Jump to content

Troligen dödat extern HDD


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Ja, det ser ju inte bättre ut.

Jag behövde en extern hårddisk för att få lite mer utrymme att rensa min laptops vanliga hårddisk med. Jag ville också uppgradera min PS4 med att göra originaldisken på 500 GB till en 1 TB. Det finns det inbyggda program för, och jag har även gjort det i en flerstegsraket med mina två tidigare PS3or.

Processen var enkel men tidskrävande.

Dölj innehåll

Först göra en backup av min PS4 till den externa hårddisk jag just köpt. Sen slänga över dessa stora filer (vi kan kalla dem ISOs för att hålla det enkelt) till en annan dator, från extern hårddisk. Därefter formatera den externa hårddisken. Sen bända upp den externa hårddiskens case och plocka ut hårddisken, stoppa in den i PS4 och återställa systemet enligt PS-konstens alla regler. Men där ville jag testa en grej: Måste man verkligen ha hela backupen på 100+ gig på en och samma USB-enhet, eller kan man kopiera några filer i taget? Jag ville helst låta den gamla utplockade disken från PS4 vara helt orörd tills jag återställt maskinen till fullo, ifall nåt skulle gå fel.

Det fick jag inte. Jag hade hoppats kunna kopiera några vändor i taget och att PS4 skulle säga "kan inte hitta BACKUP0009.PSB, sätt in ett USB-minne med resterande filer" varje gång den behövde nästa ISO så att jag kunde göra som på den gamla tiden med flertalet disketter, men den avbröt bara återställningsprocessen. Det funkade inte förrän jag faktiskt stoppade i den gamla original-500-disken från PS4 in i caset jag just brutit upp, formaterade den och lade hela 100+ GB-backupen på den. Därefter som vanligt i PS4-systemet, vilket funkade.

Nåväl. Så långt var ju allt väl, och PS4an startade till slut helt som vanligt med dubbelt så mycket utrymme. Fas 1 helt klart avslutad med framgång.

Men när jag sen ville använda 500-disken till mitt huvudsakliga syfte, nämligen vanliga filhanteringar på dator, märkte jag att den inte ville svara längre. Det tog tid att mata ut den och förr eller senare blev jag väl otålig. Den sedvanliga processen med att trycka "mata ut disk" nere i högra hörnet svarade inte, och den sa att disken används. Jag såg inget program som kunde använda disken för tillfället, så jag drog ut den ändå. Jag har jobbat mycket i Adobe Premiere på sistone och även USB-minnen som inte används i programmet har vägrat matas ut om programmet är uppe. Det gäller till och med minnen som stoppats in medan programmet redan sedan tidigare varit igång, så det kan omöjligt ha varit befogat att programmet "använder" USB-minnet jag just stoppat i.

Därför trodde jag att det var nåt liknande som spökade, så döm om min förvåning när jag nästa gång jag stoppade i disken inte längre fick den att poppa upp. Det uppstår bara ett klickande ljud, vilket jag googlat och videosökt på och oftast är det ett fall av att hårddiskens läsar-arm inte går bort från plattan, eller att den inte vill gå in på plattan. Jag vet att man måste vara försiktig när man öppnar diskar, så jag hade dammat av min bänk när jag ändå öppnade. Då upptäckte jag att armen inte fastnat på plattan, utan att den bara inte ville gå ut på den. Jag testade att peta lite på armen, utan att föra in den på plattan, men när jag skruvat ihop den och testade igen var det samma historia. Klick, ingen disk dyker upp. Jag öppnade igen och förde ut den på plattans yttre rand, stoppade i USB-uttaget och fick samma resultat. Jag förde då in plattan aningen längre och kollade om skivan kunde löpa fritt, och det kunde den, men det hände inget annat. I inga av stegen ville hårddisken börja snurra heller, med eller utan hjälp, valfri riktning.

Kusligt nog har armen också nån slags tång som antagligen bör hovra ovan/under plattan, men denna gång klöste den tag i skivan och lämnade en ca 7 mm lång repa i disken. Holy shit, och jag som vet om att det inte ens får dyka upp dammkorn på plattan.

Ja, var det inte kört från start eller från att jag öppnade den själv så är det ju iallafall kört nu. Ens om jag skulle beställa en ny arm och montera på den så skulle det ju antagligen lämna hela yttre randen oläsbar, eller de sektorer som fysiskt finns längs revan, eller så fungerar ingenting av disken alls. Observera att detta alltså är 500 GB-Playstation-disken som nu är 4+ år gammal, och inte min externa hårddisk på 1 TB.

Frågan är: Var ligger felet? Vems fel var det från början, innan jag tafflade till det? Jag har tappat en extern disk för många år sen och trodde att allt var förbi med den, men så snart jag öppnat caset ca 2011 kunde jag använda caset som en helt vanlig SATA-adapter. Den har jag använt många gånger till flera datorer och apparater som en slags diskettläsare utan problem. Och det funkade ju även med denna, fram tills dess att datorn inte ville släppa disken.

Jag vet inte att någon som helst garanti täcker detta. På sätt och vis borde det ju vara casets tillverkare som gjort något tokigt då datorn inte ville släppa disken. Å andra sidan är det Windows som inte vill släppa en disk, förutsatt att det inte var några fysiska skador på den jag omedvetet orsakat. Men jag har hanterat diskar betydligt mer oförsiktigt än i denna process (ja alltså, före jag öppnade upp själva disken) och det har klarat sig fint.

Är det Toshiba-disken i PS4 som är stötkänslig? Är det caset från Sandisk som inte lyckas meddela Windows att disken inte används? Är det Windows som inte fattar att disken inte används? Varför skulle en för tidig utmatning döda en hårddisk när det inte sker med flashminnen eller (vad jag vet) tidigare externa hårddiskar jag använt?

Kan jag överhuvud taget gå till Webhallen med detta ärende (under tiden jag avslöjar så lite som möjligt)? Toshiba? Sandisk?

Går det att beställa en ny arm och försöka på nytt, eller är revan sista spiken i kistan?

-

EDIT: Nåt som känns jävligt ruttet just nu är att jag tror att anledningen att den inte ville läsas från början var att jag stoppade min externa HDD som drivs av USB 3.0 i en USB-hubb som antagligen knappt har kraft nog att driva USB 2.0 fast det står det på den. Sannolikt orkade disken inte spinna upp tillräckligt, Windows förstod att nåt var igång men inte mer, kunde inte stoppa den, och när jag så drog ur sladden fastnade armen i felaktigt läge vilket fick den att sluta fungera. Jag testade att stoppa in den i mitt Always-on-uttag (USB 2.0) på sidan av datorn när datorn var avstängd, och då började disken snurra för första gången, dock med samma tråkiga ljud. Den kom ännu längre när jag startade datorn och stoppade in den i USB 3.0-uttaget, men inte långt nog för att bli en ordentligt erkänd disk. Skivan snurrar men armen hoppar två tredjedelar in innan den kastar ut sig till utanförläget, gång på gång. Windows kommer inte längre än förr, heller.

Det var inte direkt pengar i sjön för jag fick ju min PS4 uppgraderad och caset fungerar nog fortfarande, men frågan är om det blir samma problem i framtiden om jag köper en ny SATA och stoppar i, eller om jag omedvetet någonstans i hanterandet var oförsiktig med PS4:ans originaldisk. Suger gör det oavsett.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...