Jump to content

Få bättre ljud i Winamp + Windows Media Player


skribb
 Share

Recommended Posts

Jag gör nu en liten guide där jag beskriver hur man får bättre ljud i Winamp, då jag har så otroligt tråkigt nu och uppdaterade precis en av de program jag tänkte skriva om. Nedan följer en WMP-guide också.

Till Winamp kommer jag att skriva om OctiMax och Volume Logic. OctiMax har jag använt i 2-3 år och VL släpptes tidigare i år till Windows (tror jag).

Notera att båda program kräver en liten summa pengar.

Winamp

Först och främst behöver man Winamp. Har du inte det så ladda ner det på... Nää. Om ni använder något annat program så ska ni få göra det ;)

1. Ladda ner och installera OctiMax 1.51.

Länk

2089069639_506864_0.gif

Gå sedan in i Options->Preferences och under Plug-ins klicka på DSP/Effect.

Välj OctiMax och tryck sedan på "Configure active plugin", här kan du välja inställningar. Drive ökar... Volymen. I princip. Det blir mer styrka i den. Bass ökar basen.

Det finns också 6 knappar där det står "General", "Club", "rock", "classical", "pop" och "jazz". Välj den musikstil ni oftast lyssnar på. Själv har jag rock och det funkar till vanlig rock, metal, hiphop och allt annat med tung basgång. General är en mer allmän inställning om du gör ALLT i winamp, typ lyssnar på alla musikstilar och även tittar på film.

Jag rekommenderar att du höjer drive till högsta nivån. Sen kan du höja basen på känn. Jag har bass nästan på högsta nivån, alltför högt låter brummande och diskanten drunknar.

Se till att Enable är "ikryssat" (röd ruta). Nu kan du stänga OctiMax-rutan, om du vill.

2. Tanka ned och installera Volume Logic 1.2.

Länk

Volume Logic finns också till iTunes, Real Player, Musicmatch och WMP men jag har inte testat de versionerna så jag tänker inte skriva om dem. Men här kan du i alla fall ladda ner dem.

Volume Logic är gjort av Octiv, som även har lånat ut sin teknik "OctiMax" till ett annat företag som gjorde OctiMax 1.51.

Medan OctiMax är en DSP (Digital Sound Processing) plug-in så är Volume Logic en Output plugin. Alltså kan man använda båda samtidigt, så det blir dubbelt så bra! OctiMax ökar själva ljudkvalitén men VL gör ljudet mycket klarare och tydligare. Det fungerar i alla fall på samma sätt som OM, då det använder samma teknik/motor. Du väljer Drive, bass och en genre i listan (det finns fler genrer i VL dock).

Jag rekommenderar att du har samma inställningar i VL som i OM. Du kan stänga även detta fönster då det lägger sig i systemfältet (system tray).

Windows Media Player

1. Ladda ner och installera DFX 7.3. (Jag TROR det är gratis, för det finns en "enhanced" version med fler inställningar som antagligen kostar.)

Länk

scrdfx001_506864_2.png

DFX finns även till Musicmatch, Winamp 2&5, Sonique, Real Player och Media Jukebox men använd det inte till Winamp! Det är VÄRDELÖST till Winamp, tro mig, jag vet. Det är dock väldigt bra till WMP.

Det finns fler inställningar i DFX än i VL och OM, nämligen; Fidelity, Ambience, 3D Surround, Dynamic Boost och Hyperbass. Jag kan inte förklara dessa så bra men om du testar dig fram så kommer du nog att höra själv vad som ändrar vad. Det finns även tre sätt att processera ljudet på: Typ 1, typ 2, och Speech som då är anpassat för tal (filmer utan musik?).

Du kan även välja om DFX ska vara anpassat för högtalare eller hörlurar. Jag har för mig att dessa inställningar är väldigt bra då det blev ett ganska bra surround-ljud när jag testade med "Headphones" (och då ska man självklart ha hörlurar på sig, annars låter det värdelöst!).

Det finns även en knapp, "presets", med förinställda inställningar för t.ex hip-hop och annat. Jag tror inte du kan stänga DFX-fönstret men du kan antingen minimera eller förminska det till en liten remsa.

Egentligen är DFX till för att förbättra MUSIK-kvalitén men jag använde den till film och det funkade faktiskt. Det gäller bara att ställa in det bra.

Så, det var allt, tror jag. Tveka inte att fråga frågor, jag kan (kanske) svara på dem! Nu hoppas jag bara att jag skrev i rätt del och att folk är tillräckligt smarta för att uppskatta mitt hårda slit ^_^

Edit: Lade till bilder

Redigerad av skribb
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 78
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Läste d här nyss på samma sida man laddar ner

This must be some sort of bad joke. The Control Panel wouldn\'t show up, the sound didn\'t change, and it used 90% cpu, considering I have an 2.7Ghz CPU - that\'s pretty bad. And it installed some extra software, crypserv.exe, that didn\'t uninstall. This after a search pointed to be some sort of spyware/keytracker. This software is embarrasing and should not be in the dsp list. :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En kompis har ett redigt bra program som man kan ha öppet hela tiden.

Det inehåller 16-bands Equalizer och massa Prestes och MASSOR av annat, och det bästa av allt är att det är helt gratis :shifty:

Doch är han inte hemma nu, men jag ska fråga vad programet heter när han kommer hem :shifty:

Jag försöker med Google också!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En kompis har ett redigt bra program som man kan ha öppet hela tiden.

Det inehåller 16-bands Equalizer och massa Prestes och MASSOR av annat, och det bästa av allt är att det är helt gratis :shifty:

Doch är han inte hemma nu, men jag ska fråga vad programet heter när han kommer hem :shifty:

Jag försöker med Google också!

Det programmet vill jag gärna ha reda på vad det heter! :shifty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En kompis har ett redigt bra program som man kan ha öppet hela tiden.

Det inehåller 16-bands Equalizer och massa Prestes och MASSOR av annat, och det bästa av allt är att det är helt gratis ;)

Doch är han inte hemma nu, men jag ska fråga vad programet heter när han kommer hem :P

Jag försöker med Google också!

Vill ha! >_<

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är man audiofil om man EQ:ar sönder musiken och får förvrängdt bas-bög-ljud? En audiofil vill snarare ha equalizern på flat så det blir exakt det ljudet som artisten skapade, utan förhöjd bas, diskant eller mellanregister.

Men visst, jag sätter också på loudness när jag lyssnar på 50 för att få lite extra tryck men det knappast proffsigt. Hursomhelst, bra guide Skribb!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...