Jump to content

Hjälp en noob att bygga dator


mmjg
 Share

Recommended Posts

Hej Kamratposten!

Jag har hört att alla bygger datorer nu för tiden, och jag vill bli en utav dom. Inte för att jag vet hur man gör, eller tänker ta mig an uppgiften, utan för att det tydligen skall vara mycket fördelaktigt. Med andra ord tänkte jag betala extra för att exempelvis Inet gör bygget åt mig, men det första problemet som uppkommer är att jag inte ens vet vad jag vill ha i datorn.

Vore därför trevligt om ni GTA-anhängare kunde hjälpa mig med att välja ut delar. Maxpriset får vara kring 10 lök, och jag vill gärna kunna spela typ BF3 på den. Tack på förhand!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kamratposten!

Jag har hört att alla bygger datorer nu för tiden, och jag vill bli en utav dom. Inte för att jag vet hur man gör, eller tänker ta mig an uppgiften, utan för att det tydligen skall vara mycket fördelaktigt. Med andra ord tänkte jag betala extra för att exempelvis Inet gör bygget åt mig, men det första problemet som uppkommer är att jag inte ens vet vad jag vill ha i datorn.

Vore därför trevligt om ni GTA-anhängare kunde hjälpa mig med att välja ut delar. Maxpriset får vara kring 10 lök, och jag vill gärna kunna spela typ BF3 på den. Tack på förhand!

Ska det vara helt från grund eller har du delar du vill "ärva"?

Hårddiskar, skärm, tangentbord och mus brukar vara vanligt.

Om du inte bryr dig om lagringsutrymme, eller redan har befintliga diskar så bör man helt klart satsa på SSD.

Redigerad av Wu Zi Mu
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Kamratposten!

Jag har hört att alla bygger datorer nu för tiden, och jag vill bli en utav dom. Inte för att jag vet hur man gör, eller tänker ta mig an uppgiften, utan för att det tydligen skall vara mycket fördelaktigt. Med andra ord tänkte jag betala extra för att exempelvis Inet gör bygget åt mig, men det första problemet som uppkommer är att jag inte ens vet vad jag vill ha i datorn.

Vore därför trevligt om ni GTA-anhängare kunde hjälpa mig med att välja ut delar. Maxpriset får vara kring 10 lök, och jag vill gärna kunna spela typ BF3 på den. Tack på förhand!

Inet/Komplett har just datorpaket för 10k samt en fördel är att handla på inet då du får frifrakt vid köp över 500kr.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska det vara helt från grund eller har du delar du vill "ärva"?

Hårddiskar, skärm, tangentbord och mus brukar vara vanligt.

Om du inte bryr dig om lagringsutrymme, eller redan har befintliga diskar så bör man helt klart satsa på SSD.

Jag har redan skärm, mus och tangentbord. Inga datorkomponenter!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Tjenixen!

Tillbaka med disponibla sedlar i bakfickan som ska läggas på ny dator och behöver hjälp med att uppdatera varukorgen©curly

Är processorn och grafikkortet fortfarande the newest kid in school? Ram-minnet har utgått, något annat minne som rekommenderas? Även har jag återanvänt min gamla datorskärm sedan 2005 som en trasig laget-runt-hora, så en fräsch ny skärm skulle passa suveränt i mitt rum. Och sist och minst, kommer jag verkligen behöva extra fläkt?

Min budget är 12-13 tusen som ska räcka för dator och datorskärm.

Kommer använda datorn som sagt för bf3-liknande spel, rpg, warcraft jada jada så en snabb rackare är most preferable.

Mucho appreciation amigos! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tjenixen!

Tillbaka med disponibla sedlar i bakfickan som ska läggas på ny dator och behöver hjälp med att uppdatera varukorgen©curly

Är processorn och grafikkortet fortfarande the newest kid in school? Ram-minnet har utgått, något annat minne som rekommenderas? Även har jag återanvänt min gamla datorskärm sedan 2005 som en trasig laget-runt-hora, så en fräsch ny skärm skulle passa suveränt i mitt rum. Och sist och minst, kommer jag verkligen behöva extra fläkt?

Min budget är 12-13 tusen som ska räcka för dator och datorskärm.

Kommer använda datorn som sagt för bf3-liknande spel, rpg, warcraft jada jada så en snabb rackare är most preferable.

Mucho appreciation amigos! :)

Processorn och grafikkortet är ju inte de värsta som finns. Nya 670 finns ju i din prisklass, som ska vara snäppet värre.

En annan sak som gör storskillnad på laddning/boot grejer är ssd :wub: (iallfall på min laptop)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...