Jump to content

Hur man får GTA1 att rulla på moderna datorer


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Hej alla glada! :)

Det har funnits lite olika sätt att få tag på gamla Grand Theft Auto från 1997 genom tiderna. Den mest populära metoden från cirka 2005 på Windows XP var att tanka den från deras officiella hemsida, http://www.rockstargames.com/classics. Tyvärr har den sidan legat nere i ungefär ett decennium, och trots att jag har köpt ett trippelpack med GTA1, GTA London 1961+1969 och GTA2 från Hultenius egen hand en gång i tiden anno 2008 har det egentligen aldrig fungerat att spela eländet.

För ett par år sedan gav jag mig in på att försöka få det hela att fungera. Det gick inget bra till en början, för oavsett om jag körde med CD, ISO, Rockstar Games Classics-version eller via olika patchar så fungerade det helt enkelt aldrig. Till slut hittade jag däremot denna sida, och i ett rus av nostalgi och arkiveringsädelhet bestämde jag mig för att göra forumet och världen en tjänst och backupa hela den skriften nedan.

Dölj innehåll

 

Playing GTA on DOSBox
22 sierpnia 2012 o 03:12 w gry, manual

 

168_gta.png

 

In the light of the upcoming GTA V release I have decided to take another look at one of the best games in my collection that stole many hours of my childhood - the first installment in the Grand Theft Auto series. While the game itself has been released for free on the Internet by its creators, the only version widely available is optimized for Windows XP/Vista. Users of other operating systems (including Linux, Mac OS or older versions of Windows) are left with nothing but demo versions of original DOS demo of the game. I have spent some time today trying to run it on my Mac OS Mountain Lion and the results are more than satisfactory. Continue after the break to learn how to start playing GTA, on any platform, in less than 10 minutes (for free!).

The basic (but by far not the easiest) solution is to copy (not install - the installer is broken) the game files from the original CD and then run the game in 8-bit mode (the 24 bit depth version displays wrong colors for whatever reason). The game will ask for the CD even if the game's disk is properly mounted in DOSBox, so I recommend using a "nocd" patch tool. Now you only need to setup your Sound Card (Sound Blaster AWE 16, IRQ 7) and you are ready to play.

...or you can download the game files that I have prepared. If you are new to DOSBox, please follow the instructions below. Otherwise, skip to step 3.

1. First of all, you'll need DOSBox. You can get it from its creators, for any platform, for free: www.dosbox.com. The version I am using today is 0.74.

2. Run DOSBox for the first time so that all the configuration files are created. Nothing to do here so far, close the app.

2. Edit DOSBox preferences. On Mac OS it is located in ~/Library/Preferences/ (press cmd+shift+G in Finder and paste the path), on Linux in ~/.dosbox/, on Windows you can find it in the Start Menu under All Programs/Dosbox/Configuration/Edit Configuration.

In the first section go to the line that contains

windowresolution=original
output=overlay

Change it to:

fullresolution=1280x800
aspect=true
windowresolution=original
output=opengl

Now jump to the last section:

[autoexec]
# Lines in this section will be run at startup.
# you can put your MOUNT lines here.

Let's add some lines here. If you are using Mac OS, copy and paste this at the very end of the file:

mount c /dosbox/
c:
cd GTA
gta

If you know what you are doing, change it to whatever suits you. If not, I recommend sticking to the instructions above.

3. Download the game files from here:
http://pliki.mosiejczuk.pl/gta
Unzip them and move them to your Dosbox directory (on Mac OS, as stated in the .conf file, it's /dosbox).
The .zip file contains basically the DOS version of GTA extracted from the original CD, patched for the No CD error. Since Rockstar released their game anyway I believe it is only OK to share this with you.

4. Run DOSBox. The game should start automatically. Press ALT+Enter to enter fulscreen mode if you wish. Have fun!

 

Kort sagt går det hela ut på att tanka spelet, skaffa DOSBox, konfigurera det och få igång spelet. Den no-cd-sida han hänvisade till fungerar inte, så det är ju ett tecken på att arkivering är viktigt i såna här lägen.Lyckligtvis har han redan gjort stegen själva, så filerna är redan patchade.

