Jump to content

iOS-/OS X-program som synkar mail


Jazz
 Share

Recommended Posts

Apples förinstallerade mailprogram till dator, iPad och iPhone är ett helt okej program som gör vad det ska och jag tar emot mail på samtliga enheter. Jag har dock på senaste tid börjat tröttna på att radera samma mail tre gånger och hade gärna sett att det funnits ett program som inte bara håller samma standard som Mail (flera mailkonton, raderar från servern när enheten har hämtat det och så vidare) men dessutom har en "gemensam" inbox så att jag bara behöver radera mailet på ett ställe och att det sedan är raderat på samtliga enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Trialware, ska vara ganska bra. Baserat på Mozilla Thunderbirds öppna källkod: Postbox http://www.postbox-inc.com/

+ Gemensam inkorg

+ Väldigt lik Apples egna mailprogram i gränssnittet.

- Är ganska tydligt inriktat främst till Mac-användare. kanske inte längre

- inte fritt

Det jag själv använder: Mozilla Thunderbird https://www.mozilla.org/sv-SE/thunderbird/

+ Funkar till de allra flesta OS så konfigurationen är samma överallt.

+ Tillägg!

+ Alltid fritt

+ Gemensam inkorg är ett alternativ

Tillägg jag använder:

Account colors - Skilj dina konton åt med anpassade typsnitts- och bakgrundsfärger. Jättesmidigt med gemensam inkorg.

Google Contacts - synka kontakterna med ditt gmail-kontot. Jag använder det endast för autokomplettering i adressfältet.

Thunderbird Conversations - Trådade konversationer och andra förbättringar i gränssnittet.

StartupMaster - kräv lösenord för att öppna programmet

(WINDOWS) MinimizeToTray - minimiera thunderbird till meddelandefältet.

EDIT: Du använder väl IMAP för din epost hoppas jag. POP3 är förlegat och kan vara anledningen till dina nuvarande synkproblem.

Redigerad av Adrian G
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, najs, verkar lovande. Angående synkningsproblemet så finns det väl egentligen inget problem, jag har ju faktiskt sagt åt samtliga enheter att ladda hem mailet till e-postklienten och radera det på serversidan vilket förstås betyder att samtliga enheter upptäcker och laddar ner mailet ungefär samtidigt (och raderar det) vilekt också är helt rätt, funktionen jag vill åt är att de istället ska synka mot ett moln eller mot varandra ungefär som iCal fungerar: Raderar eller lägger man till en aktivitet i iPhonen så läggs den till eller raderas även på de andra enheterna. Är det detta "gemensam inkorg" erbjuder?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

What... alltså, såhär går det till just nu:

1. Ett mail anländer till servern.

2. iPaden kollar hos servern varje kvart om det har kommit något nytt, det har det och den laddar hem det och skickar ett krav på att det ska raderas från servern (latency på cirka en timma) varför...

3. ... macen kollar hos servern varje kvart om det har kommit något nytt, det har det och den laddar hem det och skickar samma krav.

4. Både Macen och iPaden meddelar mig om ett nytt mail, jag öppnar det på iPaden läser det och slänger det.

5. Eftersom Macen inte vet om att jag har läst det på iPaden och slängt det så fortsätter den meddela mig om att det finns ett nytt mail och jag måste alltså slänga samma kopia tre gånger från tre olika apparater (alltså även iPhone).

Har jag bara missat någon inställning eller något? Reapektive inkorg skiter nämligen fullständigt i varandra.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som att du för det första behöver ändra dina mailvanor. Du tar väl inte bort mail direkt? Vill du ha en tom inkorg så bör du arkivera istället.

För det andra. Dubbelkolla inställningarna i mailen. Det verkar som att mailet går till en lokal skräpkorg när du slänger det. Eller speglas ändringarna i enheterna om du tvingar uppdatering?

Vad har du för mailleverantör förresten? Jag har 4 konton hos Google som aldrig krånglat på liknande vis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det låter som att du för det första behöver ändra dina mailvanor. Du tar väl inte bort mail direkt? Vill du ha en tom inkorg så bör du arkivera istället.

Det gör jag absolut, jag har ju tre(!) kopior av mailen på respektive enhet och använder aldrig något annat än mailprogrammet att skicka från, därför raderas de från servern när programmet har laddat ner dem.

För det andra. Dubbelkolla inställningarna i mailen. Det verkar som att mailet går till en lokal skräpkorg när du slänger det. Eller speglas ändringarna i enheterna om du tvingar uppdatering?

Nej, det är exakt det här jag menar. Det verkar inte som om du är bekant med Apples produkter? Jag är ganska säker på att Mail inte har den funktionen, ändringar speglas inte mot de andra enheterna och de raderas bara lokalt. Samtliga apparater agerar ovetande av varandra och jag vill ha ett program som synkar genom ett moln, tänk dig typ Dropbox: tar jag bort ett brev från iPaden ska det tas bort även från Macen och så vidare.

Vad har du för mailleverantör förresten? Jag har 4 konton hos Google som aldrig krånglat på liknande vis.

Domänen är registrerad hos Crystone och därför har jag deras mailtjänst, man vill ju inte ha ett @gmail-konto...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det gör jag absolut, jag har ju tre(!) kopior av mailen på respektive enhet och använder aldrig något annat än mailprogrammet att skicka från, därför raderas de från servern när programmet har laddat ner dem.

Det låter väldigt jobbigt om du någon gång behöver installera en ny mailklient. Skulle rekommendera dig att arkivera 1 kopia iaf!

Nej, det är exakt det här jag menar. Det verkar inte som om du är bekant med Apples produkter? Jag är ganska säker på att Mail inte har den funktionen, ändringar speglas inte mot de andra enheterna och de raderas bara lokalt. Samtliga apparater agerar ovetande av varandra och jag vill ha ett program som synkar genom ett moln, tänk dig typ Dropbox: tar jag bort ett brev från iPaden ska det tas bort även från Macen och så vidare.

Jo, alltså. Det är så ett vanligt konto med IMAP ska fungera. Enheter tar emot en kopia utav det som ligger på servern och skickar tillbaka en flagga som markerar brevet läst sedan. Sen ska de andra enheterna vid uppdatering se till så att läsflaggan kopieras över till sina lokala brev.

Det har fungerat utmärkt för mig med iOS egna mailapplikation i fyra år. :P Först för några veckor sen bytte jag till Gmail-appen eftersom Gmail slutade stödja exchangekonton.

Domänen är registrerad hos Crystone och därför har jag deras mailtjänst, man vill ju inte ha ett @gmail-konto...

Google Apps tillåter dig att använda googles mailservrar med egen domän. Min businessmail och skolmail använder båda tjänsten och det fungerar riktigt bra. Tyvärr slutade de med gratiskonton för några månader sen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...