Jump to content

Feminism, Dahmer, läskiga snubbar.


felshoe
 Share

Recommended Posts

Problemet jag har med frågor som t.ex. kroppsbehåring/bröst är att det går till en gräns där det ska vara så att ALLA måste gilla det och ALLA måste ändra åsikt och följa detta annars är man ett "svin" en "snubbe" en "mansgris". Självklart får en kvinna välja själv hur hon vill se ut och hur hon tänker om sin kropp. Det har jag inget emot.

Men man kan inte förvänta sig att alla kommer tänka likadant inom dessa ämnen. Jag t.ex ogillar kroppsbehåring, även på mig själv på vissa delar. Är faktiskt så att jag rakar mig själv under armarna. Så om jag då skulle träffa en tjej som visade sig ha hår överallt, är jag ett svin för att jag inte tycker det är fint/sexigt?

Sen när det kommer till bröst, fine. Visa brösten, men där kan man heller inte förvänta sig att alla tänker lika. Män gillar bröst/kurvor och självklart kommer en kvinna få blickar om hon går med brösten framme. Det är bara så vi fungerar och jag kan inte se det framför mig att det kommer bli ändringar på det.

Istället för att avsexualisera bröst tycker jag att man ska jobba på hur män reagerar till bröst/nakenhet och hur vissa män behandlar kvinnor.

När det kommer till sociala medier så har jag nog ganska extrema "vänner" som lägger ut saker (Har slutat följa många pga detta). Trenden som pågår idag är att klaga och hitta fel med precis allting och det är det jag är less på. Folk läger energi på småsaker. Tycker helt enkelt man lägger fokus på fel saker och att man tar tag i problemen på fel sätt idag. Tyvärr.

Jag gillar inte heller kroppsbehåring. Jag vill att jag och min flickvän ska vara lena fiskar vars friktion är sekret. Det är jättehärligt. Men precis som du säger: självklart får en kvinna välja själv hur hon vill se ut och hur hon tänker om sin kropp. Varken du eller jag är ett svin för att vi inte tycker det är fint eller sexigt eller härligt. Vad som är viktigt i den frågan är inte VAD vi tycker, utan VARFÖR vi tycker det. Kroppsbehåring är naturligt. Alla har det. Men på grund av samhällets klimat och (s)könhetsideal tycker både du och jag och en majoritet av alla män och kvinnor att hår på kvinnokroppar inte alltid är superfräscht. Och DET är en fråga om patriarkala strukturer och kvinnors rättigheter. Så länge du är medveten om varför du tycker som du gör, är allt fine and dandy. Men du måste vara medveten om hur jäääkla många människor som HATAR kvinnor som har hår på könet eller under armarna. Många människor skriver kommentarer på internet om hur äckliga de är, att de borde straffknullas etc. Eftersom det är resultatet av det samhälle vi lever i, så är det en viktig fråga. Kanske inte för dig, men för andra. Det gör dig inte till ett svin, det innebär bara att du har preferenser. Patriarkala preferenser, förvisso, men sånt är livet: du gillar troligen GTA eller fotboll av just sådana anledningar också. Det gör dig inte heller till ett svin. Men var gärna medveten om vad som har format din smak.

Vad bröst gäller - inte särskilt fräscht att tänka "jag är man, därför tittar jag". Det är farligt nära "jag är man, därför har jag rätt att titta". Och din blick har inte rätt till en kvinnas kropp. Det är obehagligt när män glossar på kvinnor. Vari ligger problemet att titta någon i ögonen? Jag tror inte att du hade varit särskilt bekväm om alla tittade på ditt skrev hela tiden, trots att "tjejer är tjejer" som "gillar kukar".

Dina tankar kring avsexualisering är också jättebra. Att jobba på hur män reagerar till bröst/nakenhet är jätteviktigt. Uppenbarligen är du en väldigt genusmedveten gosse, så varför ska du bli provocerad av att andra också är det, men väljer att föra kampen på ett annat vis än vad du gör? Det är super att du tycker som du gör: att alla har rätt att behandla sin kropp enligt sina egna värderingar istället för samhällets. Att somliga lägger upp bilder på sina bröst eller håriga armhålor borde väl följaktligen bara vara problematiskt på samma sätt som det är irriterande med människor som lägger ut bilder på sina fula barn eller maträtter? Det är irriterande eftersom du - precis som jag - ogillar tillvägagångssättet. Vem bryr sig om ditt fula barn?, kanske du tycker. Vad finns det för allmänvärde i det? Men det är inte en fråga om genus. Det är en fråga om att somliga människor väljer att förmedla sina tankar och händelser på ett visst sätt. Och det kan du väl irritera dig på hur mycket du än vill, men faktum kvarstår: det är DERAS tillvägagångssätt i DERAS kamp, inte din. Förstår du hur jag menar?

Weener - det trötta i huvudet med dina kommentarerer är just att de är paradoxala och väldigt småsinta. Ork4, som sagt. Inlägget här ovan är lika riktat till dig som till VaXXoR.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...