Jump to content

Raspberry Pi


kobbe
 Share

Recommended Posts

Jag har en, har du?

Haft min i ca 1 månad nu och redan lärt mig ganska mycket om Linux. Har i princip aldrig förut använt Linux! Jag har kodat lite lätt i python ett program som loggar lite data som körs konstant. Min plan nu härnäst är att göra en WakeUpLight med GIPO, har snart fått alla saker från kina (som för övrigt är grymt billigt att beställa småelektronik från).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yes. Har använt min som mediacenter (OpenELEC), funkade riktigt bra. Lite laggiga menyer men videouppspelningen var inga problem. Har dock en usb-adapter för Wifi på väg hem. Kabeln begränsar en del.

Hade tänkt att undersöka hur den lille rackaren passar som router och webserver sen också. Bara för att.

Nu kör jag med Raspbian och har programmerat lite i Python jag med. Terminalprogram är dock riktigt tråkiga så jag hade tänkt att köpa hem lite elkomponenter snart för att kunna koppla och ha mig. Vad och varifrån beställde du Kobbe och har du kollat in Adafruits grejer?

Arduinos är coola med. Har för mig att P-C skaffade sig en. Hur gick det med den?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Yes. Har använt min som mediacenter (OpenELEC), funkade riktigt bra. Lite laggiga menyer men videouppspelningen var inga problem. Har dock en usb-adapter för Wifi på väg hem. Kabeln begränsar en del.

Hade tänkt att undersöka hur den lille rackaren passar som router och webserver sen också. Bara för att.

Nu kör jag med Raspbian och har programmerat lite i Python jag med. Terminalprogram är dock riktigt tråkiga så jag hade tänkt att köpa hem lite elkomponenter snart för att kunna koppla och ha mig. Vad och varifrån beställde du Kobbe och har du kollat in Adafruits grejer?

Arduinos är coola med. Har för mig att P-C skaffade sig en. Hur gick det med den?

Har bara beställt grejer från ebay, grymt smidigt och billigt! Beställer genom buy-now för att slippa buda. Adafruits gjejer är skitdyra i jämförelse! Ta tex en breadboard, kostar 5$ på adafruit utan frakt, 2$ på ebay med frakt från kina :).

Jag har hitills beställt:



  • 1.88$ 40 PCS 1-pin Dupont Jumper Cable Wire Female Pin Connector 2.54mm 20cm for DIY
  • 0.99$ Free P&P 3ft1m Cat5e Ethernet Network Lan Internet Cable
  • 4.79$ DIGITAL HANDHELD LCD DVM VOM MULTIMETER VOLTMETER VOLT AMP AMMETER TEST METER
  • 2.29$ 65pcs Multi-Color Mini Mixed Solderless Flexible Breadboa...
  • 4.48$ Raspberry Pi Rpi Case Enclosure Computer Box
  • 2.09$ Universal Mini Solderless Breadboard 400 contacts Tie-points available
  • 8.82$ 1pc New 8 Channel Relay Module Shield 5V For Arduino ARM
  • 1.49$ New 50Pcs 1P Dupont Jumper Wire Cable Housing Female Pin ...
  • 4.75$ 400pcs 1/4W Metal Film Resistor Assortment kit Set 1% 20 ...


Allting med frakt inkluderat.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finfint helt klart. Beställde själv jumperkablar, lysdioder, resistorkitet och en breadboard. Ska bli skoj.. Om en månad. :P

Är osäker på mina jumperkabels, köpte först baa male-male för att de var så billigare och adaptrar,trodde jag i alla fall. Adaptrarna är till speciella kablar, förhoppningsvis passa dom..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Woop, woop. Fått hem mina lysdioder och resistorer. Saknar fortfarande mina jumperkablar och breadboarden. Meeen, benen går lyckligtvis att böja och jag har lyckats skriva lite blinkersprogram. :P

Förresten.. Vad heter breadboard på svenska egentligen? Jag känner att jag vet det egentligen och kan bara inte komma på det. Aarrgh.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Woop, woop. Fått hem mina lysdioder och resistorer. Saknar fortfarande mina jumperkablar och breadboarden. Meeen, benen går lyckligtvis att böja och jag har lyckats skriva lite blinkersprogram. :P

Förresten.. Vad heter breadboard på svenska egentligen? Jag känner att jag vet det egentligen och kan bara inte komma på det. Aarrgh.

