Jump to content

LG-TV: Ordna splittad HDD


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Tjo.

Jag räknar inte med att det här problemet ska gå att lösa, antingen alls eller på något enkelt sätt, men jag försöker ändå.

Jag har en LG-TV (47" LB610V) med möjlighet att koppla in en extern hårddisk eller USB-minne för att kolla på mp4- och liknande videoklipp med. Jag gjorde det med Breaking Bad och det gick supersmidigt, med inbyggda subfiler och allt.

medium03.jpg

Teven har också möjlighet att koppla in en extern HDD för att spela in teve med. För att detta ska kunna göras måste disken formateras helt och hållet, dessutom i något okänt format som inte går att direkt läsa på en dator. Säkerligen via externa program, men sånt vet jag väldigt lite om. Hursomhelst kommer klippen inte att kunna spelas upp, vad jag vet, för att förhindra piratkopiering. Den biten gör mig inte så mycket.

Vad som stör mig är snarare att jag inte kan få båda funktionerna samtidigt. Jag köpte en 1TB-hårddisk för 600 spänn som jag hade önskemål om att kunna använda både till teveserier/filmer och teveinspelning. Trots att jag har partitionerat disken i både Windows egna diskhanterare och ett program som heter AOMEI Partition Assistant (som för övrigt är superbra, enkelt och gratis) så vill teven inte göra något annat än att radera ALLT och göra 100% av disken till en enda partition som bara är till för teveinspelning. Väl när den gjort det fungerar ju den biten, men disken dyker inte upp i datorn så den går inte att använda till egna videofiler.

 

Det närmaste jag har kommit en lösning är denna tråd, men den är både komplicerad och tycks inte kunna göra vad jag vill: Att ha 1 partition för teveinspelning och 1 partition för videoklipp. Båda ska fungera i LGs interface precis som om jag hade en HDD för teve och ett USB-minne för klipp.

Det går naturligtvis att åstadkomma genom att ha två enheter, men då måste jag köpa ett USB-minne stort nog för hela säsonger, och min hårddisk är dessutom ett dyrt tillbehör bara för att spela in lite enstaka eftermiddagsprogram eller slut på filmer jag inte orkar hålla mig vaken länge nog för att se klart.

Är det någon som har en aning om vad jag kan göra? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...