Jump to content

Vita Huset


Blaque
 Share

Recommended Posts

Eftersom det är en massa andra trådar om TV-serier måste bara jag också göra en om min favoritserie: Vita Huset.

Vet inte om någon här har sett den, men den går i alla fall på SVT1 måndagar kl. 22. Säsong fyra av serien började i måndags med ett dubbelt så långt avsnitt som var riktigt bra! ^_^

Vita Huset (Originalnamn: The West Wing) är en amerikansk dramaserie som handlar om arbetet (och livet) kring USA:s president. Presidentens närmaste och viktigaste medarbetares (stabens) dagliga arbete skildras i ett fruktansvärt högt tempo (det är tur att den går på svensk TV och är textat annars skulle man inte ha en chans att hinna fatta allt... :) ). Det gäller att verkligen hänga med i svängarna. Medarbetarna har mycket långa arbetsdagar, oftast från sju på morgon till runt midnatt, och tar hand om allt från strategier för kommande val, världspolitiska problem och möten med viktiga personer till små, tillsynes oviktiga detaljer.

Här har vi huvudkaraktärerna i de fyra första säsongerna. Från vänster till höger:

Toby Ziegler, kommunikatioschef och talskrivare. CJ Cregg, pressekreterare. Charlie Young, presidentens personliga assistent. Leo McGarry, stabschef. Josiah "Jed" Bartlet, USA:s president. Sam Seaborn, talskrivare. Donnatella "Donna" Moss, Joshs personliga assistent. Joshua "Josh" Lyman, vice-stabschef.

cast16_151863_0.jpg

Hm, när man ser den här bilden tror man att det är värsta amerikansk-patriotiska TV-serien. Men det är det inte, president Bartlet är demokrat (till skillnad från den riktige presidenten George W Bush som är republikan och extremt patriotisk) och serien skildrar arbetet i Vita Huset på ett väldigt trovärdigt sätt. Visst kanske presidentens tal låter lite väl nationalistiska i svenska öron, men det är ju så det är i verkligheten. :)

Själva serien i sig är väldigt samhällskritisk och tar upp ämnen som är aktuella i den "riktiga" världen som terrorism, fattigdomen och svälten i Afrika, problemen i mellanöstern, galna kosjukan, etc.

I USA har serien fått enorm uppmärksamhet och resenceras till och med på de politiska sidorna i dagstidningarna. Serien och dess skådespelare har dragit hem massvis av priser; en Emmy för Bästa Dramaserie fyra år i rad säger väl en hel del.

Skaparen och tillika manusförfattaren Aaron Sorkin har även han fått en hel del priser, med all rätt! Det är hans förtjänst att serien är så fruktansvärt populär genom sina fantastiska manus! ;)

Undersökningar i USA visar att president Bartlet skulle vinna en överväldigande seger i det riktiga amerikanska presidentvalet om han ställde upp (vilket han mycket tydligt sagt att han inte kommer göra). Jag skulle lätt rösta på en presidentkandidat som Jed Bartlet - om jag vore amerikan... :DB)

Edit:

Funderar på att göra en svensk Vita Huset-sajt. Har bara hittat en än så länge, och den var inte särskilt innehållsrik. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men fan, var är George W Bush !? Han är väl ändå så med i rikitiga Vita Huset ... :)

Homo serie om det handlar om Vita Huset och så är inte ens Amerikas president med ... :)

Har faktiskt aldrig kollat Vita huset, men ska nog ta mig friheten och göra det någon gång !

Tror du att han har tid eller bryr sig om att vara med i en TV-serie?

Jag tycker gubben i mitten är ganska lik Bush i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...