Jump to content

Xbox Game Pass


Merkky
 Share

Recommended Posts

Jag fick för mig att skaffa Game Pass till PC idag för att testa Outer Worlds. 10:- för första månaden och 45:- för kommande månader, vilket är ett introduktionspris som kommer att höjas till 99:- senare. Vill man ha det till Xbox kostar det 99:-, eller 135:- per månad för båda och då ingår Live Guld. (vilket jag antar höjs i samband med att introduktionspriset för PC höjd)
Scrollade igenom biblioteket och det är ganska galet vilka spel man får tillgång till för priset. Särskilt för något nytt som Outer Worlds.

Tror inte att någon tänker argumentera emot att Sony vunnit den här generationen av konsoler sett till dels antal konsoler sålda men också sett till mängden exklusiva spel. Xbox One hade en ganska skakig start men sedan dess har Microsoft satsat hårt på annan sorts mjukvara som Game Pass, Play Anywhere, Game Streaming och Crossplay vilket gör dom svåra att ignorera inför kommande generation bara dom börjar få ut lite mer spel. Det är väldigt konsumentvänliga grejer dom håller på med.

Det jag inte kan släppa är att det här måste vara värdelöst för utvecklarna. Spel blir dyrare att utveckla och hela industrin går mot "ni betalar inte nog mycket för spelen" och implementerar alla möjliga sätt att öka inkomsterna. Om ni inte hängt med i Bethesdas senaste Fallout 76 fuckups borde kolla upp deras nya subscription-funktion. Det förtjänar egentligen en helt egen tråd men jag kommer att bli utbränd om jag gör mer än en tråd vartannat år så det får vänta, och jag vill inte skrämma bort aktiva användare med en massa aktivitet heller.

I vilket fall, samtidigt som industrin går åt ena hållet går Microsoft åt motsatt håll och nu när dom köpt upp en massa studios för att producera exklusiva spel åt dom blir det intressant att se vart den här tjänsten befinner sig om några år. För deras egenutvecklade spel borde det inte slå så hårt mot utvecklarna då dom är under Microsofts lönesystem i vilket fall men jag ser inte den här tjänsten bli så stor för spel utvecklade utanför Microsofts tak. Dom måste tappa stora mängder pengar om dom skulle gå med på att lägga upp spelen här, tror att det vi får hoppas på där är äldre spel som redan tappat uppmärksamheten och som inte får in mer pengar. Då är det väl alltid bra att få den lilla summa man kan få medan folk upptäcker deras verk.
Har alltid känt att Microsofts styrka över Sony är mjukvara. Att dom har Windows och PC-marknaden är en stor fördel bara dom lär sig utnyttja det, det här tillsammans med deras övriga engagemang kan ta dom tillbaka till toppen bara dom gör det rätt.

Sen tåls det ju att diskuteras ifall vi behöver fler subscription-tjänster men tror inte att vi kommer undan från det. 

Redigerad av Merkky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...