Jump to content

GTAsajten UF - Webhosting


Hultenius
 Share

Recommended Posts

INTRODUKTION:

Låt mig presentera GTAsajtens nya tjänst som både kommer att dra inkomster till GTAsajten samt att tillfredställa er besökare då ni får ett extremt bra pris. 75% av alla inkomster går oavkortat till betalning av GTAsajtens Server. Om vi trots alla odds skulle få ett överskott går pengarna till tävlingar på GTAsajten, bättre server och en massa annat kul som gynnar GTAsajten och dess besökare. :P

GTAsajtens Webhotell körs igenom GTAsajten UF. Enligt de svenska skattelagarna behöver vi inte fakturera moms såvida vi inte överstiger gränsen på 30 000 kr (per år).

GTAsajtens Server är belägen i USA med dessa specifikationer:

1.4 GHZ AMD Duron // 512 MB RAM // 100 MBIT // Red Hat Linux 9

Denna tjänst kommer att drivas i minst ett halvår men troligtvis mycket längre. GTAsajten UF måste läggas ner senast september 2004 men vi kommer att söka efter nya möjligheter att driva webhotellet vidare.

Säkerheten på vårt webbhotell är på topp. Lokalen där servern står bevakas 24/7 av både säkerhetspersonal och datatekniker. Lokalen är brandsäker, har dubbla UPS och flera oberoende GBIT-linor till internet. Servern körs med Linux och uppdateras så fort säkertshål upptäcks. Vårt nätverk har en garanterad uptime på 99.9%.

PRISER OCH PAKET:

Egen domän: 100 kr/år (COM, NET, ORG, INFO, BIZ)

En domän är ett måste för att webhostingen ska fungera (om ni inte beställer eget ip då).

Mycket billigt här på GTAsajten. Normalt kostar en domän 200-300 kr!

Kontakta oss om du vill flytta en domän.

Baspaketet: 30 kr/månad

Utrymme: 500 mb

Trafik: 10 GB (10 kr/överskriden GB)

PLESK 6 Control Panel (Demo, login=client, pass=plesk)

Linux/PHP/ASP/CGI/WAP/XML/SSI/SSL/Perl/Apache/MySQL/PHPMyAdmin

100 E-post konton (Webmail ingår)

5st Underkonton med FTP (lämpade för 3:e parts hosting, adressen blir: dindomän.com/~användare)

Egen 404-sida, Grafisk statistik, FTP-access.

Fri support så länge lagret räcker men räkna inte med någon 24-7 support inte!

Veckovis backup av databaserna.

Vill ni att vi ska installera något program? Bara fråga.

Startavgift: 100 kr

Extratjänster:

1 GB utrymme = + 10 kr/månad

30 GB Trafik = + 20 kr/månad

50 GB Trafik = + 40 kr/månad

Eget IP-nummer = + 15 kr/månad (Krävs för att få Annonym FTP och eget SSL certifikat)

Om ni vill ha något annat så säg bara till! Om det inte är alltför krångligt och inte så resursdrivande så kan vi fixa det gratis. Annars kan ni få betala en liten slant.

JÄMFÖRELSE:

Det är fult att göra jämförelser men ibland måste man göra det för att bevisa hur otroligt billig man är. ;)

Samtliga webbhotell jämförs med kostnader för dessa saker:

  • 1 Domän (COM)
  • 500 MB Utrymme
  • 10 GB Trafik
  • Startavgift
  • Ev. Moms.

OBS! Endast paket jämförs. Om ett företags största paket är 200 mb så jämför vi med det istället. GTAsajten kommer ändå vara billigare som ni tydligt kan se! :(

GTAsajten: 560 kr.

EPS AB: 2394 kr (Endast 100 mb utrymme och 8 GB trafik)

FSdata: 3616 kr (Endast 150 mb utrymme och odokumenterad trafik)

Loopia: 2433 kr (Endast 100 mb utrymme och 2 GB trafik)

Webcows: 4169 kr (50 GB trafik)

B-one: 1194 kr (OBS! Använder sig av försäljningsknepet "fri trafik". GTAsajtens konto vicecity.se blev avstängt därifrån utan varning efter att ha använt 80 GB trafik)

Internet.se: 9669 kr (Endast 200 mb utrymme och 5 GB trafik. OBS! De tar hela 2244 kr endast för en COM-adress!!!)

Box Hosting: 2263 kr (Endast 450 mb utrymme och 5 GB trafik)

Spray: 1788 kr (Endast 200 mb utrymme. 15 GB trafik!)

ZiteHosting: 1239 (Endast 300 mb utrymme. OBS! Använder sig av försäljningsknepet "fri trafik". OBS! Dålig info på deras sida, vad som inte står är också att alla deras servrar ligger i USA)

Telia: 9750 kr (Endast 150 mb utrymme och 3 GB trafik. Skam över Telia, de är ju ISP!)

