Jump to content

Installera Windows 8 på GPT-disk?


Adriian
 Share

Recommended Posts

Idag fick jag för mig att installera Windows 8. När datorn under installationen startades om satt min externa hårddisk dock i. Detta resulterar alltid i att datorn försöker boota från den (tror jag) vilket gör att jag fastnar vid Windows-loggan. Samma sak hände nu. Efter att ha väntat i 20 minuter utan resultat stängde jag av datorn för att börja om. Problemet blev nu att jag får upp ett felmeddelande där det står att datorn måste startas om för att sedan börja om installationen, dock händer samma sak om och om igen när jag klickar på "OK". Jag lyckades ändra bootinställningarna så att datorn bootar från installationsskivan och tänkte att nu är det löst. Men nej...

När jag väljer min C-partition står det att Windows inte kan installeras på hårddisken pga att den använder sig av GPT (något i den stilen står det). Så mu är jag fast! Jag har ingen backupskiva till Windows 7. Alla de filerna ligger på D-partitionen som jag nu inte kommer åt. C-partitionen är dessutom formaterad då jag klantigt nog tänkte att det kunde hjälpa.

Kan någon här hjälpa mig? Finns det något sätt jag kan installera Windows 8 på? Just nu är min dator helt obrukbar och det är inte bra då jag studerar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du fler än en dator i hushållet? I sådana fall finns det två sätt att testa att lösa problemet på: http://www.nextofwindows.com/what-to-do-when-windows-cannot-be-installed-on-the-gpt-partition-styled-disk/

Edit: Du sa att du redan formaterat hårddisken i ett försök att lösa problemet, så jag antar att du inte har något du behöver spara på den hårddisken som du försöker installera windows till?

Redigerad av eXotic
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hade samma problem förut med att jag inte kunde formatera hårddisken, för datortillverkaren hade paxat den eller nått sånt.

Slutade med att jag installerade och formaterade med en XP-skiva, för XP är tydligen inte lika känslig. Sen var det bara att köra in Windows 7 igen. Borde även fungera med Win 8 i ditt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tankade ner Gparted för att ändra filformatet (eller vad det nu heter). Problemet är att alla mina partitioner redan är NTFS, som installationsprogrammet till Windows säger att det måste vara. Vad ska jag ändra till? Nu har jag bara formaterat C-patiotionen (testade även att ändra den till fat32 utan resultat). Behöver jag formatera hela hårddisken, inklusive boot- och backuppartitionerna)? Tack för att ni hjälper till!

Ber om ursäkt för dålig stavning etc. Är fast med mobilen nu.

Redigerad av Adriian
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag löste problemet genom att konvertera hela hårddisken till MBR. Tack för hjälpen :)

Haha, det är ju egentligen lite lustigt med tanke på att när man läser på microsoftlänken jag skickade så låter det som att alla teknikvägar leder till GPT. Men så fort du bytte till det andra formatet så fungerade det att installera. :P

Gött att det löste sig till slut i alla fall!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...