Känns som att det ska finnas något bra namn men jag hittar bara instickskort (conrad.se) eller kopplingsdäck (hobbytronik.se)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Woooo, ensamt postande! :P

Anyways,fick hem mina grejor idag. Då bör du redan ha fått dina för ett tag sedan alltså.

Testar mig fram med ett trafikljus. Sen får det bli lite riktiga projekt.

Det sista som jag beställde inte allt för långt innan dig har jag fått hem för ett tag sedan så det var bara för ca 2 veckor sedan jag gjort något på riktigt!

Det enda jag egentligen gjort är att testa knapptryckningar, när jag trycker på knappen skickar den en output till mitt relä. Ska alltså kunna släcka/tända en lampa.

I förlängnigen ska jag göra en väckarklocka (antingen med högtalare via GPIO eller via min väckarklocka) som också tänder min sänglampa. Tiderna när den ska ringa läser den in från min kalender!

Jag har bråkar mycket med googles API till python för att läsa in min kalender. Deras dokumentation är inte så bra (eller så ska man läsa igenom hela från början, men vem gör det?).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det sista som jag beställde inte allt för långt innan dig har jag fått hem för ett tag sedan så det var bara för ca 2 veckor sedan jag gjort något på riktigt!

Det enda jag egentligen gjort är att testa knapptryckningar, när jag trycker på knappen skickar den en output till mitt relä. Ska alltså kunna släcka/tända en lampa.

I förlängnigen ska jag göra en väckarklocka (antingen med högtalare via GPIO eller via min väckarklocka) som också tänder min sänglampa. Tiderna när den ska ringa läser den in från min kalender!

Jag har bråkar mycket med googles API till python för att läsa in min kalender. Deras dokumentation är inte så bra (eller så ska man läsa igenom hela från början, men vem gör det?).

Fick hem min breadboard och jumperkablarna idag (igår, w/e). Det andra kom väl för en vecka sedan. Nu vet jag iaf vem jag ska beställa ifrån nästa gång!

Högtalare via GPIO, varför inte bara använda 3,5mm porten?

Använder du Adafruits WebIDE förresten? Supersmidigt!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fick hem min breadboard och jumperkablarna idag (igår, w/e). Det andra kom väl för en vecka sedan. Nu vet jag iaf vem jag ska beställa ifrån nästa gång!

Högtalare via GPIO, varför inte bara använda 3,5mm porten?

Använder du Adafruits WebIDE förresten? Supersmidigt!

Har ingen riktig högtalare men har en liten inbyggd jävel från en slaktad dator! Nu när du säger det kan jag ju bara löda dit en 3.5mm och köra på. Men det vore ju ganska trevligt att testa lite med GPIO:n också!

Det var med WebIDE som jag körde med först men nu är det python som gäller!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har ingen riktig högtalare men har en liten inbyggd jävel från en slaktad dator! Nu när du säger det kan jag ju bara löda dit en 3.5mm och köra på. Men det vore ju ganska trevligt att testa lite med GPIO:n också!

Det var med WebIDE som jag körde med först men nu är det python som gäller!

WebIDE är just vad namnet säger. En IDE direkt i webbläsaren. Du kan koda python hur väl du vill ändå. :P

Bekvämare än att ladda upp saker med SFTP eller sitta direkt med vim/nano.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

WebIDE är just vad namnet säger. En IDE direkt i webbläsaren. Du kan koda python hur väl du vill ändå. :P

Bekvämare än att ladda upp saker med SFTP eller sitta direkt med vim/nano.

Aha, tänkte på webiopi!

Jag har inte testat det! Låter intressant! Brukar köra SSH och sedan nano men det är ju inte jättesmidigt.

Finns den via apt-get?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Aha, tänkte på webiopi!

Jag har inte testat det! Låter intressant! Brukar köra SSH och sedan nano men det är ju inte jättesmidigt.

Finns den via apt-get?

Nano? Bonde. ;)

Det fina med WebIDE är att det är både textredigerare och terminal i webbläsaren. Du behöver alltså inte dra igång PuTTY för att köra koden.

Nej, ännu enklare till och med.

curl https://raw.github.com/adafruit/Adafruit-WebIDE/alpha/scripts/install.sh | sudo sh

Mellanslag misshandlas tydligen. Kolla annars här. http://learn.adafruit.com/webide/installation

Och sen http://learn.adafruit.com/webide/getting-started för vidare instruktioner om hur du ska länka WebIDE till ett bitbucket konto. Med Bitbucket får du en egen git repository vilket innebär source control. Fina grejer.

Redigerad av Adrian G
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...