Jump to content

Moddingrapport #1


Hultenius
 Share

Recommended Posts

Här har jag skrivit ner en hel del om läget idag när det gäller modding till VC.

Texten är slarvigt skriven men jag orkade inte göra den så noga då den bara är en rapport...

OBS! I och med att jag inte har VC själv kan det finnas mycket fel i texten.

-------------------------------------------------------------------------------------------

1. Skins.

Precis som i GTA3 finns det skins till gubben. Eftersom Vercetti har en annan modell än gubben i GTA3 går det dock inte använda samma skins. Om man hade tänkt att göra något skin så har Rockstar skickat med en liten hjälp-skin.

Bildbevis:

2. Mission Coding.

Utvecklingen av Mission Coding (SCM-kodning) går bra. Många av de ca 250 nya opkoderna är dokumenterade och det kommer nog inte dröja länge innan man vet vad alla opkoder gör. Det finns främst två olika program för SCM-kodning. Det ena är barton waterducks Vice Mission Builder och det andra är Dans GTA Mission Assembler. Båda programmen är släppta idag men jag har inte testat dom så jag vet inte hur bra de fungerar, men de är inte fullständiga just nu då alla opkoder inte är bestämda.

3. Bilar.

Det verkar som att alla bilar i GTA3 även fungerar i Vice City! Alla era favoritbilar kommer alltså tillbaka! Det finns även ett verktyg för att ändra bilarnas egenskaper.

Bildbevis:

4. Banor.

Även här ser det ljust ut. En av våra största mapping-experter, ODIE, har utforskat området och enligt honom verkar det ganska lätt att få in nya modeller/texturer i Vice City. Man har även börjat förstå väg-datan (dvs waypoints till fotgängarna/bilarna) vilket gör att vi kanske kan bygga banor som inte är så öde. Läs mer här om väg-datan (info kommer från R*?).

Bildbevis:

b4_81241_7.jpg

5. Modeller.

Att förstå modellerna är ganska viktigt. Alla byggnader, bilar, fotgängare mm är uppbyggt av modeller. Vårt nr.1-program för att göra modeller, ZModeler, verkar inte stödja det nya VC-formatet men ändå fungerar GTA3-bilarna i Vice City. Vi måste lära oss modellerna för att kunna ha ett bra mappingprogram. Kcow som gjorde det oumbärliga programmet GTA3 Mapper har varit "död" i ett halvår men nu är han tillbaka (såg honom på en chat) och han har börjat snappa upp allt nytt så förhoppningsvis så kommer han uppdatera sitt mappingprogram. Även Dan som har gjort "GTA Mission Assembler" har hoppat på arbetet och börjat bygga en liten DFF-viewer.

Bildbevis:

6. Övrigt.

- ICEY som tidigare har gjort programmet MultiEdit till GTA3 (programmet som kan öppna och ändra en massa filer) kommer att göra en version till Vice City, låter bra.

- Gänget som jobbar med MultiTheftAuto kommer kanske att göra multiplayer till Vice City, de har i alla fall registrerat domänen mtavc.com.

- Det byggs en mängd småmods just nu. Dvs de mods som bara ändrar små inställningar i spelet.

- Rockstar har tyvärr skrivskyddat en hel del filer i VC-mappen. Detta kanske inte gör så mycket för alla moddare men för de som sedan ska installera modifikationerna kan det bli problem, speciellt för de oerfarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

hm.. inte? tänkte på den gulaktiga.. typiskt me dom dörrarna ju.. hm.. tack för länken, ska kolla =)

aha.. hittade den bilen =) hm.. men hur satan får man in bilen i spelet? (aldrig gjort sån modding, inte ens i gta3) =)

Redigerad av DYos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...