatt, dvs. efter att man har dragit bort det som invandrarna betalar i skatt. Det finns flera undersökningar kring själva kostnaden, allt emellan 30 miljarder till 300 miljarder kronor. Men om vi tar den senaste, som har tagits fram av Bo Södersten, professor i internationell ekonomi vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping, kostar invandringen till Sverige 50 miljarder kronor netto årligen! Detta innebär att allt det som invandrarna betalar i skatt, går till att betala vad de själva kostar samhället! Men inte nog med det! Nej! Deras skattepengar täcker inte ens kostnaden för vad de själva kostar Sverige! Den återstående kostnaden är 50 miljarder kronor, och den får vi etniska svenska skattebetalare stå för! På vilket sätt tjänar vi på invandringen? På det sättet, att vi svenskar måste betala 50 miljarder per år för att låta dem bo här och därför måste skära ner på vår egen välfärd?!

LOL!

Svar: Naturligtvis finns det en genuin svenskhet och saker och ting som är verkligen svenska. Förvisso har vi svenskar inte växt upp som svampar ur marken från tomma intet, men det har ingen annan folkgrupp heller. Likaså stämmer det att den svenska kulturen har influerats av andra kulturer, men det har också alla andra kulturer gjort. Det finns ingen kultur helt oberoende av andra.

Svensk kultur är både vad vi svenskar är och vad vi gör. Två särdrag vilka gör oss unika; ger oss vår särart. Man kan säga att den svenska kulturen består av en inre och en yttre sida. Den senare består av tillblivelser som t. ex. konst, idrott och musik. Den inre sidan - större och mer komplex - består av vårt sätt att leva, tänka och vara till; hela vårt sinnelag; vårt unika lynne som skapats och förkovrats generation efter generation. Detta unika svenska sinnelag har utvecklats med hjälp av otaliga företeelser, t. ex. vårt unika geografiska läge, möjlighet till modernäring (jordbruksnäring, skogsbruk etc.), ekonomiska utvecklingsnivå, natur och miljö, sociala tillstånd, folkmängd, fysionomi, kosthållning, religion, genetiska arv, samtida krigstillstånd etc. Och det är denna inre sida som har givit upphov till de yttre tillblivelserna.

Att det förr i tiden förekom konstruktiv och tillrådlig invandring betyder inte att den ersatte den svenska kulturen (som den gör idag) utan att den istället hjälpte till att utveckla den. Ett exempel är de tusen valloner som kom hit från Beligen för att hjälpa Gustav II Adolf med järnframställning.

Tidigare var det aldrig så att den första generationens invandrare (utomlandsfödda) kom i så stor omfattning och så högt tempo att de hotade den svenska ursprungsbefolkningens kultur och egenart (som de gör idag). Så sent som för 60 år sedan var inte ens 1 procent av befolkningen födda utomlands. Idag är emellertid över en miljon det!

Är väll minst lika mycket brott som sker av ursprungssvenskar än "invandrar svenskar"?

Förstår inte varför du har detta hatet mot människor som inte är som du, du är något trångsynt.

Du är rädd, rädd för att du inte ska få ett jobb för att du tror att någon med utländsk bakgrund ska få det istället.

blörp och mopp

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 818
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Vad vet du om detta? Vikingarna la grunden för vårat samhälle genom att stifta lagar, sedan kom medeltiden, renässansen, stormaktstiden, frihets tiden, industralismen. Och sedan datortiden som vi lever i nu.

Jag gillar vikingar (de är så sexiga... -_-) men ingen i Sverige idag är av vikingaätt i nedstigande led...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är väll minst lika mycket brott som sker av ursprungssvenskar än "invandrar svenskar"?

Förstår inte varför du har detta hatet mot människor som inte är som du, du är något trångsynt.

Du är rädd, rädd för att du inte ska få ett jobb för att du tror att någon med utländsk bakgrund ska få det istället.

blörp och mopp

Nix, jag pluggar och kan språket så det är nog inga problem.. Jag hatar ingen, bara deras sätt att se på världen. Ja?? OCH? det är sverige, svenskarna. Om inte invandrarna fanns skulle 100% brotten begås av svenskar, men hajar du inte hur mycket pengar dom kostar? Desseutom är är 85 av som sitter i fängelse utom europeiska. 9av10 brott är inte svenskar ens inblandade. Du är sjuk och kan inte svara på något ovan.

tija: jo många svenskar är släkt med Harald Blåtand.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nix, jag pluggar och kan språket så det är nog inga problem.. Jag hatar ingen, bara deras sätt att se på världen. Ja?? OCH? det är sverige, svenskarna. Om inte invandrarna fanns skulle 100% brotten begås av svenskar, men hajar du inte hur mycket pengar dom kostar? Desseutom är är 85 av som sitter i fängelse utom europeiska. 9av10 brott är inte svenskar ens inblandade. Du är sjuk och kan inte svara på något ovan.

tija: jo många svenskar är släkt med Harald Blåtand.

