Jump to content

Letar nytt surroundljud


Merkky
 Share

Recommended Posts

Har vi några ljudmuppar aktiva?
Jag håller på att bygga upp mitt projektorrum nere i källaren igen sedan vi flyttade och ska plocka ihop något 5.1 system då mitt tidigare nu står som setup vid TVn. Kommer mest kommer att användas för film och spel men självklart kommer musik spelas vid någon punkt. Mestadels ute efter klart ljud än att fylla rummet med bas. Rummet är inte jättestort så tänkte undvika stora golvhögtalare och sikta in mig på något jag kan fästa på väggen.

Jag har kommit fram till att recievern antingen blir en Onkyo TX-NR696 eller en Sony STR-DN1080. Just nu lutar det mot Sonyn då den finns för runt 4500 och erbjuder mer eller mindre allt man får av Onkyon som kostar norr om 5700.


Högtalarväg har jag kommit fram till tre olika alternativ:
 

HiFiKlubbens Argon Audio Alto (6998:-)
https://www.hifiklubben.se/tv-och-hemmabio/hfk-recommends/denon-avr-s650h--argon-audio-alto-surround-5.1-e9ad46e7/
Alltså bara högtalarna från det paketet.

Dynavioce Challenger S5 med Magic MW10 sub (5498:-)
https://www.brl.se/sv/artiklar/dynavoice-challenger-s-5-hogtalarpaket-51-med-magic-mw10-vit.html

Canton Movie 365 (5990:-, finns demoex för 5490:- just nu)
https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/51-paket/214720-canton-movie-365/
 

Jag känner mig lite partisk mot Dynavoice paketet eftersom att dom använder sig av VESA100 fästen på baksidan vilket betyder att jag kan köpa fästen som går att vinkla. Jag kommer att vilja ha dom bakre högtalarna vinklade då soffan hamnar ganska nära bakre väggen. Verkar finnas en del bra att läsa om dom också. Argon Alto hängs bara upp på en ensam skruv i väggen vilket känns vekt. Basreflexrören sitter också på baksidan vilket inte heller känns optimalt om man vill ha dom på väggen.

Vad tror ni, är jag ute och cyklar med mina val? Har suttit och letat på tok för lång tid just nu och jag lider av extrem beslutsångest då jag alltid letar det bästa för slanten oavsett om jag ska köpa mjölk eller teknik. Vet att högtalare är väldigt beroende på smak men tänkte att jag alltid kan be om råd.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Landade på ett begagnat set Q-Acoustics i slutändan. Min källare tar form, det är roligare att köpa högtalare än OSB-skivor, gips, tak och golv i alla fall.

Tänkte att när jag ändå gjorde tråden så kunde jag uppdatera dom få aktiva om hur det blev i slutändan. :) 

Q acoustics.jpg

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...