Jump to content

Så gör du/installerar en texturmod.


Xemtoth
 Share

Recommended Posts

Tänkte göra en sådan guide för folk som vill veta hur man installerar/gör en texturmod, har sett att många har frågat det.

----------------------Så Gör du en texturmod----------------------

1. Börja med att hitta en .txd fil i gta3.img som ligger i Rockstargames/Gta Vicecity/models med ViceTXD

2. När du hittat den texturen du ska göra om så tryck extract -> alpha+texture och spara på ett ställe (mapp,skrivbord etc.).

3. Du öppnar texturen med paint,photoshop eller något annat bild program, börja rita om texturen, spara i bmp format, låt aplhan vara helvit.

---------------------Så installerar du en texturmod--------------------

4. När du har sparat din textur så öppnar du ViceTXD

och markerar texturen som du ändrat -> Replace och bläddrar fram bmp filen som ska läggas in, sen är det klart, starta GTA3/vicecity och njut av din textur (vad det nu är vad du moddat om).

5. Om du ska installera en textur som du hittat på internet som redan ligger i .txd format så ska du ha IMG Tool. Öppna gta3.img med IMG tool och leta reda på texturen som ska ersättas (använd search funktionen),sen högerklicka på filen -> Delete -> sen tycker du på Add -> letar reda på txd filen som ska läggas in. sen trycker du Rebuild och låt sedan arkivet byggas upp ( det tar nån minut )

Glöm INTE Backup!

lycka till, skriv om det är ytterligare problem,och rätta mig gärna (e inte så hajj på att skriva guider) ^_^

Redigerad av Xemtoth
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra guide, men du glömde en sak på del.3, nämligen: Att man inte får ändra storleken eller upplösningen, jätteviktigt.

Och om man vill ha texturen mer upplöst eller större bildstorlek så gör man en ny txt-fil, och importerar alla texturer med SAMMA namn som dom hade!

Men den där guiden borde självklart pinnas, Xemtoth ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bra guide, men du glömde en sak på del.3, nämligen: Att man inte får ändra storleken eller upplösningen, jätteviktigt.

Och om man vill ha texturen mer upplöst eller större bildstorlek så gör man en ny txt-fil, och importerar alla texturer med SAMMA namn som dom hade!

Men den där guiden borde självklart pinnas, Xemtoth ^_^

oops :"> glömde det, men bra att du sade det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

bra guide! jag brukar inte använda alphan till nånting.. jag ser den som störade grej bara ;)

och så hittade jag ett fel i början.. Nr 1 ;)

1. Börja med att öppna gta3.img med IMG Tool. Leta fram den .txd fil du vill ha. Högerklicka och extracta den till valfri mapp. Sen öppnar du TXD Tool / ViceTXD och öppnar .txd filen du just exporterade.
4. När du har sparat din textur så öppnar du TXD Tool / ViceTXD

och markerar texturen som du ändrat -> Replace och bläddrar fram bmp filen som ska läggas in. Stäng TXD Tool / ViceTXD och öppna gta3.img med IMG Tool. Bläddra dig fram till .txd filen du extractade förut och byt namn på den till t,ex. <namn>BACKUP.txd. Tryck sen Command -> Add och bläddra till din <namn>.txd fil. Stäng sedan IMG Tool och starta GTA3/Vice City. Åk till stället där din textur skall vara, så borde du se den där. Om den gamla fortfarande är kvar kan du fråga i moddingforumet.

det är extremt viktigt att storleken är densamma. om bilden man extractade är 64*64 pixlar ska bilden man importerar vara lika stor.

och om det står nånting om att man ska sänka alphavärdet eller färgstyrkan, så öppna .bmp filen i paint. Arkiv --> Spara som. Nu väljer du 256 färgers bmpfil istället för 24 bitar. Testa att importera nu! Bilden kan förlora sin grafik men i dom flesta fall gör inte det någonting!

Lycka till med texturerandet!!

Edit:

hm.. nu hann ni före mig, men jag hade ju så mycket att skriva ^_^

Redigerad av GTaJäGaReN
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

jag får PANIK!! Är så j**** sugen på detta.. så funkar det inte! Jag vill ändra min faggio.. Men det blir nåt error eftersom den heter nåt jätte konstigt, alltså där det står: base o base2 osv.. Massa konstiga tecken osv.. Nån som vet hur jag ändrar det ? För alla andra .txd filer funkar!

ps. det är ett nedladdat skin jag vill ändra

Redigerad av sandR
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
  • 1 month later...
  • 3 months later...
Guest CombatCraft90

Okay, i'm in some deep shit... eller, jg e allmänt slö idag. Behöver hjälp! ;)

1. Öppna ViceTXD och öppna GTA3.img filen som ligger i /data mappen.

2. Sök efter TXD-filen, golf_clubhouse1.txd genom att klicka på Dictionary > Find TXD > Find

1. WTF? Vadå öppna ViceTXD och öppna GTA3.img? O.o. Jag vet likssom vad båda programmen är och hur man använder o.s.v, men ska man öppna dom ur varandra? :shifty:

2. Dictionary > Find TXD > Find, det går ju inte! Dictionary är ju bara en tom vit ruta... var hittar jag find och det?

Tacksam för hjälp! Teehee :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...