Påstår du att du kan det språk ursprungssvenskarna talade som modersmål så måste jag påstå att du ljuger.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nix, jag pluggar och kan språket så det är nog inga problem.. Jag hatar ingen, bara deras sätt att se på världen. Ja?? OCH? det är sverige, svenskarna. Om inte invandrarna fanns skulle 100% brotten begås av svenskar, men hajar du inte hur mycket pengar dom kostar? Desseutom är är 85 av som sitter i fängelse utom europeiska. 9av10 brott är inte svenskar ens inblandade. Du är sjuk och kan inte svara på något ovan.

tija: jo många svenskar är släkt med Harald Blåtand.

Jo, jag kan svara på att det genom att säga att du har fel.

Ge mig en betrodd källa så kan jag kanske vika mig i den frågan men inte fan är det 9/10 brott som utgörs av Invandrare.

Du måste ju vara sjuk

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, jag kan svara på att det genom att säga att du har fel.

Ge mig en betrodd källa så kan jag kanske vika mig i den frågan men inte fan är det 9/10 brott som utgörs av Invandrare.

Du måste ju vara sjuk

Ta fram motbevis då?

Oj soory, Men jag vet att många är släkt med Olof Skötkonung, släktforska eller läs om släktforskning. Många är släkt med Gustav Vasa och Karl XV. Dom hade många frillor..

Påstår du att du kan det språk ursprungssvenskarna talade som modersmål så måste jag påstå att du ljuger.

Språket har formats i sverige av svenskarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ta fram motbevis då?

Oj soory, Men jag vet att många är släkt med Olof Skötkonung, släktforska eller läs om släktforskning. Många är släkt med Gustav Vasa och Karl XV. Dom hade många frillor..

Påstår du att du kan det språk ursprungssvenskarna talade som modersmål så måste jag påstå att du ljuger.

Språket har formats i sverige av svenskarna.

Det ursvenska språket har dött ut, och det gjorde det för riktigt länge sen. Mna har idag ingen uppfattning om språket, men man har lyckats spåra ett ord till det. Dill. Det återfinns inte i något av de andra Indoeuropeiska språken.

Det språk vi talar idag består mest av tyska och franska.

Redigerad av Mikolan
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ta fram motbevis då?

Men jag vet att många är släkt med Olof Skötkonung, släktforska eller läs om släktforskning. Många är släkt med Gustav Vasa och Karl XV. Dom hade många frillor..

Innan någon plockar fram motbevis skulle jag vilja att du redogör för de bevis du säger dig ha för att många svenskar skulle ha kungligt blod i sig. Det bör i så fall vara vetenskapligt belagt och väl dokumenterat om det visar sig stämma....

Redigerad av Krishna
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

(w00t) Jag håller med Carolus på vissa punkter. Kriminaliteten bland invandrarna är ett problem. Orsaken är våran flyktingspolitik. Att sätta folk från olika länder och religioner i samma fattiga betongförort är som bäddat för kriminalitet.

Enligt mig skall man höja biståndet och stoppa invandringen. Vi kommer att tjäna in pengarna genom minskad kriminalitet.

PS: Carolus, du sa att jag var kommunist. Det är fel. Jag är socialist/marxist. :P

Du sa också att poliskolan på Kuba suger. Förklara då varför kriminaliteten på Kuba är mycket låg i jämförelse med andra U-länder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Måse säga att även jag håller med Carolus på en hel del punkter. Men för det har jag inga direkta fördomar mot invandrare. Flera av mina vänner är födda utomlands eller har föräldrar som är födda utomlands. Det är ju så att ALLA brott i Sverige begås självklart inte av invandrare men vi måste även förstå att många brott ändå begås av invandrare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

(w00t) Jag håller med Carolus på vissa punkter. Kriminaliteten bland invandrarna är ett problem. Orsaken är våran flyktingspolitik. Att sätta folk från olika länder och religioner i samma fattiga betongförort är som bäddat för kriminalitet.

