Jump to content

MiniDisc eller MP3?


PenuM
 Share

MiniDisc eller MP3?  

25 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Jag fick en MP3-spelare idag. Väldigt liten, praktisk och snygg! När man lägger in musik är det bara att stoppa in den i en USB port och lägga in musikfiler i den "flyttbara disken" man får upp. Den spelar MP3, WMA och har Radio. Och så kan den ju lagra annnat än musik med som Tobbe sa. :o

Har iofs inte provat minidisk men....

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Med en minidisc får man ju bättre ljudkvalitet än med en mp3-spelare. Dessutom kan man spela in saker direkt på minidiscen (alltså prata in något, sjunga eller vad man vill), iaf på de lite dyrare. När nu NetMD finns, som innebär att man kan föra över låtar från datorn till minidiscen på några sekunder, tycker jag det är ett självklart val!.. :P

Ska själv köpa en - jag vet jag har sagt det länge, men snart :o - vet bara inte vilken modell...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Med en minidisc får man ju bättre ljudkvalitet än med en mp3-spelare. Dessutom kan man spela in saker direkt på minidiscen (alltså prata in något, sjunga eller vad man vill), iaf på de lite dyrare. När nu NetMD finns, som innebär att man kan föra över låtar från datorn till minidiscen på några sekunder, tycker jag det är ett självklart val!.. :P

Ska själv köpa en - jag vet jag har sagt det länge, men snart :o - vet bara inte vilken modell...

Det finns microfon på en hel den mp3:s också, t.ex. min! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En annan stor fördel med minidisc som jag glömde nämna är så klart att man kan byta ut discarna och ha med sig massor av musik. En disc kostar ca en tjuga och på den går det in 74 minuter (finns kanske andra också?).

På en mp3-spelare går det oftast in 128 eller 256 Mb, vilket inte räcker till speciellt många låtar (om man inte komprimerar dem till usel kvalitet). Visst kan man köpa till minne, men det blir dyrt. :o

Edit:

Från OnOffs hemsida:

Tillsammans med hårddisk/minneskort-spelare är NetMD den naturlige partnern till den ständigt uppkopplade. Vilket är perfekt för den som ständigt är ute och surfar på Internet i jakt på ny musik. NetMD, men givetvis även vanlig MD, har ändå trumf på hand: dessa spelare är i regel betydligt mer prisvärda i fråga om ljudkvalitet och pris på lagringsmedia än fallet med minneskort-spelare. Minneskort-spelarna kan visserligen göras mindre än MD-spelarna. Men minneskort-spelarnas minimala format ger ofta minimal lagringskapacitet.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En annan stor fördel med minidisc som jag glömde nämna är så klart att man kan byta ut discarna och ha med sig massor av musik. En disc kostar ca en tjuga och på den går det in 74 minuter (finns kanske andra också?).

På en mp3-spelare går det oftast in 128 eller 256 Mb, vilket inte räcker till speciellt många låtar (om man inte komprimerar dem till usel kvalitet). Visst kan man köpa till minne, men det blir dyrt. :P

Finns mp3 spelare med 30 gb minne! ;)

Och de är ändå relativt billiga, ca 5000 spänn! :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns mp3 spelare med 30 gb minne! ;)

Och de är ändå relativt billiga, ca 5000 spänn! :o

Jo, men då är det ju en fet hårddisk som är relativt skakkänslig. ;)

mp-3 spelare... bättre ljud

Det där är ju helt felaktigt, man får absolut inte bättre ljud med en mp3-spelare! De flesta låtar folk laddar ner (för det är nämligen så mp3-spelare främst används) är av betydligt sämre kvalitet (128 kbps) jämfört med cd-ljud.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...