_______________

Instruktioner:

1. Tanka spelet genom att ladda ned zippen och delfilerna längst ned i detta inlägg. Det har varit gratis förr, så huruvida detta är olagligt eller ej är väl antagligen en gråzon och en definitionsfråga. Det jag rättfärdigar det hela med är att jag som faktiskt äger en CD-version inte heller kan få det att fungera på något vettigt sätt. Jag har lagt spelet i en splittad zip av arkiveringsskäl, för det är ingen idé att länka till varken Google Drive eller annan filtjänst eftersom de alla lär gå samma öde till mötes som Rapidshare, Megaupload eller Silentwhisper. Eller beffo upload...

2. Extrahera spelets filer till valfri mapp. I mitt fall D:\Spel\. Det är ingen idé att köra några installationsfiler, de kommer inte att fungera.

3. Skaffa DOSBox. Det är en emulator för att hantera gamla doskommandon och -filer, vilka sällan fungerar i moderna operativsystem.

4. Konfigurera DOSBox. Det finns vissa standardinställningar som sparas i filen dosbox-0.74.conf i mappen C:\Users\DITT-NAMN\AppData\Local\DOSBox. Man kan ändra dessa rätt så friskt, och jag har hittat vad som funkar bäst för min dator. Jag lägger min configfil i zippen. Det jag ändrat är att upplösningen ska vara full HD, det ska vara fullskärm och lite andra grejer. Jag har också ändrat så att man slipper mounta sin spelmapp varje gång man startar programmet, vilket är jäkligt skönt. (Jag råkar iofs vara av den gamla skolan som gärna vill skriva "Cd spel <enter> cd GTA <enter> gta <enter>", men det är ju förstås enklare att lägga in detta längst ned i autostartsektionen i config-filen om man vill slippa den biten.)

Kort sagt, flytta min config, lägg den i C:\Users\DITT-NAMN\AppData\Local\DOSBox och konfigurera bäst du vill efter behov. Kolla särskilt längst ned i filen, där du måste skriva in rätt sökväg till ditt spel.

5. Starta DOSBox. Skriv gärna dir /p <enter> för att se att du står i rätt mapp för tillfället. Det kan variera hur du extraherat mappen, men sökvägen är iallafall \...\GTA\GTA.bat för att starta spelet. Hur många mappar du råkat skapa innan dess vet du bara själv, med zipextrahering och allt. Det går alldeles utmärkt att flytta mappen till ett smartare ställe, så länge det går att navigera till den eller att din config-fil har fått rätt sökväg.

Inne i DOSBox navigerar du upp från mappen med kommandot cd.. och in i ny mapp med cd mappnamn för att komma till den mappen. Skriv GTA.bat om du hittat ända fram till rätt mapp.

6. Inne i booten. Om allt gått bra ska du vara inne i GTA-startupen. Välj ljudkort! Den ljudkonfiguration som fungerar för mig heter Creative Labs Soundblaster or 100% Compatible.

7. Starta spelet! Knappen F11 ger dig möjligheten att välja upplösning. Kör högsta, 800x600x32. F8 väljer om det ska finnas ett tak för din fps eller inte.

8. "Hjälp! Det går sjukt fort/långsamt trots F8 och F11!"

Ja, så kan det vara. Öppna config-filen, skriv in cycles=250000 eller annan siffra längst ned och spara filen. Ju högre siffra desto snabbare CPU-emulering. Vad som är sweetspot för hur många cykler din processor behöver göra för att få ett smidigt spel går inte att svara på. Det måste testas fram.

Förhoppningsvis fungerar allt som det ska! :) Denna version saknar de CD-spår som fanns på den tiden, men för min del gör det inget eftersom de för mig aldrig funnits. Man kan emulera CD:n i Daemon tools eller stoppa in skivan i vanliga CD-läsaren, om du har en sådan och äger en skiva. Men i mitt tycke är det ingen förlust.

Det ska finnas ett sätt att spela spelet i 3DFX också, men jag minns inte hur. Det handlade något om att skaffa OpenGL och att konfigurera det på rätt sätt. Ni får googla DOSBox och OpenGL. Eller kolla om Arvids tråd från 2013 kan vara till hjälp.

Enjoy! :)

GTA1-sajten.zip

GTA1-sajten.z01

GTA1-sajten.z02

GTA1-sajten.z03

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...