Enligt mig skall man höja biståndet och stoppa invandringen. Vi kommer att tjäna in pengarna genom minskad kriminalitet.

PS: Carolus, du sa att jag var kommunist. Det är fel. Jag är socialist/marxist. :P

Du sa också att poliskolan på Kuba suger. Förklara då varför kriminaliteten på Kuba är mycket låg i jämförelse med andra U-länder.

Ok, för första gången måste jag säga att Mr.Mister har helt rätt. Dom Kulturella skillnaderna är för stora! Säg 1 land som fått mångkulturen att fungera!

Deras utbildning suger hårt, men om man begår ett brott blir det tortyr och nackskott följden. Smart enligt mig men om vi ska se det på ett humant sett blir det inte speciellt upskattat. Marxist är kommunist.. Säg skillnaden mellan socialism och kommunism tack.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, för första gången måste jag säga att Mr.Mister har helt rätt. Dom Kulturella skillnaderna är för stora! Säg 1 land som fått mångkulturen att fungera!

Deras utbildning suger hårt, men om man begår ett brott blir det tortyr och nackskott följden. Smart enligt mig men om vi ska se det på ett humant sett blir det inte speciellt upskattat. Marxist är kommunist.. Säg skillnaden mellan socialism och kommunism tack.

Visst, det straffar sig att vara kriminell på Kuba (precis som i USA), men eftersom Kubas ekonomiska fördelning sker på ett annat sätt än i andra länder behöver inte folk vara kriminella i så stor utsträckning. Det finns många saker som Kuba behöver förbättra, men det är fortfarande ett land som belönar arbetaren och där befolkningen lever nästan lika länge som i Sverige. :rolleyes:

En socialist är mer åt mitten än vad kommunister är. En kommunist är extremvänster, medan en socialist vill jämna ut klyftorna bland befolkningen.

Förresten, Karl Marx erkände sig aldrig vara kommunist. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Visst, det straffar sig att vara kriminell på Kuba (precis som i USA), men eftersom Kubas ekonomiska fördelning sker på ett annat sätt än i andra länder behöver inte folk vara kriminella i så stor utsträckning. Det finns många saker som Kuba behöver förbättra, men det är fortfarande ett land som belönar arbetaren och där befolkningen lever nästan lika länge som i Sverige. :)

En socialist är mer åt mitten än vad kommunister är. En kommunist är extremvänster, medan en socialist vill jämna ut klyftorna bland befolkningen.

Förresten, Karl Marx erkände sig aldrig vara kommunist. :angry:

I kuba kanske man stjäl ett äpple, i sverige stjäl man en bil. Tillfället gör tjuven. Och hur länge man lever beror på kosten. Men fortfarande, kuba är inte demokratiskt, i det ultimata samhället ska alla klasser ha det bra, ingen klass ska behöva lida för en annan klass välfärd. Och om arbetarna fortfarande är arbetare är det ju ett misslyckande, det är ju meningen att dom ska får det bättre och mer pengar.

Ok, men det vill ju kommunisterna också, jag kan inte hitta någon skillnad.

Hitler sa aldrig att han var nationalsocialist. Så kan man inte säga.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

I kuba kanske man stjäl ett äpple, i sverige stjäl man en bil. Tillfället gör tjuven. Och hur länge man lever beror på kosten. Men fortfarande, kuba är inte demokratiskt, i det ultimata samhället ska alla klasser ha det bra, ingen klass ska behöva lida för en annan klass välfärd. Och om arbetarna fortfarande är arbetare är det ju ett misslyckande, det är ju meningen att dom ska får det bättre och mer pengar.

Ok, men det vill ju kommunisterna också, jag kan inte hitta någon skillnad.

Hitler sa aldrig att han var nationalsocialist. Så kan man inte säga.

Jag förstår inte vad du menar med det där att tillfället gör tjuven. ;) Hursomhelst så kvarstår faktum, att Kuba har mycket mindre kriminalitet än sina grannländer.

Visst, kosten är en faktor i en människas livstid, men den största är sjukvården. Får man inte bra vård lever man inte heller så länge.

Jag sa att det lönar sig att arbeta på Kuba, var man drar gränserna för när man kallas arbetare är ganska subjektivt. I Sverige delar vi ut alldeles för mycket bidrag till lata folk, vilket har straffat sig i en ofantligt stor statsskuld. ;) Visst skall bidrag delas ut till människor som gör sitt bästa, men man måste se till att människor tycker att det lönar sig att arbeta. :P

Vad menar du med att en stor mängd arbetare är ett misslyckande? Finns det en viss gräns för hur mycket pengar man har innan man kan bli något högre?