City Networks: 5385 kr (Endast 300 mb utrymme. OBS! Använder sig av försäljningsknepet "fri trafik")

Ballou: 9450 kr (Endast 200 mb utrymme och 5 GB trafik)

Cliche: 675 kr (Endast 300 mb utrymme. OBS! Använder sig av försäljningsknepet "fri trafik". STORT OBS! "På webhotell hos Cliche.se AB är det inte tillåtet att ha stora filarkiv liggande för fri download")

Home.se: 9840 kr (Endast 200 mb utrymme och 1.5 GB trafik)

Kommentera gärna och ge ideér!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vill skaffa hos dig. Ska se hur många månader jag har kvar hos B-one bara... :P

Ajaj, då har du ett problem :angry:

B-one är nämligen känt för att hålla kvar sina domäner.

Varför just Red Hat? :(

Red Hat är en utav de sämsta Linux-distarna! ;)

Saken är det att adminsystemet PLESK bara stödjer Red Hat.

Dom flesta serverburkarna kör Red Hat...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att alla är så nöjda med det! Har fått massor PM och respons på IRC. Kan redan säga att vi har 10 kunder :P

Mycket bättre än vad jag hade hoppats på! Om det håller i sig kan GTAsajten bli självförsörjande, enbart genom att sälja webhosting!

Jag har gjort två ändringar, men de bör inte påverka så mycket.

- Startavgift är höjd till 100 kr.

- Baspaketet innehåller nu 10 GB trafik istället för 20 GB, detta är för att flera ska kunna skaffa konto hos oss. 10 GB är dock inte lite! Kolla gärna listan med jämförelser, hur många är det ens som erbjuder 10 GB? ;)

Om man vill så kan man lägga på några kronor och få 30 eller 50 GB trafik.

Enligt mina beräkningar kan vi nu hosta 20-30 personer jämfört med 10-15 förut.

Edit: Eventuellt kommer MTA-servrar (max 16 spelare) att säljas ut också. Dessa kommer i så fall bli betydligt dyrare då de tar massor processorkraft och bandbredd (1.5 Mbit om alla 16 spelar).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

RedHat är inte en utav de sämsta...

Linus Torvald kör ju RH på en av sina, kan du säga varför den är en utav dom sämsta?

Okej, Red Hat 9 har jag ingen erfarnhet av, men Red Hat 8 sög.

Alldeles för buggigt och det följer knappt med någonting som är standard på dom andra distarna.

Var har du hört att Torvald kör Red Hat? Jag trodde han använde Slackware eller Debian.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Red Hat är en av dom mest säljande/nerladdade distarna, jag gilalr det inte, men det finns mer folk som gillar det än vad det finns folk som gillar slack (som jag).

Redhat har RMP eller RPM, kommer inte ihåg, stöd, som gör att det är otroligt simpelt att installera program, förvisso så har man inte full kontroll vart det ligger, men behänigt iaf om man inte ar tidigare erfarenheter av Linux.

Den har en grafisk installation som gör första intrycker gott för dom some inte har sett nått annat, jag började men slackware och hade väldiga problem.... :-), men det gick, och installationen är simpel och bra.

Det enda dåliga är att man startar i grafisktläge vad jag har märt, har dock inte använt den mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Red Hat är en av dom mest säljande/nerladdade distarna, jag gilalr det inte, men det finns mer folk som gillar det än vad det finns folk som gillar slack (som jag).

Redhat har RMP eller RPM, kommer inte ihåg, stöd, som gör att det är otroligt simpelt att installera program, förvisso så har man inte full kontroll vart det ligger, men behänigt iaf om man inte ar tidigare erfarenheter av Linux.

Den har en grafisk installation som gör första intrycker gott för dom some inte har sett nått annat, jag började men slackware och hade väldiga problem.... :-), men det gick, och installationen är simpel och bra.

Det enda dåliga är att man startar i grafisktläge vad jag har märt, har dock inte använt den mycket.

Ja, grafisk installation är en bra sak för nybörjare.

Det där med att Red Hat har RPM (tror det står för "Redhat Package Manager"), är förvisso bra, men Debian har apt-get som är mycket bättre! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Red Hat är en av dom mest säljande/nerladdade distarna, jag gilalr det inte, men det finns mer folk som gillar det än vad det finns folk som gillar slack (som jag).

Redhat har RMP eller RPM, kommer inte ihåg, stöd, som gör att det är otroligt simpelt att installera program, förvisso så har man inte full kontroll vart det ligger, men behänigt iaf om man inte ar tidigare erfarenheter av Linux.

Den har en grafisk installation som gör första intrycker gott för dom some inte har sett nått annat, jag började men slackware och hade väldiga problem.... :-), men det gick, och installationen är simpel och bra.

Det enda dåliga är att man startar i grafisktläge vad jag har märt, har dock inte använt den mycket.

slack är bäst det har jag också p denna dator

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...