Jump to content

PC problem


VaXXoR
 Share

Recommended Posts

Tjabba! 

Fick lite datorproblem i helgen som slutade med att datorn slockna. Lämnade nämligen datorn på under natten och den var avstängd när jag vakna. 

Min första tanke var att nätagget la av. Men det visar sig att datorn startar om man kopplar ur grafikkortet. 

Då borde det väl vara där problemet är? 

När datorn startas utan grafikkortet lyser en röd lampa på moderkortet som inte lyser alls när det i. Lampan sitter uppe i högra hörnet nära en av powerknapp som sitter på moderkortet. 

Lägger ut mina delar här under. Om det nu är grafikkortet. Vad skulle ett kort gå på för att få samma gärna mer kraft i datorn? 

Mina specs

Moderkort: ASUS Z97-A ATX

Grafikkort: EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0+

RAM: ADATA 16GB (2x8GB) CL9 1600MHz XPG INET EDITION,

Processor: Intel Core i7 4790K 4GHz, 8MB

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för PSU då? Grafikkort kan ju kräva många watt och om det blivit något fel med PSU så kanske det inte räcker till längre. Du har inte pluggat in något nytt nyligen?

Vad händer när du försöker starta den? Stendöd? Tycker inte att ett rökt grafikkort borde kunna döda hela datorn.

Om det skulle behövas nytt grafikkort så är väl RTX 2060 eller 2060 Super lämpliga ersättare till ett 980 Ti och dom kostar allt mellan 3000-5000 kronor beroende på modell, tillverkare och klockning.

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...