En socialist är "kommunist-light" ungefär. När jag sa att Sovjet var en kall kommunist-stat, menade jag de fokuserade för mycket på försvaret och för lite på folket. De representerade inte äkta kommunism, enligt mig. :lol:

Vad Hitler sa bryr jag mig inte om det minsta. Han var sjuk i huvudet och kan inte alls jämföras med Karl Marx. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstår inte vad du menar med det där att tillfället gör tjuven. :) Hursomhelst så kvarstår faktum, att Kuba har mycket mindre kriminalitet än sina grannländer.

Visst, kosten är en faktor i en människas livstid, men den största är sjukvården. Får man inte bra vård lever man inte heller så länge.

Jag sa att det lönar sig att arbeta på Kuba, var man drar gränserna för när man kallas arbetare är ganska subjektivt. I Sverige delar vi ut alldeles för mycket bidrag till lata folk, vilket har straffat sig i en ofantligt stor statsskuld. :P Visst skall bidrag delas ut till människor som gör sitt bästa, men man måste se till att människor tycker att det lönar sig att arbeta. ;)

Vad menar du med att en stor mängd arbetare är ett misslyckande? Finns det en viss gräns för hur mycket pengar man har innan man kan bli något högre?

En socialist är "kommunist-light" ungefär. När jag sa att Sovjet var en kall kommunist-stat, menade jag de fokuserade för mycket på försvaret och för lite på folket. De representerade inte äkta kommunism, enligt mig. -_-

Vad Hitler sa bryr jag mig inte om det minsta. Han var sjuk i huvudet och kan inte alls jämföras med Karl Marx. :D

Alltså, i sverige finns det dyra bilar överallt.. Feta villor med feta TV apparater osv? Så är det inte på kuba.

Jepp, för att dom har tortyr straff.. Och åter igen, kybas sjukvård är vedervärdig och äklig. Nej, åldern beror på på kosten, kolla på grekerna, dom blir hur gamla som helst pga deras olivolja fetischm. Inget att skryta med för kubas del.

Du vet kuba har ganska dålig ekonomi för tillfället och en arbetares lön är inte speciellt hög, knappast högre än sverige.

Skulle inte kommunismen döda fattigdomen? Skulle inte klasserna försvinna? Fidel sitter och gottar sig i sitt palats med sina dyra ciggarer medans det fortfarande finns tiggare, tjuvar, uteliggare. Jepp det finns gränser, vad som anses vara lågavlönat arbete, medelavlönat arbete, högavlönat arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Läs detta du är hjärntvättad mister..

Jag citerar från artikeln:

Izquierdo förklarade: "vanligen återvänder de inte hem helt enkelt för att pensionen inte räcker till för deras grundläggande behov." Det är väl känt att lönerna på Kuba är så låga att de gör det matematiskt omöjligt att köpa nog med mat för att livnära sig: de motsvarar åtta dollar i månaden, medan en flaska olja eller en liter mjölk kostar två och bara finns att köpa i dollarbutiker. Den officiella kubanska propagandan påstår att barn under sju år och gamla har rätt att köpa mjölk i statliga affärer, men det gäller inte längre för de äldre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men är du riktigt frisk? En människa begår brott för att den är fattig! Punkt slut. :unsure:

Nej, livslängden beror på sjukvården. För det är ju konstigt att kubanerna lever 20 år längre än haitianerna om det äter samma sorts mat? :unsure: Förresten, artikeln var precis som professorn sa, vinklad. Samma sorts behandling kan ses i länder som har mycket bättre ekonomi än Kuba. ;)

En frisk människa jämför givetvis inte lönen mellan Kuba och Sverige, eftersom Sverige är mycket rikare.

Faktum är att antalet uteliggare, prostituerade och tjuvar har minskat dramatiskt i landet. Så att säga att Fidel sitter och gottar sig medan folket lever i misär är total lögn. :D

Visst finns det gränser för olika löneklasser. Men det var inte det jag frågade. Det jag frågade var om det fanns någon gräns för hur mycket pengar man har innan man kan kalla sig något annat än arbetare. Du sa ju att det var ett misslyckande om folket var arbetare. :ermm:

http://www.lund.sap.se/textfalt/debatt/kuba-i-topp.htm

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...