Jump to content

PC inköp .


I lol
 Share

Recommended Posts

Tjena och trevligt att se att forumet fortfarande lever. :)

Jao, på sistone har min nuvarande dator blivigt ostabil,

60-80% CPU använding på alla 4 cores när 3D-applikationer buffrar i lugn och ro,

även enkla applikationer såsom Taskmanager spikar upp till 30-60% vid uppstart.

WLan dcar så fort min dator arbetar lite hårdare än vanligt.

Min installation av W7 är bara några veckor gammal, damm och skit bortrensat, bios senaste uppdateringen,

har prövat tweaka lite med BIOS, utan några resultat. Så har för mig att den inte har många dagar/veckor kvar.

Så ja, här är vad jag hade på tankarna. Tänker riva inälvorna ur min Antec 300 låda.

post-9958-0-71434200-1368832779.png

Eftersom jag inte har så mycket erfaranhet inom datorbygge vet jag inte hurvida saker och ting är kompatibla,

eller om det finns bättre prisvänligare produkter ute på marknaden, Så tar mer en gärna emot förslag. :)

Min budget står på c.a. 4 295sek/500€ lägger på 60€ som i bilden om det behövs.

-Behöver en väldigt kraftig processor.

-8GB eller mera ram, helst med hög klockfrekvens.

-Ett grafikkort som åtminstone ska kunna prestera bra inom spelvärlden i 2-3 år.

Sidan jag använder mig av:

http://www.multitronic.fi/

Och jag hoppas Curly fortfarande hänger kvar på forumet eller någon annan expert.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena och trevligt att se att forumet fortfarande lever. :)

Jao, på sistone har min nuvarande dator blivigt ostabil,

60-80% CPU använding på alla 4 cores när 3D-applikationer buffrar i lugn och ro,

även enkla applikationer såsom Taskmanager spikar upp till 30-60% vid uppstart.

WLan dcar så fort min dator arbetar lite hårdare än vanligt.

Min installation av W7 är bara några veckor gammal, damm och skit bortrensat, bios senaste uppdateringen,

har prövat tweaka lite med BIOS, utan några resultat. Så har för mig att den inte har många dagar/veckor kvar.

Så ja, här är vad jag hade på tankarna. Tänker riva inälvorna ur min Antec 300 låda.

post-9958-0-71434200-1368832779.png

Eftersom jag inte har så mycket erfaranhet inom datorbygge vet jag inte hurvida saker och ting är kompatibla,

eller om det finns bättre prisvänligare produkter ute på marknaden, Så tar mer en gärna emot förslag. :)

Min budget står på c.a. 4 295sek/500€ lägger på 60€ som i bilden om det behövs.

-Behöver en väldigt kraftig processor.

-8GB eller mera ram, helst med hög klockfrekvens.

-Ett grafikkort som åtminstone ska kunna prestera bra inom spelvärlden i 2-3 år.

Sidan jag använder mig av:

http://www.multitronic.fi/

Och jag hoppas Curly fortfarande hänger kvar på forumet eller någon annan expert.

Hai!

Din budget och ditt krav : "-Ett grafikkort som åtminstone ska kunna prestera bra inom spelvärlden i 2-3 år."

Det kan bli lite svårt.

Det billigaste som skall hålla i flera år skulle jag gissa på är ett 7950. Det, med lite överklockning kan utan problem bli lika effektivt som ett 7970.

På CPU fronten så är det lite klurigare. Det är bevisat att AMD visserligen har större siffror, men dom är aldrig bättre än Intel på direkt någonting. I ditt fall så är AMD rätt val enbart om du ska hålla på med 3D-program osv.

Här har du ett test mellan flera olika CPU'er

http://www.anandtech.com/show/6396/the-vishera-review-amd-fx8350-fx8320-fx6300-and-fx4300-tested/5

Den är betydligt sämre än min gamla i5-2500k i spel. Och i photoshop och dylikt så var den bättre när det var multi threaded men inte single threaded.

I ärlighetens namn vet jag inte vad fan det gör för skillnad för jag känner inte för att googla om det. :P

Men speldelen bryr jag mig om. Och den är sämre än min gamla processor i varje spel dom testade..

Så.. jag har ibland lite svårt att förstå att folk tror att en dator för under 5k kan hålla "bra" i flera år.

That's my 5 cent. :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Tack för ditt svar.

Mjo, såg att i5-3570K var kostnadseffektiv om jag slängde på 60€ extra på min budget.

http://www.multitronic.fi/showprod.php?prod_id=BX80637I53570&b=1

Men när det nu gäller ett budgetvänligare alternativ med 8 cores mot lite högre kvalitet med 4 cores,

har jag för mig att 8 cores troligtvis är ett hållbarare alternativ, även om Intel processorn skulle prestera 20% starkare med dess 4 cores.

Och när jag säger "prestera bra i 2-3 år" menar jag inte max inställningar i 3 år. Hittills har mitt HD5750 uppfyllt detta krav,

borde vara ca. 3-4 år gammalt nu och klarade bra av att köra Far Cry 3 t.ex. på medium/high inställningar, vilket är tillräckligt för mig till

att kalla det bra. ;) Det kortet kostade omkring 160€ när jag köpte det, vilket är mindre än hälften av vad korten i HD79xx serien kostar.

Har också för mig att det inte spelar så stor roll mellan hd77xx och hd79xx när dem blir 2-3 generationer gamla, även om hd79xx skulle prestera lite snabbare.

Och eftersom jag inte planerar att köpa en ny låda, så vinner jag några hundringar iochmed det, så ser kanske lite lågt ut. :)

Min budget är ganska justerbar men vill gärna hålla mig under 5200kr/600€. Vill få datorköpet så billigt och kostnadseffektivt som möjligt, därför slog jag upp det kravet,

Och därför tar jag emot all hjälp och alla förslag jag kan få.

Redigerad av I lol
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrivet (redigerad)

Tog mig tid att läsa lite om olika produkter. Och slog ihop det här.

Spoiler
post-9958-0-05991600-1369136715.png

6 500kr

Såg att ASRock numera är ganska populära moderkort, och z77 var gjorda för overclocking. Vad jag stör mig på dock är extra funktioner som quad-SLI osv. som gör kortet dyrare utan att jag behöver dessa funktioner. Och såg inga billigare z77or med 4 slots till RAM.

http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme3/

Grafikkortet "MSI's modell" av GTX660 med 2GB gram, snäppet billigare än dem andra. Och såg helt okej ut i allmänhet.

http://www.msi.com/product/vga/N660-TF-2GD5-OC.html

Något jag kan förbättra på ekonomisk väg? ^_^

----

Edit: Fick den här datorn igår och är riktigt nöjd.

Ångrar inte en sekund att jag slängde på lite extra pengar och köpte en i5 3570k och GTX660 :)

Har dock ingen aning om datorn redan presterar till max, eller om det går att få mer kraft ur den

genom bios/windows -uppgraderingar och inställningar. Men över 40 fps i Lion's Arch i GW2 på högsta inställningarna

är ganska toppen. ^_^ har inte testat WvW ännu, kanska hamnar att dra ner lite där i zerg-fighter.

Testade också Far Cry 3 på max inställningar, fungerade också helt smooth.

Redigerad av I lol
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...