Jump to content

GTA Online släpps till PS5 — gratis


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Grand Theft Auto V kommer att släppas i ännu en "ny och förbättrad" (gäsp :mellow: ) version till Playstation 5 under andra halvan av år 2021. Känner vi Rockstar rätt kommer det ju förstås däremot att dröja en, två eller tre förseningar innan det släpps på riktigt, men vem vet. Trailern ovan är bara ett hopklipp av andra trailers vi redan sett allting av, för det finns inte en enda frame i filmen som inte redan är publicerad i andra videos. Somliga delar av den är såpass gammal som augusti 2011, vilket är rätt så absurt. Släpps detta 2021 kommer de också att försöka hålla det levande så länge som möjligt, vilket ju antagligen betyder till minst 2023. Det innebär att från att vi fick vår första trailer tills de (potentiellt) slutar uppdatera spelet kommer det att ha spänt över tre generationer spelkonsoler och ha funnits i vår spelvärld under hela tolv till tretton år. Det är smått skandalöst i mitt tycke, men det kommer förstås att generera ännu mer pengar för dem.

På tal om pengar kommer GTA Online-spelare på PS4 att få en hel miljon GTAO-dollar per månad ända fram tills PS5 släpps, med början idag, vilket innebär cirka sex miljoner.

Vad som däremot är någorlunda märkvärdigt är att GTA Online kommer att släppas utan sin Single Player-plattform gratis till PS5 under de första tre månaderna. Detta går helt i linje med att PS5:s infrastruktur kommer att tillåta modulära installationer, vilket betyder att man själv väljer vilka delar man vill ha när man ska köpa och ladda ned ett spel. Det existerar redan till den grad att man kan välja om man vill tanka ett spel och samtliga DLC eller bara vissa, eller inga, men detta kommer att utökas till att även stödja single player- kontra onlinekampanjer.

-

Min personliga reaktion till detta är: coolt. Och förbannat tråkigt på samma gång. Detta spel har tjatats till dödagar och trots att det ständigt släpps nya delar till det är det fortfarande den sminkade gris vi kommer att ha tittat på i åtta år redan. Det kommer också att distrahera dem från att släppa GTA 6, och de preliminära affärsrapporter vi fått rykten om gällande Take2 Interactives reklambudget pekade ju på ett stort år 2022(?), men inget före dess och inget därefter. Om allt visar sig handla om GTA V "3" (där 1 var PS3/X360 och 2 var PC/PS4/XBO) så ser det väldigt dystert ut för det sjätte spelet i serien.

Om jag mot förmodan skulle skaffa PS5 vid launch skulle jag tämligen tidigt att utföra Criminal Mastermind Challenge en tredje (!) gång, behålla pengarna och sedan begrava PS5-kontot tills den dag då jag... Ja, vad? Köper GTA V till PS5? Vet ej. Det är väl alltid bra att ha ett fett konto antar jag, men det är ju meningslöst att göra en transfer från PC till PS5 innan man faktiskt tänkt spela på plattformen. Troligen blir det inget av det hela alls för min del.

Därtill är det väl knappast någon hemlighet att Red Dead Redemption 2 kommer få sitt gris-smink i form av PS5-RDR2 utan några nyheter. Gäsp. Jag börjar bli rätt less på Rockstar nuförtiden, de är inte det företag de var en gång i tiden.

But hey — free stuff. :mellow:

  • Gilla 1
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Detta kommer att släppas den 15:e mars och är gratis i tre månader. Jag har dock inte förstått om det är gratis att hämta i tre månader och behålla därefter, eller om det är en kort tidsram av free-to-play under tre månader och därefter måste man köpa det.

Lägg därtill att det sägs vara inkluderat i månadens PS Plus-spel, men inte med början första tisdagen (vilket var igår) eftersom det inte är släppt än, utan i mitten av månaden. Jag har inte förstått om det alltså egentligen är en sak man måste köpa efter tre månader men med PS+ så bjuder de på det, eller om de formulerat sig illa och att det i själva verket är "gratisspel den här månaden: spel1, spel2, spel3 och GTA Online", bara för att det råkar släppas denna månad helt oberoende av prenumerationen. Klumpigt upplagd nyhet i så fall.

Jag får återkomma.

Edit:

"In addition to access being included as part of GTAV, GTA Online will also now be available for the first time as a standalone title for PlayStation 5 and Xbox Series X|S. Plus, for the first three months from launch, GTA Online will be available to download and keep for free for PlayStation 5 players — making it easier than ever before for new players to experience everything GTA Online has to offer."

Det är alltså något man egentligen måste köpa efter tre månader, men på PS5 kan man håva in det under de tre första månaderna och sedan behålla.

https://www.rockstargames.com/newswire/article/172872k8a375k8/gtav-and-gta-online-coming-march-15-for-playstation-5-and-xbox-series


Man kommer också att kunna göra transfer från PS4 och Xbox One, men de har inte sagt något alls om PC. Om det inte sker är jag tveksam till att haka på, men man får åtminstone 4,000,000 att börja en ny karaktär med för att kickstarta sin karriär och sina businesses. Eftersom det står "from the PS5 console store" finns det risk att jag missar det i vilket fall, då jag inte äger en PS5 och det inte är idiotsäkert att man kan göra det från telefonappens store. Time will tell.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...